1 Septembrie – Inceputul noului an bisericesc. La multi ani tuturor din Biserica lui Hristos!

Ziua de 1 septembrie are o semnificaţie deosebită pentru creştinii ortodocşi, fiind începutul anului nou bisericesc.

Obiceiul calculării anului eclezial, numit şi Indiction, începând cu prima zi de toamnă vine din Antichitate. După tradiţia moştenită din Vechiul Testament, 1 septembrie este ziua în care a început crearea lumii şi, în acelaşi timp, momentul în care Mântuitorul a început propovăduirea Evangheliei Sale.

Praznicul Anului Nou bisericesc s-a aşezat de către Sfinţii Părinţi la Sinodul I de la Niceea, cînd marele împărat Constantin, biruind pe Maxenţiu prigonitorul, a înnoit şi a luminat toată lumea cu dreapta credinţă, dezrădăcinînd praznicele păgîneşti. Astfel a izbăvit pe creştini de jugul greu al persecuţiilor, schimbînd înţelesul vechi al Indictionului.

Sfinţii Părinţi au rînduit să se prăznuiască Anul Nou bisericesc ca un început al mântuirii creştinilor, aducîndu-ne aminte de intrarea lui Hristos în mijlocul adunării evreilor şi de vestirea din cartea lui Isaia a „anului Domnului bine primit”. Aşadar, nu prăznuim praznicul Legii Vechi în prima zi a lunii septembrie, ci prăznuim intrarea Domnului, cînd singur dătătorul Legii S-a arătat pe Sine lumii, pogorîndu-Se din cele de sus şi purtînd în Sine pe Duhul Tatălui.

Rânduielile tipiconale prevăd citirea unor rugăciuni de mulţumire pentru anul care a trecut şi de cerere pentru cel care urmează.

Anul bisericesc se împarte în trei mari perioade liturgice: Octoihul, Triodul şi Penticostarul. Fiecare din acestea cuprinde un număr de săptămâni.
a) Perioada Triodului ţine de la Duminica Vameşului şi a Fariseului (cu trei săptămâni înainte de începutul Postului Paştilor), până la Duminica Paştilor (total 10 săptămâni). Primele trei săptămâni din această perioadă alcătuiesc vremea de pregătire sufletească în vederea începerii postului, iar restul de şapte săptămâni – adică însuşi Postul Paştilor – este vremea de pregătire, prin pocăinţă, post şi rugăciune, pentru marea sărbătoare a învierii, precedată de amintirea Patimilor Celui ce S-a răstignit pentru noi.
b) Perioada Penticostarului ţine de la Duminica Paştilor până la Duminica I după Rusalii sau a Tuturor Sfinţilor (total opt săptămâni).
c) Perioada Octoihului ţine tot restul anului, adică de la sfârşitul perioadei Penticostarului până la începutul perioadei Triodului. Este cea mai lungă perioadă din cursul anului bisericesc. Durata ei variază între 40-26 săptămâni, fiind în funcţie de data Paştilor: cu cât într-un an oarecare Paştile cade mai devreme, iar în anul următor mai târziu, cu atât perioada Octoihului dintre ele e mai lungă; dimpotrivă, cu cât într-un an oarecare, Paştile cade mai târziu, iar în anul următor mai devreme, cu atât perioada Octoihului dintre ele se scurtează. De altfel, toate aceste trei perioade, fiind dependente de data variabilă a Paştilor, încep şi se sfârşesc nu la date fixe, ci variabile, de la an la an.(informaţii preluate din Liturgica Generală, Pr. Prof. Dr. Ene Branişte).
Pe tot parcursul anului bisericesc, cu cele trei mari perioade ale lui, şi anume Triodul, Octoihul şi Penticostarul, credincioşii trăiesc în mod concret şi intens simţirea că reiterează viaţa lui Hristos, că retrăiesc toate evenimentele vieţii Lui şi că se află neîntrerupt sub ploaia darurilor Sfântului Duh mijlocite prin rugăciunile Maicii Domnului şi ale tuturor sfinţilor, după cum spune Părintele Stăniloae. (Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Cultul Bisericii Ortodoxe, mediu al lucrărilor Sfântului Duh asupra credincioşilor, Ortodoxia 1 (1981), p. 7.). Credincioşilor ortodocşi anul bisericesc le oferă posibilitatea trăirii trecutului, prezentului şi viitorului în prezentul continuu al Sfintei Liturghii săvârşite în fiecare zi. Astfel, viaţa pământească a lui Hristos şi cea a sfinţilor nu este pentru Ortodoxie o temă de speculaţie teologic-istorică abstractă, ci este o experienţă vie, o anamneză retrăită a lucrărilor mântuitoare a lui Hristos, comunicată credincioşilor prin energiile Lui necreate.

