Preot Ilarion V. Felea: Despre importanța ecteniei catehumenilor

De ce nu ar trebui să se scoată ectenia catatehumenilor din Liturghiere [1]

Cine sunt catehumenii? La începutul Bisericii și de atunci până astăzi, toți păgânii care se pregăteau să primească taina Sf. Botez erau datori să învețe mai întâi catehismul, să cunoască învățăturile de temelie ale Evangheliei și ale Bisericii. De la data când începeau să învețe adevărurile și să cunoască tainele religiei creștine și până în clipa Botezului, toți catehumenii sau chemații la Sf. Botez, spre deosebire de credincioșii care erau membri botezați ai Bisericii – aveau dreptul să asculte învățăturile religiei și să se roage împreună cu credincioșii Bisericii, să meargă la Biserică și să asculte rugăciunile, cântările și citirile din Biserică, dar numai până la ectenia rânduită pentru ei. Din îndemnul apostolesc și din îndatorirea frățească de a ne ruga unii pentru alții (Iac. 5:16), Biserica a rânduit pentru catehumeni o ectenie specială, o rugăciune obștească așezată în Sf. Liturghie la vremea când trebuiau să părăsească Biserica.
Ectenia începe prin invitarea lor la rugăciune: „Rugați-vă cei chemați Domnului”, apoi se continuă prin invitarea celor credincioși, să se roage pentru catehumeni: „Cei credincioși, pentru cei chemați să ne rugăm”, ca Domnul să-i miluiască, să-i învețe cuvântul adevărului, să le descopere Evanghelia dreptății, să-i unească pe dânșii cu Biserica și să-i mântuiască prin harul Său. Apoi din nou, preotul se adresează catehumenilor și-i invită la plecarea capetelor: „Cei chemați, capetele voastre Domnului să le plecați” și în timp ce credincioșii cu strana răspund lung: „Ție Doamne” – preotul se roagă pentru catehumeni ca Dumnezeu să-i învrednicească de baia nașterii de a doua, adică de veșmântul nestricăciunii, de unire cu Biserica și cu turma ei cea aleasă. Apoi încheie: „Ca și aceștia -adică cei chemați, catehumenii- împreună cu noi să mărească prea cinstitul și de mare cuviință” numele lui Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. După răspunsul „amin” din partea tuturor, catehumenii sunt poftiți să părăsească îndată Biserica, prin cuvintele: „Câți sunteți chemați, ieșiți, cei chemați ieșiți, ca nimeni din cei chemați”, se subînțelege – să nu rămână în Biserică.
Împreună cu catehumenii erau obligați să iasă din Biserică și toți cei ce se făcuseră vinovați de păcate grele, pentru care trebuiau să se pocăiască. Aceștia erau împărțiți în patru grupe și anume: plângătorii, care tot timpul ascultau până aici Sf. Liturghie plângând în afară de biserică și rugând pe cei ce intrau în biserică să se roage pentru iertarea lor, îngenunchetorii, care tot timpul ascultau sf. slujbă în genunchi; ascultătorii, care aveau dreptul să asculte Sf. Liturghie, dar numai până la predică și împreună șezătorii care puteau aduce daruri la Sf. Biserică și nu se puteau împărtăși.
O astfel de canonire astăzi nu se mai face. La trebuință însă, Biserica va putea înnoi oricând astfel de măsuri disciplinare, menite să aducă sănătatea în membrele ei bolnave. Astfel la invitarea: „Cei chemați, ieșiți…”, catehumenii și penitenții trebuiau să părăsească Biserica. Din timpul apostolilor și până astăzi, la Sf. Liturghie nu pot lua parte decât credincioșii botezați. Necredincioșii și nebotezații nu pot lua parte la Sf. Liturghie, fără să o profaneze, fără să o necinstească prin necredința și neștiința lor. Cum ar și putea lua parte cu credincioșii la sf. slujbă, cei ce nu cunosc nimic din Sf. Jertfă, din Sf. Cină, din Sf. Taine!…
