Scrisoare deschisă către Sinodul BOR și patriarhul Daniel în problema monofizită

monofiziti ereticiÎn atenția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel si a Sfantului Sinod al BOR, în problema acceptării oficiale de către BOR în 1994 a celor două texte de la Chambesy în dialogul cu necalcedonienii   (textul de la Chambesy adoptat in 1994 fiind public si scrisoarea aceasta ce critica cele scrise in siteul oficial al Patriarhiei Romane este publica, si are scopul indreptarii pozitiei BOR fata de monofiziti-miafiziti)

             Preafericite Părinte Patriarh Daniel,

Sfântul Apostol Pavel ne spune că fiecare dintre noi suntem mădulare ale Trupului lui Hristos, de aceea atunci cand un mădular suferă sau este în oarece pericol, este normal ca celelalte mădulare ale Trupului lui Hristos să reacționeze, ca într-un singur organism viu. Din același motiv, ca unul ce sunt mădular al Bisercii Ortodoxe îmi exprim îngrijorarea referitor la ceea ce a semnat Biserica Ortodoxă Română ca ipostas local al Bisericii Ortodoxe Sobornicești, în Sfântul Sinod din 8-9 decembrie 1994, prin care se recunosc “Bisericile necalcedoniene” ca Ortodoxe.
Cred că acest act adoptat în Sinod ar trebui reanalizat. In nici un caz nu sunt impotriva dialogului teolgic cu eterodocsii .
Am vazut publicate pe site-ul oficial al Patriarhiei Române declarațiile de mai jos și mă gandesc la faptul că poate nu au fost verificate de teologi avizați. De aceea, cu smerenie vă atrag atenția :
Conform site-ului oficial al Patriarhiei Române:
“Biserica Ortodoxa Romana a dovedit o mare deschidere fata de acest dialog. A fost prezenta la aproape toate intrunirile neoficiale si oficiale (fara a IV-a neoficiala si a II-a si a III-a oficiala), prin prof. dr. Nicolae Chitescu, pr.prof.dr. Dumitru Radu, I.P.S. dr. Antonie Plamadeala, pr. prof. dr. Dumitru Staniloae si pr. prof. dr. Nicolae Necula.
In sedinta Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, din 8-9 decembrie 1994, s-au acceptat in mod oficial textele celor doua declaratii comune. Astfel, Biserica Ortodoxa Romana a fost prima Biserica, care a aprobat oficial acest dialog dupa 1993.”
Se pare ca cei care au adoptat aceste concluzii ale dialogului cu necalcedonienii,  nu au fost deloc atenți la ceea ce au semnat:
„Atunci cand vorbim despre ipostasul unic si compus al Domnului nostru Iisus Hristos, nu vrem sa spunem ca in el se unesc un ipostas divin cu unul uman. Vrem sa spunem ca unul si vesnicul ipostas al celei de-a doua Persoane a Treimii si-a asumat omenitatea noastra, a naturii create, printr-un act care-l uneste cu propria sa natura dumnezeiasca necreata, pentru a forma o adevarata fiinta divino-umana, unita in mod nedespartit si neamestecat, naturile deosebindu-se una de alta, doar prin contemplare”. „Acest ipostas al Celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi, nascut mai inainte de toti vecii, din Tatal, este acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana si s-a nascut din Prea Sfanta Fecioara Maria.” http://www.patriarhia.ro/ro/relatii_externe/dialog_intercrestin_1.htmlPrima formulare: “vorbim despre ipostasul unic si compus al Domnului nostru Iisus Hristos” nu este deloc clara, iar explicitatarea care urmeaza este si mai ambigua.