Sfantul Dionisie Exiguul, parintele erei crestine

Pe 1 septembrie, Biserica Ortodoxa face pomenirea Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul.Canonizarea sa a fost hotarata de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in sedinta din 8-9 iulie 2008.

Datorita Sfantului Dionisie Exiguul afirmam astazi ca suntem in anul 2010 „dupa Hristos“, deoarece el a propus numararea anilor incepand cu Intruparea Domnului. Astfel, el abandoneaza era lui Diocletian, si accepta anul 753 a.u.c. ca an al Intruparii Domnului si punctul de la care incepe era crestina. Chiar daca in calculul propus de el intalnim si o eroare, ideea in sine a fost cu adevarat revolutionara.Calendarul stabilit de el a fost adoptat in Italia in anul 527, mai tarziu in Franta si in Anglia (Sinodul de la Whitby, 664), extinzandu-se cu vremea in intreaga lume crestina.

Calificativul de „cel Mic” sau „Exiguus” si l-a luat el insusi ca gest de smerenie. S-a nascut in jurul anului 470 in Scitia Mica si a intrat de tanar in viata monahala. Dupa finalizarea studiilor in una din scolile manastiresti din Dobrogea, ajunge ca pelerin in Orient. Din cauza monofizismului este nevoit sa mearga la Constantinopol si de aici la Roma. Va lucra sub ascultarea a zece papi, incepand cu Atanasie al II-lea (496-498) si incheind in timpul pontificatului lui Vigiliu (537-555).

Datorita traducerilor pe care le-a facut din diversi scriitori si Parinti ai Bisericii crestine din Orient, cum au fost Chiril al Alexandriei, Grigorie de Nysa, etc, el a facut cunoscuta teologia rasariteana in mediul latin. A fost si profesor la o scoala din Vivarium, intemeiata de Casiodor, unde a predat Dialectica.

Al doilea mare merit care ii revine lui Dionisie cel Mic, se leaga de activitatea de traducere in latina si de colectionare a canoanelor bisericesti, fixate la diferite sinoade sau concilii si care fusesera redactate in limba greaca.

Cuviosul Dionisie Exiguul a trecut la cele vesnice in Italia, la Vivarium, pe la 545-550.

Troparul Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul

Glasul intai

Podobie: Piatra fiind pecetluita ….

Ca o raza stralucitoare ce lumineaza toata lumea te-ai aratat, Sfinte Cuvioase Dionisie, cel ce al socotit curgerea timpului dupa Nasterea lui Hristos si ai facut cunoscute randuielile Sfintilor Parinti. Pentru aceasta iti cantam cu bucurie: Slava Celui ce ti-a dat tie intelepciune; Slava Celui ce te-a binecuvantat pe tine; Slava Celui ce lucreaza prin tine sfintirea vietii noastre.

Condacul Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul

Glasul al 8-lea

Din Dobrogea stramoseasca ai pornit spre Apus ca un apostol, pe Hristos propovaduind si urmator Sfintilor Parinti facandu-te, Sfinte Cuvioase Dionisie. Lumina ta, Parinte intelepte, lauda Dumnezeirea cea intreit stralucitoare; pentru aceasta cu dragoste praznuim sfanta pomenirea ta.

(Troparul si Condacul Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul au fost alcatuite de P.S. Ioachim Bacauanul, Arhiereu Vicar al Episcopiei Romanului si diortosit de Sinodul Mitropolitan al Munteniei si Dobrogei (19 iunie 2008).