Astăzi, când mai ales prin părțile noastre nu sunt decât rareori și puțini catehumeni, s-ar părea că ectenia aceasta pentru catehumeni, n-ar mai avea rost în cuprinsul Sf. Liturghii. Ea totuși rămâne pentru noi credincioșii un strigăt de chemare la cercetarea conștiinței. Invitarea: „Cei chemați ieșiți..” trebuie să răscolească până în adâncuri sufletele noastre și să ne întrebe: dacă voi cei botezați, sunteți vrednici să stați înaintea lui Dumnezeu la aducerea sfintei jertfe?… Ați păstrat curată haina sfântului Botez și credința mărturisită în Crez? Ești curat cu gândurile și cu inima, sau ești pângărit, creștine?
Virtuțile Sfintei Evanghelii fac podoaba sufletului tău, creștine, sau sunt străine de tine? Ai ținut sau ai călcat poruncile Bibliei și ale Bisericii? Faptele îndurării trupești ți-au adunat ceva „parte” și „comoară” în cer sau ești sărac de ele ca și bogații cei nebuni și nemilostivi? Dacă patimile tale sunt legate și stăpânite sau au făcut din tine un fiu pierdut și nefericit? Dat-ai semne destule de pocăință, de smerenie și de îndreptare ca să poți sta în fața îngerilor, să te poți împărtăși pregătit, în vrednicie cu Trupul și Sângele Domnului și să poți da răspuns bun la judecata conștiinței, la judecata oamenilor, la judecata istoriei și la judecata lui Dumnezeu? Sau la invitarea: „cei chemați ieșiți…”, ar trebui să te cobori și tu și să ne coborâm și noi toți ca niște nevrednici în rândul catehumenilor și a penitenților, să ne smerim inimile și obrazele, înnoind în noi cu toată hotărârea voința de îndreptare?…
Nimeni din cei nevrednici de a mânca din masa cea dumnezeiască, spune Sf. Ioan Gură de Aur, nimeni din cei ce nu pot să primească Sângele cel ceresc, vărsat pentru iertarea păcatelor, nimeni din cei ce nu sunt vrednici de jertfa cea vie, nimeni din cei ce nu cunosc tainele credinței, nimeni din cei ce au buze întinate, să nu îndrăznească a sta de față. Masa întinsă aici este Dumnezeiască, la ea servesc îngerii și Însuși Împăratul stă de față!…
„De aceea: ai mânie asupra unui dușman, arunc-o ca să primești de la Dumnezeu masă, lecuirea rănilor inimii tale”[2]. Chemarea la ieșirea catehumenilor și a penitenților pedepsiți, precum și la cercetarea conștiinței credincioșilor, mai poate avea încă un înțeles și anume să se știe că de aici înainte, la Sf. Liturghie nu mai pot lua parte decât creștinii dreptcredincioși. Păgânii și orice oameni de altă religie nu mai pot lua parte la Liturghia credincioșilor și mărturisirea crezului, taina prefacerii și împărtășirea credincioșilor sunt lucruri de cult care pretind o credință lămurită pe care ei nu o au și astfel poate da naștere la sminteală.
Din cele învățate până aici, am putut înțelege că partea întâi a Sf. Liturghii, proscomidia, se desfășoară sub un văl de taină și închipuiește peștera smerită în care se naște Mântuitorul, iar părticelele de pe Sf. Disc închipuiesc Biserica, având în centru pe Iisus Hristos – Capul și Mântuitorul ei, la dreapta pe Maica Preasfântă, la stânga cetele îngerilor și ale sfinților, iar înainte și la picioare toți viii și morții dreptcredincioși.
Partea a doua a Sf. Liturghii, de la tragerea sau ridicarea perdelei și de la binecuvântare până la plecarea catehumenilor se desfășoară în plină lumină, cu rostul să ne înfățișeze arătarea în lume a Mântuitorului și predica învățăturilor Lui (caracter didactic). De aceea să luăm aminte. În fața Mântuitorului și a Evangheliei Lui, toți trebuie să ne cutremurăm, să ne dăm seama de nevrednicia noastră și cu hotărârea de îndreptare și îmbunătățire sinceră, să dorim a ne număra printre credincioșii care iau parte la Sf. Liturghie ca adevărați învățăcei ai lui Hristos, împreună cu sfinții și îngerii Lui.