Formularea “naturile deosebindu-se una de alta, doar prin contemplare” ar putea insemna ca firile (naturile) in Hristos sunt doar teoretice.
In formularea “pentru a forma o adevarata fiinta divino-umana” se confunda notiunea “fiinta divino-umana” cu notiunea “fire divino-umana”, exact ca in formula ereticului Sever de Antiohia, anume fire compusa divino-umana.
Formularea “este Acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana“  este iarasi impotriva invataturii Sinodului IV Ecumenic, pentru ca ipostasul Fiului nu “a devenit o fiinta umana” ci  “si-a impropriat firea umana”. In Simbolul Niceo Constantinopolitan se spune ca Fiul ” S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om” – termenul grecesc “ενανθρωπησαντα”, care s-ar traduce mai exact cu “S-a inomenit” adica “a luat firea umana“.
Senuda al III-lea,  in cartea sa “Firea lui Hristos“,  vorbeste despre o fire a lui Hristos, mergand pe linia ereziei lui Sever.In aceasta nuanta consta erezia miafizita.  Conform lui Senuda, Hristos are o singura fire divino-umana, interpretand eronat ceea ce spune Sfantul Chiril al Alexandriei: “o fire a Cuvantului intrupat“. Formulare care, desi apartine unui mare Sfant al Bisericii, a fost evitata a se folosi de catre Sinodul IV Ecumenic, tocmai ca sa nu existe ambiguitati.
Conform invataturii ortodoxe exprimate de Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica, Capitolul XVI,(Catre cei ce spun:Daca omul are doua firi si doua activitati, este necesar ca Hristos sa aiba trei firi si tot atatea activitati):  “Tot ceea ce este comun si se observa in multi, fara ca sa fie in unul mai mult, iar in altul mai putin, se numeste fiinta. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singura fire a oamenilor, pentru ca orice om este compus din suflet si corp. Despre ipostasa Domnului insa, nu putem spune o singura fire, caci fiecare din firi pastreaza, si dupa unire, insusirea fireasca si nu este cu putinta sa gasim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire si omenire, acelasi si Dumnezeu si om.”
Firea umana este enipostaziata in Persoana Fiului lui Dumnezeu, deci nu se poate vorbi de un ipostas propriu al firii umane.
In cheia Sinodului de la Calcedon, fraza Sfantului Chiril poate fi inteleasa astfel:o fire dumnezeiasca unita cu natura umana, adica  doua firi.  Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica, III, capitolul 8  spune: Deoarece (firile) sunt unite dupa ipostas si au intrepatruderea reciproca, sunt unite fara amestecare, pastradu-si fiecare propria sa deosebire naturala.” iar in capitolul 3 spune: “Daca Hristos ar fi dintr-o singura fire compusa, si daca este deofiinta cu Tatal, atunci va fi si Tatal compus si deofiinta cu trupul, lucru absurd si plin de toata blasfemia“. Iar Sfantul Maxim Marturisitorul spune: “nu este ingaduit a se spune ca Hristos e o fire compusa, pentru ca ar insemna ca si Trupul lui Hristos e de o varsta cu dumnezeirea” (Sf Maxim Marturisitorul, Epistola catre Ioan Cubicularul…Impotriva lui Sever, PSB81, p85-86).