Tot astazi, facem pomenirea:
– Sfantul Cuvios Simeon Stalpnicul;
– Minunii savarsite de Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu la Manastirea Miasinilor;
– Sfintei Cuvioase Marta, mama Sfantului Cuvios Simeon Stalpnicul;
– Sfintei Cuvioase Evantia; a adormirii lui Isus Navi;
– Sfintelor patruzeci de Mucenite Fecioare si a lui Amun, diaconul, dascalul lor;
– Sfintilor Mucenici si frati Evod, Calista si Ermoghen;
– Sfantului Cuvios Meletie cel Nou, care s-a nevoit in Muntele Myopolis de langa Theba (Capadocia);
– Sfantului Mucenic Anghel.

Acest articol a fost publicat în Pentru Mantuire și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

19 răspunsuri la 1 Septembrie – Inceputul noului an bisericesc. La multi ani tuturor din Biserica lui Hristos!

  1. Yugi zice:

    Iertati, cum pot lua legatura direct cu administratorii? Puteti sa-mi trimiteti o adresa de e-mail, va rog frumos. Nu ar fi bine sa postati o adresa de e-mail pentru sesizari, subiecte noi, pe acest site? Multumesc

  2. crestinul ortodox zice:

    Admin , frate Apologeticum , explica-i fratelui ce administreaza blogul saccisiv , ce inseamna crestin ortodox , gresesc in aceste cuvinte referitor la ce am spus !

  3. crestinul ortodox zice:

    ” La multi Ani , frati crestini ortodocsi !
    Si sa fim Adevarati Crestini Ortodocsi , sa luptam pentru aceasta si pentru ORTODOXIE ,Adevarata si Dreapta credinta , caci ne este Bunul cel mai de pret de pe acest pamint .
    HRISTOS este Ortodox , aceasta inseamna a fi crestin ortodox
    si
    In ORTODOXIE , este Adevar si Lumina ,
    In ORTODOXIE gasim mantuirea !
    amin!
    Răspunde
    crestinul ortodox said, on septembrie 1, 2012 at 8:14 am

    Comentariul tău e în așteptare.

    ?
    se spune crestini ortodocsi ,
    nu ortodocsi , caci inca nu am ajuns atat de Drepti in Cuvant pentru ORTOSDOXUS , DUMNEZEU este singur Drept In Cuvant anume ORTODOX , de asta am spus crestin ortodox inseamna a marturisi ca HRISTOS este ORTODOX .
    saccisv 2 si musulmanii spun ca sunt ortodocsi , budistii pretind asemeni , evreii ortodocsi( a nu se confunda cu evreii crestin ortodocsi ) asemeni …
    dar noi recunoastem si aratam ca nu suntem noi cei Drepti In Cuvant ci aratam ca HRISTOS este cel Drept In Cuvant ,
    HRISTOS ESTE CEL ORTODOX si dracul mandriei care ispiteste prin exprimarea simpla ‘sunt ortodox’ , pleaca cind spui sunt crestin ortodox , Sunt pentru asta , marturisesc ca HRISTOS este ORTODOX ,
    am mai spus aceasta in repetate randuri si am sa mai spun cu ajutorul Bunului DUMNEZEU , pina va veti da seama de greseala mandriei ce cuprinde pe aceia ce spun ‘sunt ortodox ‘ sau in exprimare , fratii ortodocsi !
    sa ma iertati daca va supara aceste cuvinte , dar sunt Un Mare Adevar al ORTODOXIEI !
    amin!
    Răspunde

    Vă rog să comentați decent „

  4. donnie yen zice:

    La mulţi ani tuturor creştinilor ortodocşi din lumea întreagă, Domnul Iisus Hristos să ne ajute în lupta cu vrăjmaşii neamului nostru pentru apărarea patriei şi a bisericii ortodoxe, mama noastră.Aşa sa ne ajute Dumnezeu.Doamne ajută.

  5. Dinu zice:

    La Multi Ani!!! tuturor Sfintilor, si noi sa aducem Lauda, Marire si Slava lui Dumnezeu asa cum a adus toti Sfintii ce au trait pana acum.

  6. ortodoxos zice:

    poti sa te numesti ortodox si sa nu tii randuiala ortodoxa?
    abia a fost Adormirea Maicii Domnului si voi va bucurati de Anul nou bisericesc?
    tineti calendarul ortodox si o sa va bucurati odata cu Cerul.
    pt ca „precum in cer asa si pe pamant”.
    Doamne ajuta!