articol apărut în nr. 24 al revistei ATITUDINI


[1] Preluată din Tâlcuirea Sfintei Liturghii, de Preot Ilarion V. Felea, editura Fundației Justin Pârvu.
[2] D. Tudor, Jertfa laudei, p. 248-249
Acest articol a fost publicat în Pentru Mantuire și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Preot Ilarion V. Felea: Despre importanța ecteniei catehumenilor

  1. Vlad G. zice:

    Dar am o nelamurire. Smerenia este o mare virtute crestina care apartine dreptcredinciosilor. Datorita ei unii ar putea parasii Biserica din smerenie si nu din cauza faptelor rele pe care le-au facut. Ce e de facut?

  2. alexandru cristel zice:

    iertare pentru ca nu prea stiu ce sint catehumenii dar eu ma refer la noi credinciosii ortodocsi de exemplu EU CARE SUNT BOTEZAT DE MIC COPIL IN TAINA SFINTEI ORTODOXII SI CARE DE NENUMARATE ORI I -AM INTRECUT PE CATEHUMENI SI CHIAR PE PAGANI PRIN FAPTELE SI PACATELE MELE ;;; CEI CHEMATI CAPETELE VOASTRE DOMNULUI SA LE PLECATI ;;; ATUNCI SI EU MA CONSIDER UN TICALOS PENTRU CA ASA ESTE . TE ROG DOAMNE LUMINEAZA-MI INIMA SI INDREPTEAZA PASII NUMAI PE POTECA BINELUI PENTRU SA POT SA MA INVREDNICESC SI EU A AUZI ;;;INTRA SLUGA;;;……

  3. Maria zice:

    Cred ca multi crestini din zilele noastre ,botezati fiind ,dupa faptele si pacatele lor ,pot fi alaturati catehumenilor ,poate mai rau pt faptul ca acestia , stau in afara credintei si cunosc mai putin ,pe cand cei botezati ,cunoscand Legea ,nu o respecta .

  4. Aurora zice:

    Problema ecteniei catehumenilor a mai fost dezbatuta de nenumarate ori pe blogurile crestine, dar noi, simplii credinciosi n-avem nici o putere. Tot clericii decid. Daca preotul este fricos si executa orbeste ordinele sefilor, n-are curaj sa o citeasca. Pe la periferii se mai citeste, dar in centru, n-ai sa vezi asa ceva. Eu merg la o biserica unde slujeste de curand si un preot de la Trinitas si de cand a aparut el, multe cuvinte s-au modificat in slujba. La „podoaba casei Tale” i se spune „buna-cuviinta casei Tale”, la „oastea tarii” i se spune ”armata” La „si nu ne lasa pe noi, cei ce nadajduim intru tine” se spune ”si nu ne parasi pe noi cei ce…”. Tot sa schimbe ceva, ba un verb, ba un substantiv, ba o prepozitie, orice, numai sa aduca modificari care nu fac decat sa strice sonoritatea placuta a frazelor care suna atat de bine in varianta lor initiala, impregnata de arhaisme care aduc parca Duhul mai aproape de noi. Una e sa spui ”marire” si alta e sa spui ”slava”. Probabil nu sunt agreate nici cuvintele de origine slava pe acolo prin Deal, nu stiu, dar un lucru se vede clar : exista sfetnici rai prin sferele superioare, care fac diortosiri total anapoda care nu suna bine nici inr-un text laic, daramite in unul bisericesc. Acesti STRICATORI DE LIMBA sunt slugi ai aggiornamentarii, ai Apusului viclean care vrea sa uniformizeze credintele si sa le aduca pe toate la acelasi numitor comun care este Marele Inchizitor de la Vatican. Dumnezeu cunoaste inimile lor otravite si suieratul de sarpe al limbilor lor pizmase si nu va ingadui siluirea textelor. Noi ne punem nadejdea in Domnul si in Maica Sa Preacurata.

  5. Aurora zice:

    Si vreau sa mai adaug un lucru pe care l-am mai spus si cu alte prilejuri. Ectenia catehumnilor cred ca a fost scoasa INTENTIONAT pentru ca rostirea ei poate avea un impact extraordinar si pe pamant si in ceruri, adica poate aduce cat mai multi pagani si/sau eretici la Otrotdoxie. Si atunci ce si-au zis OAMENII CU SORTULET care au impanzit structurile superioare : „s-o scoatem pana nu vin toti sectarii la ortodocsi”. in sedintele lor luciferiene primesc comenzi sa ciumpaveasca tot ce ii poate aduce pe oameni la dreapta credinta si atunci iadul s-ar goli. Ticalosii isi fac jocurile lor murdare de dragul stapanitorului acestei lumi, dar nici noi, simplii mireni, fara studii teologice , nu suntem chiar atat de prosti, surzi si orbi cum ne cred ei. Domnul sa aiba mila de noi !

  6. Fabian zice:

    Aurora:
    Ati sesizat bine dedesubturile eliminarii ecteniei: „pentru ca rostirea ei poate avea un impact extraordinar si pe pamant si in ceruri, adica poate aduce cat mai multi pagani si/sau eretici la Ortodoxie”. Dusmanii Ortodoxiei aduc argumente „teologice” bine „argumentate”: istorice,liturgice,canonice facute insa prin teologi ortodocsi scoliti in Occident ori care au citit cateva carti si li se pare ca trebuie sa reformeze cultul „invechit” impartindu-l in chestii „esentiale, importante si secundare” (cum spunea cineva pe acest blog, un „rabi” invatat!).
    Cititi cartea lui Hierotheos Vlachos, „Secularismul, un cal troian in Biserica”, unde la p. 42-43 arata de ce trebuie mentinuta Ectenia catehumenilor sau de ce mentinute Rugaciunile in TAINA ale preotului la Liturghie.

  7. ioancadar zice:

    Parinte Apologeticum,
    Rog frumos sa-mi stergeti blogul din lista de bloguri, intrucat nu mai exista.

