Predica fulgeratoare a parintelui profesor Mihai Valica la marea sarbatoare a Buneivestiri

Cuvânt cu putere multă și cu o încărcătură teologică deosebit de bogată a preotului ce rămâne statornic în convingerea că Adevărul trebuie spus și că nu „a venit momentul de a mărturisi în ascuns”. Bunul Dumnezeu să ni-l țină sănătos și la fel de curajos.

Avem rugămintea de a ne ajuta cu transcrierea acestei predici, care să rămână un cuvânt de întărire atunci când vom avea nevoie. Puteți eventual, dacă sunteți mai mulți, să transcrieți pe bucăți. Stabiliți aceasta la comentarii. Mulțumim.

Predica in format text a pr. prof. Mihai Valica la Duminica Buneivestiri

Acest articol a fost publicat în Pentru Mantuire și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

23 de răspunsuri la Predica fulgeratoare a parintelui profesor Mihai Valica la marea sarbatoare a Buneivestiri

  1. Pingback: EXCEPTIONALA PREDICA a parintelui Mihai Valica la Manastirea Petru Voda (Bunavestire, 25 martie 2012). Daca am avea 10 % din preoti aidoma … « Saccsiv's Weblog

  2. Acsa zice:

    Vreau sa particip la transcrierea textului; numai ca fiind vorba de 50 de minute s-ar putea sa dureze un pic. Ma voi stradui sa o fac cat pot de repede.
    Ca de obicei, predicile Pr. Mihai Valica merg direct la suflet. Dumnezeu sa-l binecuvanteze si sa ni-l tina sanatos.
    Poate veti inregistra si conferinta de joi. Ne-am bucura nespus sa o ascultam. Multumiri.

  3. admin zice:

    @Acsa
    Poti transcrie cat poti, doar sa transmitit pana la ce minut, ca sa continue altcineva.

  4. Adrian zice:

    voi face eu transcrierea acestui videoclip. va rog sa imi dati o adresa de email pe care sa trimit textul. va multumesc si Dumnezeu sa va ajute!

  5. Adrian zice:

    sau mai bine zis o sa o fac si eu .. Acsa vrei sa te ajut de la un anumit minut ca sa iti fie mai usor? De la minutul 25 incolo sa fac eu si restul sa faci tu?

  6. Acsa zice:

    @ Adrian,
    cum sa nu, cu mare placere. E perfect asa.
    Acum, il rog pe admin sa-mi trimita si mie adresa lui de e-mail. Spor la treaba!

  7. legionarulortodox zice:

    Foarte buna predica, mai ales ultima parte!