  7. Varahiil zice:

    @ortodoxos
    Care este de fapt, problema ta?
    Dincolo de faptul ca Adormirea Maicii Domnului este un PRAZNIC, deci un motiv de BUCURIE pentru toti crestinii ortodocsi, anul bisericesc incepe de aproape 2000 de ani pe 1 septembrie!
    Daca tu nu stii chestia asta, poate ar fi buna o schimbare: fie de nickname, fie de opinie… :-D

  8. George zice:

    Nici nu am stiut. La multi ani !

  9. ortodoxos zice:

    in calendarul ortodox Adormirea Maicii Domnului abia a fost marti, asta voiam sa zic…
    adica mai e pana pe 1 sept.
    acum a fost 1 sept papistasesc, nu rasaritean..

  10. admin zice:

    nu a fost deloc paistasesc, caci nu e mai importanta ziua decat sarbatoarea.. data e ceva lumesc, da papistasesc, cum vrei sa-i zici.. insa Sfanta Liturghie si Te Deum-ul savarsit in cinstea sfintilor din aceasta zi, deschide cerurile si sfintii, cu ingerii praznuiesc impreuna.

  11. ortodoxos zice:

    adica daca vrea omul, poate sa deschida cerurile cand vrea, nu conteaza Tipicul, Calendarul, Pascalia hotarate de Duhul Sfant prin Sf Parinti in Biserica cea Una Sfanta, Apostoleasca si Soborniceasca.
    Curat murdar…

  12. admin zice:

    nu omul simplu deschide cerurile, ci harul preotiei… De ex. la botezul unei persoane nu se pogoara Duhul Sfant? In fine.. nu am de gand sa polemizez in aceasta disputa deja expirata.

  13. ortodoxos zice:

    harul preotiei il au acei preoti care nu se fac partasi ereziilor si schismelor.
    asta spun Sf Parinti.
    nu polemizam, discutam crestineste.
    de regula, unii cam „obosesc” cand sunt aduse in discutie aceste aspecte, sau chiar se irita.
    motivul?
    Adevarul.

  14. crestinul ortodox zice:

    “Cea mai mare teologie este in a spune Adevarul ” Parintele Arsenie Papacioc ,
    ori daca aceste Minuni sunt reale si intamplate sub ochii celor ce marturisesc acest Adevar cum poti sa contesti Acest Adevar , este ca si cum l-ai contesta pe DUMNEZEU care a savarsit Minuni , savarseste Minuni si va savarsi Minuni prin Creatia sa pentru ca DUMNEZEU este Creatorul a Toate Cele vazute si Nevazute !
    iar Minunea serpilor la Sfanta Icoana a MAICII DOMNULUI este o dovada vie , cum pina si serpii inteleg sa se inchine si sa dea marire MAICII DOMNULUI numai oamenii care sunt chip si asemanare Dumnezeiasca , refuza sa creada si sa se inchine in Adevar , MAICII DOMNULUI , PreaSfanta Stapina , Nascatoare de DUMNEZEU , Pururea Fecioara MARIA .
    ‘Caci Toate sunt ale Lui DUMNEZEU si toate savarsesc Voia sa , prin Cuvantul si Porunca Data !’
    iar pentru toti crestinii ortodocsi , pe vechi sau pe nou , important este sa marturisim ca HRISTOS este Ortodox , atat in Cuvant cat si in Fapta , sa Marturisim Acest Mare Adevar si cu certitudine Afli si LUMINA ADEVARATA , marturisind Acest Mare Adevar .
    “cea mai mare Teologie este in a spune Adevarul ” Parintele Arsenie Papacioc ,
    Cea mai mare Stiinta despre DUMNEZEU este in a spune Adevarul , pentru ca ‘ la inceput a fost Cuvantul ‘,
    Cuvantul Sfant , Cuvantul lui DUMNEZEU , ‘ a Zis si s-au facut Toate cele Vazute si Nevazute ‘
    amin!


    „Serpii Maicii Domnului – Kefalonia

    In fiecare an, in luna august, in postul Adormirii Maicii Domnului, cand crestinii praznuiesc Schimbarea la Fata (6 august) si Adormirea Maicii Domnului (15 august), un numar insemnat de serpi mici apar in jurul bisericii si a clopotnitei din localitatea Markopoulo. In aceasta perioada, biserica inchinata Maicii Domnului „Langouvarda” este luata cu asalt de o specie unica de serpi mici, fiecare avand capul insemnat cu o cruce.