In Minei, la Slujba Sfintilor Parinti celor din Calcedon, la Utrenie, cantarea 6 scrie: Chiril pe Hristos propovaduieste in doua firi, si in doua lucrari, eresul lui Sever celui fara de minte biruind”.
Impotriva Sinodului IV Calcedon au fost “ridicate anatemele”
„Ridicarea anatemei in contextul dialogului dintre Biserica Ortodoxa si Biserica Orientala Ortodoxa este bazata pe Declaratia hristologica comuna de la Chambésy si urmareste inlaturarea obstacolelor in vederea comuniunii eclesiale depline”. http://www.patriarhia.ro/ro/relatii_externe/dialog_intercrestin_1.htmlIntrebarea sincera este: De ce coptii, siroiacobitii si armenii nu accepta formularea Sinodului IV Ecumenic de la Calcedon?
Raspunsul il gasim in cartea “Firea lui Hristos” a patriarhului copt Senuda al III-lea, in care se spune negru pe alb ca ca noi ortodcsii suntem eretici nestorieni!
“Odata acceptat acordul comun privind hristologia, urmeaza acordul comun liturgic.  Desi acum nu exista o separatie dogmatica, realizarea deplinei comuniuni ramane un ideal. Se pare ca Bisericile Orientale Ortodoxe nu au suficient curaj in a recunoaste categoric si deplin hotararile Sinodului al IV-lea ecumenic, probabil si imprejurarilor istorice date, iar celelalte Biserici Ortodoxe intarzie ratificarea oficiala a dialogului. In subcomisia liturgica este numit din partea Bisericii Ortodoxe Romane pr.prof.dr. Nicolae Necula.” http://www.patriarhia.ro/ro/relatii_externe/dialog_intercrestin_1.htmlCe usor au trecut comisiile ortodoxe peste Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon! Observam totodata ca partea miafizita (coptii, armenii si sirienii) a fost mult mai serioasa in a abordarea ei eretica, si chiar de admirat, pentru ca, desi partea ortodoxa s-a grabit sa “ridice anatemele” de pe ereticii condamnati de Calcedon, coptii au spus ca nu poate fi valabila si reciproca, anume ca miafizitii nu vor ridica anatemele asupra Sfintilor Parinti  de la Calcedon! Chiar daca miafizitii ar vrea sa “ridice anatema” problema ramane, pentru ca anatema emisa de ei impotriva ortodocsilor este o anatema invalida (ea nu face decat sa confirme, din partea miafizitilor, ca avem alta hristologie decat ei). Insa si ridicarea anatemei contra miafizitilor de catre ortodocsi este invalida.  Iesirea  eventuala a miafizitilor sau a altor eterodocsi de sub anatema Sinoadelor Ecumenice se face prin primirea invataturii ortodoxe, nu prin ridicarea magica a anatemelor, fara suport dogmatic.”Cartea  patriarhului miafizit Senuda rămâne ca reper pentru noi ortodocșii, ca să înțelegem că nu avem nimic în comun cu miafiziții, și nu e vorba de nici o neînțelegere terminologică.
Sinodul Bisericii Ortodoxe a Serbiei  a adoptat ca act oficial cartea domnului Jean-Claude Larchet, “Personne et Nature”, text foarte bine documentat în care se demonstrează patristc faptul că necalcedonienii sunt în continuare eterodocși.
În urma celor expuse mai sus cred ca ar fi cazul ca Biserica Ortodoxă Română să reanalizeze documentul acceptat oficial în 8-9 decembrie 1994, prin care se pune într-o anumită măsură sub anatema Sinodului IV Calcedon și a următoarelor Sinoade Ecumenice.
Pentru că știu că vă anima dragostea si ravna pentru credinta ortodoxa  îndrăznesc să vă cer cu smerenie binecuvântarea patriarhală și rugaciunea.