  8. crestinul ortodox zice:

    Iar aceste cuvinte Ale Sfantului Parinte Arsenie Boca sunt pentru sectarii carora le plac ‘Margaritarele ORTODOXIEI ‘ si smintesc pe cei care ii asculta , cu neghina semanata linga grau curat iar cei care ii asculta se smintesc asemeni !
    ‘Misiune Indeplinita ‘ pentru lepadatii de DUMNEZEU !
    INSA …
    Doamne Ajuta la ORTODOXIE ADEVARATA !

  9. admin zice:

    si pe asta l-ai sters?
    si spune-mi frate, nu parinte

  10. ghita doru zice:

    s-a inceput de la revolutie, cu sindicatele preotilor, se ia moda occidentului cu modernism , ortodoxosmul de accea a ramas proaspat viu prin pastrarea traditiei acei modernisti sa iasa di ortodoxism sa -si faca secta, si asa e timpul cenerii.

  11. ioancadar zice:

    Da, dar acuma am iesit definitiv din blogosfera.

  12. crestinul ortodox zice:

    pentru Toti Crestinii Ortodocsi ,
    NU VA LEPADATI DE ADEVARATA CREDINTA DREAPTA cea CRESTIN ORTODOXA si NICI DE SFANTA CRUCE cea numita ORTODOXIE !
    BUNUL DUMNEZEU si MAICA DOMNULUI sa ne Aiba in Paza , Oricand si Oriunde pe acest pamint , pe toti care au Luptat , Lupta si vor Lupta pentru ORTODOXIE ADEVARATA !
    DOAMNE Ajuta la Ortodoxie Adevarata !
    DOAMNE Ajuta sa fim Crestini Ortodocsi Adevarati in Cuvant si in Fapta ,
    amin!

  13. Pingback: Preot Ilarion V. Felea: Despre importanța ecteniei catehumenilor « Saccsiv's Weblog

  14. Pingback: Preot Ilarion V. Felea: Despre importanța ecteniei catehumenilor « Saccsiv's Weblog

  15. claudia zice:

    Aurora,
    Te rog frumos, imi mai spui o data contul doamnei care are nevoie de ajutor? Nu-l mai gasesc…..
    Mersi.

  16. claudia zice:

    Am o prietena care vrea sa o ajute….

  17. abc zice:

    da… si cand parintele zice la ectenia catehumenilor ,, cei chemati, capetele voastre Domnului sa le plecati ” crestinii ortodocsi din biserica isi pleaca toti capetele , numai vreo 2, 3 raman cu capetele sus. si asa e aproape in toate bisericile ortodoxe ! si apoi zice preotul ,,cei chemati iesiti” de 2 ori apoi iarasi ,, ca nimeni din cei chemati sa nu ramaie ” , si daca ei isi pleaca capetele ar trebui sa iasa toti din biserica ! crestinii nostri ortodocsi nu prea stiu ce sunt catehumenii si ce inseamna „cei chemati”, probabil isi inchipuie ca sunt ca si monahii care au chemare catre viata de manastire. preotii ar trebui ca in predicile lor cat mai des sa explice Sfanta Liturghie , sa stie crestinul cand vine la biserica de ce vine si ce se intampla acolo, ca poate asa nu mai sta de vorba in timpul slujbei , nu se mai bataie de colo colo, nu mai pleaca fix la momentele de rugaciune cele mai importante. daca preotii ar explica ce inseamna Epicleza, Heruvicul si ce minune se intampla la fiecare Sfanta Liturghie, atunci poate si crestinii nostri ar fi mai atenti si mai prezenti, nu numai fizic ci si sufleteste. pentru crestinul nostru e mai important sa merga repede sa aprinda niscaiva lumanari , nu conteaza ca poate chiar atunci cand impinge el cu coatele sa ia lumanari, se canta Heruvicul sau Epicleza , pentru el cel mai important lucru e sa cumpere lumanari si sa i se dea si restul !

  18. crestinul ortodox zice:

    ‘ Toti mucarii ( sectarii , nebotezatii )sa plece de la Sfanta Liturghie ‘ Sfantul Parinte Arsenie Boca
    si din Biserica Crestin Ortodoxa sa plece asemeni toti cei nebotezati , sectarii , ratacitii , ereticii !
    dar NU
    la Schimbarea randuielii Sfintei Liturghii , anume scoaterea Ecteniei catehumenilor sau schimbarea Liturghierului cu alte cuvinte si rataciri ce duc la alungarea Harului DUMNEZEIESC al Sfintei si DUMNEZEIESTII Liturghii , lasata de insasi DUMNEZEU prin Sfintii Apostoli si Sfintii Acestui pamint !
    amin!

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s