    Anual, in ziua de 6 august, cand praznuim Schimbarea la Fata a Domnului, o specie unica de serpi (lungi de 60 de centimetri si insemnati cu o cruce alba, pe cap si pe limba) apar in jurul vechii biserici din localitatea Markopoulo. Serpii vor disparea, iarasi in chip minunat, dupa slujba savarsita in ziua de Adormirea Maicii Domnului. In timpul slujbei savarsite pentru Maica Domnului, serpii intra in biserica, umpland tot locul: se urca pe icoane, se incolacesc in jurul sfestnicelor, stau pe credinciosi si in Sfantul Altar.

    Exista o emotie generala legata de aparitia acestor serpi, nu atat pentru vreun potential pericol, cat pentru faptul ca daca acestia nu vor aparea in perioada amintita, ceva rau se va intampla in regiune. Astfel, in anii 1940 si 1953, cand serpii nu au fost prezenti la biserica din Markopoulo, au avut loc razboaie si calamitati naturale.

    In anul 1924, cand Biserica Ortodoxa din Grecia a adoptat, impreuna cu celelalte state crestine, calendarul indreptat (nou), multi au asteptat sa vada de vor mai aparea sau nu serpii Maicii Domnului. Aparand serpii, ca in fiecare an, crestinii au inteles ca Sfantul Sinod este in masura sa hotarasca asemenea lucruri administrative.

    Aceasta biserica se afla zidita pe locul fostei Manastiri Langouvarda, distrusa de turci, precum si de un cutremur, in anul 1953. Traditia locala, bazandu-se mai mult pe legende insa, spune ca, in momentul in care manastirea a fost atacata de pirati, candva in anul 1705, maicile s-au rugat Maicii Domnului sa le transforme in serpi, spre a nu fi luate prizoniere sau batjocorite. Rugaciunea acestora a fost ascultata, iar piratii s-au infricosat de vederea serpilor.

    Serpii Maicii Domnului, avand capul insemnat cu o cruce, precum si limba, in forma de cruce, apartin clasei de serpi „telescopus fallaxspecies”, numita si „sarpele-pisica european”. Acesti serpi intra in biserica in vremea slujbei, iar nu oricand, aratand o blandete deosebita fata de crestinii din interior. Imediat ce se termina slujba Sfintei Liturghii, serpii devin oarecum agresivi, ei iesind din biserica si intorcandu-se in pustiul din zona. Oricat ar fi cautati acestia, ei nu vor putea fi gasiti, pana anul urmator. ”
    amin!

  15. ortodoxos zice:

    minunea asta cu serpii nu sta in fata minunilor seculare de la Iordan, Mormantul Sfant, Bethlehem, Tabor si altele.
    nu uitati ca si diavolul se poate face inger.
    iar randuiala nou calendaristica papistaseasca este o minciuna de calendar ortodox.
    iar la Dumnezeu stiti ce e minciuna.
    pe nou sau pe vechi nu e acelasi lucru, orice ati zice.
    nimic in Ortodoxie nu e ortodox daca nu se hotaraste in mod ordodox.
    si daca nu e ortodox, spuneti dvs ce poate fi.

  16. crestinul ortodox zice:

    in primul rand , dracul nu se apropie de Sfintele Icoane , da ;
    de ce ? , pentru ca nu are putere intunericul sa cuprinda LUMINA si dracii nu suporta Chipul Prea Sfintei Nascatoare de DUMNEZEU , numai la auzul Numelei Sau Cel Sfant PreaSfanta Nascatoare de DUMNEZEU , Fecioara MARIA dispare ;
    sau n-ai citit de acea Minune din Paraclisul Maicii Domnului cu acea maicuta Aglaida, ce-i facea suparare necuratu , iar cand s-a rugat ‘Prea Sfanta Nascatoare de DUMNEZEU , Bucura-te Maria , Domnul este cu Tine ‘ si anumai ce a inceput rugaciunea , catre MAICA DOMNULUI , necuratu a pocnit si s-a facut nevazut .