Cu fiască supunere, preot Matei Vulcănescu
Cleric in Mitropolia Veriei, Nausei si Campaniei
| Ortodoxia catholica

Acest articol a fost publicat în ANTI-ECUMENISM și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

25 de răspunsuri la Scrisoare deschisă către Sinodul BOR și patriarhul Daniel în problema monofizită

  1. Emanuel zice:

    „Atunci cand vorbim despre ipostasul unic si compus al Domnului nostru Iisus Hristos, nu vrem sa spunem ca in el se unesc un ipostas divin cu unul uman. Vrem sa spunem ca unul si vesnicul ipostas al celei de-a doua Persoane a Treimii si-a asumat omenitatea noastra, a naturii create, printr-un act care-l uneste cu propria sa natura dumnezeiasca necreata, pentru a forma o adevarata fiinta divino-umana, unita in mod nedespartit si neamestecat, naturile deosebindu-se una de alta, doar prin contemplare”. „Acest ipostas al Celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi, nascut mai inainte de toti vecii, din Tatal, este acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana si s-a nascut din Prea Sfanta Fecioara Maria.”

    Chiar ca exprimarile sunt cel putin ambigue.
    ” ipostasul unic si compus ” – nu cred ca este bine sa se spuna ipostas compus deloc, caci se intelege ipostas compus din doua parti care au ceva deosebire intre ele, deci nu un ipostas simplu asa cum este definit de sfintii parinti, ci un ipostas compus din doua parti oarecum deosebite ceea ce este erezie. Mai departe spune ca nu se vorbeste de doua ipostasuri dar totusi textul ramane la definirea unui ipostas compus. Compus din ce ? Din doua firi sau din doua parti diferite de ipostas, ca si cum am vorbi de dedublarea personalitatii care se intalneste la oamenii bolnavi psihic ? Atunci cand incercam sa definim ipostasul Sfintei Treimi spunem ca ipostasul este simplu si necompus, iar despre firi spunem ca sunt doua firi unite, neamestecat in acelasi Ipostas. Deci nu este bine sa vorbim despre ipostas compus nici daca ne-am referi la faptul ca este compus din doua firi, pentru ca trebuie specificat si faptul ca totusi ipostasul este simplu, nu compus. Bine este sa spunem asa cum au lasat sfintii parinti : ipostas simplu in doua firi unite neamestecat.

    ” printr-un act care-l uneste cu propria sa natura dumnezeiasca necreata ” – pe cine uneste ? Din text se intelege ca pe Ipostasul vesnic al Fiului, adica actul il uneste pe Fiul lui Dumnezeu ” cu propria natura dumnezeiasca necreata „. Nu se intelege asa ? Caci in propozitia ” unul si vesnicul ipostas al celei de-a doua Persoane a Treimii si-a asumat omenitatea noastra, a naturii create, printr-un act care-l uneste cu propria sa natura dumnezeiasca necreata ” subiectul este ipostasul Fiului, deci se intelege ca actul unirii Il uneste pe Fiul cu propria natura dumnezeiasca !!! Ce fel de teologi au alcatuit acest text, ca parca mai degraba e realizat de niste oameni care nu stiu nici macar gramatica romaneasca, ce sa mai vorbim despre teologie ?!? Ce incearca ei de fapt sa realizeze cu acest soi de texte neteologice si chiar negramaticale ? Era corect daca spuneau ” unul si vesnicul ipostas al celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimii si-a asumat omenitatea noastra, a naturii create, printr-un act care-o uneste cu propria sa natura dumnezeiasca necreata ”

    ” naturile deosebindu-se una de alta, doar prin contemplare ” – naturile nu se deosebesc doar prin contemplare, caci natura umana de exemplu nu are ca si lucrare doar contemplarea, ci si faptuirea care deasemenea o deosebeste de natura divina care nu faptuieste nimic caci nu are trup. Iar natura divina nu este doar o natura ingereasca care contempleaza ci este Lumina Nesfarsita si Vesnica.

  2. Maria zice:

    Sa dea Bunul Dumnezeu sa fie analizata aceasta scrisoare argumentata din punctul de vedere al Ortodoxiei si sa fie anulat acest acord rusinos ,cat mai repede cu putinta !Este rusinos ca ei n-au cedat in ratacirile lor si „noi ” ne-am facut totuna cu ratacirile lor ,recunoscandu-le ratacirile .
    Daca nu se va face nimic , inseamna ca raul domina patriarhia .

  3. Emanuel, ai sesizat foarte bine! Asa este. Cu cat o sa se raspandeasca mai mult aceasta scrisoare cu atat mai bine.

  4. Dinu zice:

    Prima lucrare pe care se cere fiecarui crestin cat traieste in lume este rugaciunea.

  5. Dinule, ai dreptate, dar atunci cand este in pericol Credinta Ortodoxa, crestinul e dator sa lase rugaciunea si sa protesteze, asa au procedat sfintii, au lasat pustia si canonul de rugaciune ca sa se lupte cu ereticii. (Vezi viata Sfantului Griogorie Palama, Sfantului Maxim Marturisitorul, etc)

  6. daniel zice:

    Buna scrisoare si in duhul smereniei…, dar cred ca inutila pentru ochii si urechile lor..