  8. Adrian zice:

    mai am oleaca si termin.. jumatatea mea

  9. Adrian zice:

    ––de la minutul 25
    – Au reusit sa increstineze o lume intreaga.
    – Iata ce inseamna sa te ocupi de ucenici.
    – Vai de preotul, calugarul, staretul, mitropolitul | care nu si-a facut ucenici
    – Unii is fac ucenici. Mai recent isi fac ucenici | la alta scoala, aceea a ecumenismului
    – Sa-i vedeti dumneavoastra ii trimit peste tot | si vin acei ucenici atat de ucenici
    – incat saracii ei nu mai cunosc din Ortodoxie aproape nimic.
    – Si sunt aceste lucruri, se incearca sa-i impace pe toti | sa faca sa spuna ca toti sunteti buni si aia-s buni
    – si ceilalti is buni. Sunt ucenici… altfel de ucenici.
    – Ucenicul adevarat care il face un duhovnic | e ucenicul acela care sa devina din ucenic mucenic.
    – Daca el nu e in stare sa devina ucenic sau marturisitor| Acela bate campii este un ucenic al altora.
    – Mai sunt lojele masonice stiti bine| si cluburile care-si fac alti ucenici.
    – Ohoo! sa ii vedeti pe aceia cat is de instruiti
    – Si vin cu tot felul de prostii, minuni si | intra la toate nivelurile.
    – Acesti ucenici sunt aceia care doresc..| de fapt care sunt ucenici ai Satanei.
    – Pentru ca acestia dezbina, sunt cei care demoleaza| cei care distrug, cei care aduc mereu un alt duh
    – si nu este Duhul lui Dumnezeu.
    – Si vedem ca Sfantul Ioan Scararul, cu toate | ca a fost si staret..
    – spre sfarsitul vietii, la Muntii Sinai,| si de asta a fost cunoscut ca Ioan Sinaitul
    – mai este numit si Ioan Scolitul.
    – Voi veti gasi in anumite carti Ioan Scolasticul.| Nu! E gresit! N-are nimic in comun.
    – Ioan Scolitul nu Scolasticul ca scolasticul| are o nuanta peiorativa.
    – Si de ce i se spune asa.. pentru ca era foarte invatat.
    – Unii spuneau ca era aristocrat si uite prea bine ca |a fost contemporan cu cine? cu Sfantul Maxim Marturisitorul
    – Alt folos al Bisericii noastre.
    – Si tot o victima a celor care stim prea bine, | care i-a pus patriarhul sa i se taie limba si apoi mina
    – Iata cum, parca au avut in fisa postului patriarhii | sa ii cam chinuie pe Sfinti.
    – Si i-a luat pe unii dintre ei si au crezut | ca daca au ajuns sus sa conduca au si Adevarul de partea lor.
    – Nu-i asa! Adevarul este acolo unde este smerenia | si unde Hristos se lasa in puritatea si frumusetea lui
    – si in marturisire, atunci cand marturisesc cu toate riscurile si cu toate…
    – Noi trebuie doar sa marturisim.
    – Cine intelege bine, cine nu si se supara, e treaba lor!
    – Dar vai cine nu marturiseste sau cum spunea| Sfantul Apostol Pavel: vai celui care va tacea!
    – Toti acesti ucenici ai altei lumi vor primi la judecata cate un VAI!
    – Iata iubiti credinciosi ca facandu-si ucenici foarte multi
    – Ioan de Rait, la indemnul lui Sfantul Ioan | Scararul va scrie aceasta frumoasa carte,
    – si apoi e un alt ucenic Moise, si e lunga istoria dar foarte foarte frumoasa
    – si o scriu acesti ucenici cu atata frumusete si din aceste scrieri
    – ale acestor ucenici mai gasim si noi cate o relatare si mai putem
    – trage cate o concluzie ca sa aflam unde si cand s-a nascut
    – se crede ca era din Palestina dar eu am convingerea
    – ca Sfantul Ioan Scararul a dorit ca viata lui personala
    – sa nu fie mentionata. El nu o mentioneaza |in nici intrunul din cele 30 de cuvinte.
    – Nu o mentioneaza. Parca ar fi dorit sa ne invite.
    – Daca vreti sa cunoasteti mai multe despre mine va invit
    – sa va urcati pe scara virtutilor, va invit in cer sus
    – si acolo veti afla si vom sta de vorba mai mult si | veti afla ce va intereseaza
    – Deci a luat odata cu el si istoria, si timpul sau,| pastrandu-si, dandu-i o taina