    daca crezi asa ceva ca dracii , se aseaza pe Sfintele Icoane , te afli in mare ratacire , fara suparare …
    ori daca aceste Minuni sunt reale si intamplate sub ochii celor ce marturisesc acest Adevar cum poti sa contesti Acest Adevar , este ca si cum l-ai contesta pe DUMNEZEU care a savarsit Minuni , savarseste Minuni si va savarsi Minuni prin Creatia sa pentru ca DUMNEZEU este Creatorul a Toate Cele vazute si Nevazute !
    iar Minunea serpilor la Sfanta Icoana a MAICII DOMNULUI este o dovada vie , cum pina si serpii inteleg sa se inchine si sa dea marire MAICII DOMNULUI numai oamenii care sunt chip si asemanare Dumnezeiasca , refuza sa creada si sa se inchine in Adevar , MAICII DOMNULUI , PreaSfanta Stapina , Nascatoare de DUMNEZEU , Pururea Fecioara MARIA .
    ‘Caci Toate sunt ale Lui DUMNEZEU si toate savarsesc Voia sa , prin Cuvantul si Porunca Data !’
    iar pentru toti crestinii ortodocsi , pe vechi sau pe nou , important este sa marturisim ca HRISTOS este Ortodox , atat in Cuvant cat si in Fapta , sa Marturisim Acest Mare Adevar si cu certitudine Afli si LUMINA ADEVARATA , marturisind Acest Mare Adevar .
    “cea mai mare Teologie este in a spune Adevarul ” Parintele Arsenie Papacioc ,

  17. ortodoxos zice:

    fratioare,
    nu amestecam lucrurile.
    in fata Maicii Domnului ne plecam cu totii, inclusiv niste serpi. este o minune, nu contesta nimeni, sunt foarte multe minuni si n ziua de azi, icoanele fac minuni chiar cu cei necrestini-poate chiar mai mult cu acestia-, pt ca Domnul a chemat si cheama toate neamurile.
    dar asta nu o amestecam cu pastarea Dreptei credinte, a dogmelor si asezamintelor ce tin de Dreapta credinta.
    o cruce facuta in mod ortodox, de la dreapta spre stanga este acelasi lucru cu cea facuta in mod papistasesc?
    depre asta vorbim.
    apropos, pt toti, a sosit din nou Icoana Maicii Domnului Umilenie, facatoare de mari minuni si izvoratoare de mir.
    ajunge vineri la Piatra Neamt, sta 3 zile la Biserica Sf Ioan Botezatorul pe stil vechi.
    data trecuta multi ne-am invrednicit sa vedem picaturi de mir izvorand!
    veniti si va minunati!

  18. cristi r zice:

    Numai Ortodoxia este adevărata Biserică
    http://carteromaneasca.wordpress.com/2012/05/26/numai-ortodoxia-este-adevarata-biserica/

    “De-a lungul celor două mii de ani de existenţă, numai Credinţa Ortodoxă a păstrat neschimbată învăţătura lui Hristos lăsată Apostolilor precum neschimbată a păstrat şi Sfînta Predanie a Sfinţilor Părinţi. Doar Biserica Ortodoxă se ocîrmuieşte după cele Şapte Soboare A-Toată-Lumea, numai Biserica Ortodoxă păstrează neschimbate scrierile Sfinţilor Părinţi, doar în Biserica Ortodoxă se ţin slujbele primelor veacuri. Şi pentru aceasta numai în Biserica Ortodoxă găsim toate Tainele cele Sfinte şi dumnezeieşti trebuincioase mîntuirii sufletelor noastre. Numai Biserica Ortodoxă a biruit veacurile neatinsă, nepătată şi neîntinată, doar Biserica Ortodoxă a dăruit lumii sfinţi, sfinţenie şi sfinte moaşte, numai Biserica Ortodoxă va fi singura ce va purta război împotriva „bisericilor” ce vor încerca să o uzurpe.
    Drept aceea, doar noi credincioşii ortodocşi mărturisim despre Biserică în Crez ca fiind: „Una, Sfîntă, Sobornicească şi Apostolească”. Precum un singur crez este, tot aşa doar o singură Biserică viază, al cărei cap este Domnul nostru Iisus Hristos. Nu pomenim în crez două Biserici, doi hristoşi, două botezuri pentru că avem – ca şi Sfinţii Apostoli – un Domn, o Credinţă, un Botez – cel ortodox.”

  19. ortodoxos zice:

    corect.
    Biserica Ortodoxa este cea care a pastrat dogmele, Sf Traditie si asezamintele neschimbate.

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s