  7. Stefan zice:

    Daca ne uitam la comentariile de la articolele aparute in ultimul timp(in special de cand a inceput acea saptamana neagra a rugecinii ecumenice) vedem ca majoritatea comentariilor sunt impotriva ierarhilor si preitilor care s-au rugat cu ereticii.
    Ptr. cei care nu sunt ortodoxi sau nu sunt chiar asa aproape de biserica si citesc aceste articole ar crede ca unii credinciosi si chir preoti vobesc de rau sai defaima preotii si ierarhii din biserica ,lucru care nu este permis conform invataturii noaste ortodoxe.Cei care au scris aceste articole spre cinstea lor nu au scris nici unul despre greseli personale ale unor preoti care ar fi justificat aceasta perceptie,toti s-au referit doar la faptul ca atunci cand preotii sau ierarhii propovaduiesc ierezii trebuie sa ne indepartam de ei ptr.ca ne rupde trupul lui Hristos care este Sf.Biserica Ortodoxa.As da de ex. cateva invatatiri ale Sf.Ioan Gura de Aur ptr. o mai buna lamurire,ptr. ca sunt si unii care si-au facut sau sustin o campanie de denigrare a preotilor indiferent daca au sau nu motiv,lucru speculat foatre mult de catre sectanti in special.Sf Ioan spunea:
    -TREBUIE A ASCULTA DE ÎNVĂŢĂTORI ŞI DE PREOŢI, ŞI A NU-I JUDECA,
    CHIAR DE AR AVEA O VIAŢĂ URÂTĂ; DACĂ ÎNSĂ CREDINŢA
    LE E GREŞITĂ, ATUNCI NU TREBUIE DOAR SĂ NU-I ASCULTĂM,
    CI ŞI SĂ FUGIM DE EI, ŞI SĂ-I JUDECĂM
    -Ascultaţi pe mai-marii voştri, zice, şi vă supuneţi lor, fiindcă ei priveghează pentru sufletele voastre, având să dea de ele seamă”. (Evrei 13, 17)
    -Cel ce-l cinsteşte pe preot, şi pe Dumnezeu II va cinsti; iar cel ce se învaţă a-l dispreţui pe preot, cu timpul îl va dispreţui şi pe Dumnezeu. „Cine primeşte proroc în nume de proroc plată de proroc va lua” şi: „Cine vă primeşte pe voi pe Mine Mă primeşte” (Matei 10, 41, 40), şi: „Cinsteşte pe preot şi dă-i partea lui” (Înţelepciunea lui Isus Sirah 7, 32). De aici s-au învăţat iudeii a-L dispreţui pe Dumnezeu, fiindcă l-au dispreţuit pe Moise, fiindcă l-au alungat cu pietre. Când cineva se poartă cu evlavie faţă de preot, cu atât mai mult se va purta faţă de Dumnezeu.
    -Chiar de ar fi preotul rău, totuşi Dumnezeu, văzând că pentru cinstea Sa tu te porţi cuviincios faţă de cel ce nu este vrednic de cinste, îţi va răsplăti ţie după dreptate. Căci dacă „cine primeşte proroc în nume de proroc plată de proroc va lua”, la fel şi cel ce se pleacă şi este supus preotului. Că, dacă fiind vorba de ospitalitate şi primeşti răsplată, deşi nu ştii cine este cel ospătat, apoi cu atât mai mult vei primi dacă te supui celui ce ţi se porunceşte a te supune.
    -toate câte vă vor zice vouă, faceţi-le şi păziţi-le; dar după faptele lor nu faceţi”. (Matei 23, 2-3) Nu ştii ce este preotul? Nu ştii că este îngerul Domnului? Nu cumva spune poate cele ale sale? Dacă îl dispreţuieşti, nu pe el îl dispreţuieşti, ci pe Dumnezeu, Care l-a hirotonit pe el. „Şi de unde este învederat, zici, că Dumnezeu l-a hirotonit?”
    Dacă nu ai această credinţă, speranţa ta este deşartă. Că, dacă Dumnezeu nu lucrează nimic printr-însul, atunci nici botez nu ai, nici de taine nu te împărtăşeşti, nici de binecuvântări nu te bucuri şi, prin urmare, nici nu eşti creştin.
    -Apoi, cu atât mai mult s-ar putea spune acestea despre părinţii duhovniceşti. Sfieşte-te, căci în fiecare zi el te slujeşte, citeşte Scripturile, pentru tine împodobeşte casa, pentru tine priveghează, pentru tine se roagă lui Dumnezeu, pentru tine face rugăciuni şi toată credinţa lui în Dumnezeu este pentru tine. De acestea te sfieşte, pe acestea le cugetă, pe acestea ţi le însuşeşte cu toată evlavia.-
    -Proaducerea sau jertfa aceeaşi este — chiar de ar face-o Pavel sau Petru, sau oricine altul -, aceeaşi este, zic, cu cea pe care Hristos a dat-o ucenicilor Săi şi pe care acum o săvârşesc preoţii. Cu nimic nu este mai prejos aceasta decât aceea. De ce oare? Pentru că şi pe aceasta nu o sfinţesc oamenii, ci Acela care a sfinţit-o şi pe aceea.
    Căci precum cuvintele pe care Hristos Dumnezeu le-a grăit aceleaşi sunt, pe care şi preotul le grăieşte acum, tot aşa şi jertfa aceeaşi este, precum acelaşi este şi botezul pe care L-a dat. Astfel deci totul este al credinţei
    Şi acesta este trupul lui Hristos, ca şi acela, iar cel ce-şi închipuie că acesta este mai prejos de acela nu ştie că Hristos este de faţă şi acum, că şi acum lucrează.
    ***Dacă preotul are o credinţă stricată (greşită), chiar înger din cer de ar fi, tu nu te supune; iar dacă învaţă drept, nu te uita la viaţă, ci la cuvintele lui
    -. Dacă noi auzim pururea, dar nu îndeplinim niciodată, nu avem nici un folos din cele vorbite. Să luăm bine aminte, să fim cu mare băgare de seamă la cele vorbite, să le scriem, aşa-zicând, în cugetul nostru, să le avem lipite de conştiinţă şi necontenit să înălţăm slavă Tatălui şi Fiului, şi Sfântul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