    – pentru ca a dorit sa fie mai mult expusa aceasta invatatura
    – a indumnezeirii noastre si nicidecum despre | invatatura unui om si sa ne incarcam memoria si cu el
    – si cu alte date.. deci iata ca se cunosc foarte putine despre el
    – insa suficient ca sa ne dam seama ca el | a fost iluminat de Duhul Sfant si,
    – ca aceasta Scara, care fiecare monah, sau monahie| trebuie sa o citeasca a fost tradusa si in romaneste
    – Parintele Staniloae a tradus-o in Filocalia volumul 9.
    – Si e de o importanta covarsitoare.
    – Si in cele 30 de cuvinte reprezinta de fapt | cei 30 de ani ai lui Iisus Hristos din viata sa desigur
    – pamanteasca, si fiecare cuvant este reprezentat ca| o carte, sau ca o treapta.
    – Si vedem ca prima treapta este pe pamant.
    – Deci are pe pamant si in pamant infipta,| iar ultima treapta este cu varful pe cer
    – Si pe bratul lui Dumnezeu. Daca veti merge | cred ca ati prins, ati vazut la Voronet
    – aceasta scara frumoasa, dumnezeiasca, in care vedem | pe ultima scara a 30-a este foarte mare
    – ai impresia ca lipseste o treapta. tre sa ai | picior de voinic dar chiar si asa nu pot sa o pasesti.
    – insa la capatul ei, nu este o greseala, ci este o | imagine fantastica in care la capat arata
    – pe Dumnezeu Tatal care intinde si il trage de mina | pe cel care a ajuns pina acolo..
    – vrea sa arate care este treapta revelatiei numite | a credintei, a nadejdii, a dragostei
    – Deci iata ca acestea trei nu putem totdeauna | sa le trecem singuri
    – Pina acolo mergem, urcam cum urcam pe o scara..
    – Dar cand ajungem la scara 30 ne asteapta Dumnezeu si ne trage..
    – Vrea sa ne arate ca noi nu vom putea avea suficienta credinta,
    – nici speranta dar nici dragoste, daca nu ne| va trage Dumnezeu la Sine.
    – In acest context spune Iisus Hristos| „Nimeni nu poate sa vina la Mine daca nu-l va trage Tatal Meu!”
    – Deci iata aceasta tragere de mina pe treapta| a 30-a arata treapta comuniunii dumnezeiesti si
    – de aici efectiv intram in armonia dumnezeiasca
    – Dar pina acolo vorbim de primele 3 trepte in care
    – se vorbeste despre ura fara patima a lumii.
    – Noi trebuie sa urim lumea dar fara patima,| sa nu fim patimasi si sa nu urim pe cei din lume
    – Este ca un lait motiv, mereu.
    – Deci esti acolo pe pamant, prima treapta din cele 3 trepte
    – intr-adevar dar, sa nu urasti ceea ce este in lume| ci sa te rogi pentru el
    – si mereu sa indemni asa pe cel care greseste:
    – „Sa nu te descurajezi atunci cand cazi in fiecare zi| si nici sa abandonezi!”
    – „Pentru ca ingerul tau va pretui rabdarea ta.”
    – Spune-i ca orice rana si orice durere facuta de pacat
    – se vindeca foarte usor atunci cand| rana este proaspata si calda
    – Dar in momentul in care se invecheste este nevoie de fier| inrosit si de brici ca sa o vindece
    – Arata ca tre sa curete, sa dai cu fierul inrosit| si de carbuni, deci de foc..
    – Arata ca rana invechita, greu, foarte greu| se vindeca si cu multa suferinta
    – Insa acesta sa-l indemni mereu: „Sa nu deznadajduiesti!..
    – Nu cumva sa cazi in deznadejde pentru ca cazi in fiecare zi”
    – „Pentru ca vei cadea in fiecare zi” | E ca si o profetie
    – Ca atunci cand i-a spus Iisus Hristos lui Petru:| „inainte de a canta cocosul de 3 ori de 3 ori te vei lepada de Mine”
    – Noi suntem in viata supusi greselii, cadem| dar sa nu deznadajduim
    – Pentru ca ingerul va pretui rabdarea noastra| dar si harul lui Dumnezeu va fi mereu cu noi
    – Noi sa spunem „Doamne iarta-ne, ajuta-ne |sa ne intoarcem si sa ne mantuim”
    – Si iata ca la treapta a 4-a spuneam ca se vorbeste| despre ascultare
    – Dar o ascultare nu neconditionata asa cum | au formulat vesticii pentru ca noi avem