  8. vasile zice:

    Sfântul Grigorie Palama a lăsat pustia și a venit în cetate să apere adevărul de credință. Bine spus. Dar acum parcă prea mulți fără să fi părăsit vreodată cetatea, fără să fi cunoscut vreodată pustia nici la propriu nici la figurat, fără să se fi curățit de patimi strigă în gura mare: „Noi avem ca tată pe Avraam”. Ce răspus au primit aceștia de la Sfântul Ioan Botezătorul și de la Domul Iisus Hristos, știm din Sfânta Evanghelie, dacă mai avem timp să o citim.

    Pocăință și rugăciune, fraților! Înainte de asta nu suntem în stare să facem nimic bun, dar chiar nimic, decât cel mult să punem mâna pe pietre și să lovim. Dar știm tot din Scripturi că aceasta este lucrarea gloatelor nepocăite, nu lucrarea sfinților. A se citi la Sântul Ignatie Briancianinov diferența dintre râvna duhovnicească și râvna firească a celor care cugetă trupește. Observ că aici se face confuzie între cele două. Văd mulți care punând mâna pe pietre lovesc și în cei cunoscuți și în cei necunoscuți. Oare nu mai sunt valabie cuvintele Sf. Pavel: „Fraților nu știam că este arhiereu, căci este scris: pe mai marele poporului tău să nu-l vorbești de rău” (Fapte 23, 5)?

    Înainte de pocăință, înainte de schimbarea vieții nici Dumnezeu și nici sfinții nu așteapta și nici nu primesc nimic de la noi.

  9. Draga Vasile, Sfantul ioan Gura de Aur spune ca ” marturisirea credintei sfinteste viata omului si elibereaza de patimi” deci insas faptul ca un om patimas marturiseste credinta, aceasta ii devine lui medicament pentru curatirea pacatelor lui si a patimilor. Mai spue Sf Ioan Gura de Aur, ” Nici Dreapta Credinta fara o viata morala, dar nici o viata morala fara Dreapta Credinta nu aduce nici un folos mantuitor” (Omilii la Epistolele Pauline, Sf Ioan Hrisostom) Deci incepe tu cu marturisirea si Dumnezeu o sa iti dea si despatimirea. Daca ar fi vreme de pace ar trebui doar sa te rogi, dar in vreme de razboi duhovnicesc trebuie sa imbini rugaciunea cu marturisirea.