    – draga Doamne, in catehismul si in alte invataturi ale Bisericii
    – calugarul cutare sa faca ascultare neconditionata| ei nu chiar asa
    – vedeti stiti ce se spune la acest cuvant?| ca se repeta ascultarea daca este in dragoste
    – e ascultare. nu poti sa conditionezi ascultarea| cand ai spus neconditionata i-ai desfiintat
    – monahului aceluia, calugarului, omului aceluia | i-ai desfiintat liberul arbitru, chipul lui Dumnezeu in el
    – Adica ce devine el atunci, devine obiect, robot| sau ce este el?
    – Deci nu trebuie sa se cada in asemenea extreme| ci sa avem comportamentul Fecioarei Maria
    – A cerut explicatii, a primit si atunci vrednicia|ei a fost si mai mare
    – Deci iata ca aceasta ascultare se refera efectiv | la ascultarea de duhovnic
    – la ascultarea de mai marii nostri care sunt in duhul dragostei
    – si atunci cand vedem ca acea ascultare nu este in duhul de a face
    – mucenici ci de a face mai mult fii ai pierzarii atunci
    – avem dreptul si libertatea noastra sa o refuzam
    – Desigur la Cartea a 7-a sau cuvantul al 7-lea se vorbeste| despre darul lacrimilor
    – Zice este foarte important cine are darul lacrimilor sa planga
    – pentru pacatele lui pentru ca lacrimile pocaintei| au aceeasi valoare ca si Botezul insasi
    – Se refera desigur la cainta pentru pacatele noastre
    – Desigur mai sunt la 12 la 13 insa vreau sa | poposesc pentru cateva cuvinte daca aveti astazi rabdare sa cititi
    – la cuvantul 17 in care se trateaza despre o boala foarte actuala
    – si anume despre NESIMTIRE.Este atat de actuala | aceasta treapta incat la ora actuala
    – te ingrozesti de cata nesmitire vezi peste tot.| de sus pina jos, in special in lumea politicului
    – este o nesimtire de-ti vine greu, nu stiu cum Dumnezeu| mai rezistam. Ne intrebam:”Doamne cum ii mai tii?”
    – Pentru ca ne-au demolat, ne-au distrus, saracit, ne-au vindut| ne-au facut sclavi datorita nesimtirii lor.
    – Si acum iarasi vin tot ei la vot sa-i mai alegem odata.
    – Avem cazuri nu stiu de m-am saturat si | ma intreb Doamne cum Dumnezeu de-a putut omul asta sa cada
    – Sa ramana pe treapta 17 pentru ca aici | nu se vorbeste numai despre virtuti, sa retineti
    – Ca unii fac confuzie. Nu este numai scara virtutilor.
    – Este scara patimilor care cuprinde despatimirea | Si despatimindu-te ajungi la virtute.
    – De aceea este prezentata pina la cartea 20, doi cu doi.
    – De exemplu minciuna cu adevarul, iar nesimtirea cu | buna cuviinta si cu buna simtire
    – Si acum un lucru extraordinar de important, stim prea bine,| fiecare cunoasteti cati nesimtiti avem langa noi.
    – O GROAZA! De la cap la coada, la toate nivelurile.
    – Si Biserica e plina de multi nesimtiti.TOT!| Sa nu credeti ca sunt altii curati si necurati.
    – Sunt destui. O GROAZA! Ei ne-ngrozim de multe ori| dar ne ducem cu gandul la acest cuvios
    – Ce spune? Care cedeti ca este remediul?| Nu puteti sa credeti…
    – Spune ca remediul pentru cei care-s nesimtiti| si care traiesc in aceasta boala, ca este o catastrofa..
    – Uitati cat de insuportabil este omul nesimtit.|Avem o expresie si intre parinti o folosesc
    – Ei tot Ioan Scararul spune asa:”Nesimtirea este mormantul sufletului”
    – Cat de important este asta? E mormantul sufletului!| Iar la noi Sfintii Parinti vorbesc de mormantul nesimtirii.
    – Adica esti atat de nesimtit incat tu deja esti mort| si esti deja in mormantul nesimtirii.
    – Vedem cat de greu ii suportam pe cei care au tupeu | si manele. Cica „da-i-nainte cu tupeu si-ai sa vezi ca nu e greu!”
    – Si astia-s nesimtitii de zi cu zi! De la televizor peste tot.