  10. Dinu zice:

    Fara marturisire nu te impartasesti de dulceata mantuirii , omul inca are gustul potimi.

  11. admin zice:

    @GabiM.
    Acel monah a fost tot timpul sustinatorul actorului. Cam de un an, nu mai este fiu duhov. al Parintelui, din aceleasi motive..

  12. Noi nu ne luam de persoana nici unui arhiereu ci de ereziile care le-ar propaga!

  13. GabiM. zice:

    Da,pacat…cam acesta era raspunsul pe care am sperat sa NU il am…exact ca in cazul despre care vorbeam…Din cand in cand,mai spune-ne cate ceva despre dragul Parinte! Ma rog pentru Sfintia Sa si pentru obstea de la P.V. Iti multumesc frate si iti doresc MANTUIRE,asa cum imi spune mie intotdeauna Parintele!Asa sa ne ajute Dumnezeu!

  14. roman zice:

    Stefan si Vasile – sustin cele scrise de voi.

  15. legionarulortodox zice:

    Din nou, pe situri straine, in acest caz, sit rusesc, de mare amploare, este prezentat, alt duhovnic, cu invataturile sale, Sofian Boghiu, din Romania, stire recenta, 30 ianuarie 2013.
    Romania, tara binecuvantata, cu Duhovnici adevarati!
    Biruinta Ortodoxa!

  16. legionarulortodox zice:
  17. Maria zice:

    Orasul Constanta ,orasul lui Radu Mazare ,votat de constanteni de ani buni de zile , acesta stapanind cu toata mafia lui , toate institutiile Statului , spitale ,scoli ,orice .
    Nu cred ca vreun reporter ,intra pe un blog sa citesca astfel de mesaje ,ci trebuie sesizat acolo unde trebuie ,de catre cei in cauza ,cat mai repede .
    Este foarte grav daca lumea nepasatoare nu sesizeaza institutiile care se ocupa de protectia copiilor si sunt platiti pentru asta .

  18. Bogdan zice:

    Fratilor, daca BOR (Doamne fereste!) se scufunda incet incet in erezie (asa cum s-au scufundat romano-catolicii acum 1000 de anj), noi ce face, ne scufundam odata cu ea?

    Marturisirea „din interiorul Bisericii” ma gandesc ca trebuie sa aiba niste limite. Poate si romano-catolicii au avut marturisitorii lor acum 1000 de ani, care au marturisit din interiorul bisericii romano-catolice ortodoxia, dar ce folos, daca nu au iesit din ea ci s-au scufundat impreuna?

    Bogdan.

  19. pcmouse zice:

    bogdan tine aproape si citeste cat mai mult din viata Sfintilor Parinti si ai nadejde!ca vor veni vremuri mai grele de atat.asta e probabil doar inceputul unor probleme.fara frica sau alte idei care unele vin de la vrajmas.si sa nu uitam de rugaciuni !nu iti face griji mai mult decat trebuie.ca sa nu se bucure cel rau de ingrijorarea noastra.aveti nadejde!

  20. Bogdan, ai dreptate! Usor,usor se vor decanta ecumenistii de ortodocsi, dar vom sti de la Dumnezeu cu totii aceasta! Sa nu plecam dupa egoul nostru. Va fi o decantare comuna, nu singulara sau singularizanta.

  21. Dinu zice:

    Vedem cu toti cum tarisoara noastra a fost si inca parca este crane de tun pentru interese meschine, nu ne ramane decat credinta , si acum parca vor sa loveasc a si mai tare in credinta ce o purtam in inimi de atate secole, sa nu I lasam nici din mormant.

  22. vic zice:

    comunitatea draceasca de la Sant’ egidio s-a reunit din nou. s-au rugat , printre altele, pentru ” preoti buni pentru biserica viitorului. de la noi a participat episcopul tulcii.

  23. Dinu zice:

    Sa fie de Dumnezeu mustrati cei ce au vandut suveraniatatea Romaniei
    .

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s