    – Si din pacate se infiltreaza si in lumea bisericeasca.|Si ii vezi nesimtitii sub forma cuviosiei.
    – Vin stau aplecati, cu capu in jos, ca fac, ca dreg.| De fapt ei sunt tricoliti si cei care vin
    – si dezmembreaza cu vorba, merg de la staret, la episcop| la mitropoliti, spun ce-au facut ceilalti
    – sunt un fel de tradatori, de iude, la nivel local
    – Ei de acestia iubiti credinciosi trebuie sa fugiti| dar care credeti ca este remediul?
    – Cititi va rog cuvantul al 18-lea care spune asa:
    – Zice: „boala nesimtirii si patima nesimtirii se vindeca| prin cantarea bisericeasca a celor multi”.
    – Extraordinar ce important! | Deci n-a spus sa faca post, sa stea-n cap sa nu stiu ce..
    – Nu! Prin cantarea in corul Bisericii.| Extraordinar!
    – Astazi dupa ce am ascultat aceste doua guri minunate| cei care am fost pe partea asta dreapta ne-am vindecat.
    – Deci ne-am vindecat saracii de noi.. deci Iubiti credinciosi
    – Este foarte simplu. Nu le-a spus sa citeasca, sa faca sau sa posteasca..
    – Ca sa te vindeci de nesimtire trebuie sa cantam in corul bisericii
    – Va rog daca aveti astazi rabdare cititi cuvantul 18 | e de o frumusete dumnezeiasca
    – si arata si „de ce?”, ce se intampla cand auzi cantarea bisericeasca,
    – pentru ca stiti prea bine ca cine canta la |Biserica se roaga de doua ori, spun Sfintii Parinti
    – Si cel care canta, se roaga cel mai complet, de ce?| Fiindca el pune si capul, si gatul si urechea..
    – si toata fiinta.. si este o munca si o greutate..
    – De aceea cei care canta se aseamana cu ingerii| Si sa stiti inca un lucru..
    – Nu trebuie sa se mindreasca cei care canta asa frumos| ca nu-s numai din vrednicia lor
    – E darul lui Dumnezeu .. E un dar enorm de mare.
    – Si stiti ce spune Sfantul Vasile cel Mare?| Ca Dumnezeu si-alege pentru fiecare Liturghie
    – din orice colt al lumii, el isi alege si cantaretii| si isi alege si credinciosii
    – pina la ultimul credincios care sa ia parte
    – sa stiti ca nu sunteti la Biserica doar ca ati luat masina si sunteti aici
    – Nu! Pentru ca Dumnezeu v-a ales sa veniti| Sa luati parte la aceasta Dumnezeiasca Liturghie.
    – Sunteti alesii lui Dumnezeu pentru ca e Casa Lui| Eu invit la casa mea pe cine vreau
    – Nu pe cineva nesimtit, poate au venit si ei cativa| dar s-au vindecat ascultand corul.
    – Deci iata iubiti credinciosi cat de important este|sa cunoastem vindecarea celor nesimtiti
    – Ei cred ca ar trebui facut la apartamente la Guvern | cate un cor bisericesc si cantat de dimineata pina seara
    – poate s-or vindeca ca tare mult ne-a chinuit| si tare mult ne-au jefuit si umilit
    – Iubiti credinciosi deci iata pina la 20 merg in tandem.
    – De la 20 pina la 25 arata dimensiunea aceasta | a pregatirii in lumina dumnezeiasca
    – Iar de la scara a 25-a pina la a 30-a se| vorbeste despre virtutile care se arata in lumina dumnezeiasca
    – Si aici revine la Tabor. Inclusiv Sfantul Grigorie Palama| care stiti ca in secolul 15..secolul 14..
    – este cel care de fapt este inspirat de Tabor.|Vedem ca s-a inspirat inclusiv de la Grigorie Palama
    – ca arata ca se cunostea aceasta carte si descrie| virtutile care se lumineaza in ce?
    – in lumina dumnezeiasca si in energia dumnezeiasca necreata
    – Este extrem de important acest lucru.| Deci iata ca Scara spuneam nu este numai a patimilor
    – sau a virtutilor. Ci este in primul rand: a despatimirii,
    – a iluminarii, –pentru ca vorbeste de la scara 25 pina la 30,–
    – de iluminare in lumina lui Hristos, si a treizecea| treapta se vorbeste de indumnezeire
    – deci iata cele trei trepte ale divinei noastre hristice si vesnice:
    – DESPATIMIREA, ILUMINAREA SI INDUMNEZEIREA
    – Iata ca ajungem spunem la treapta a 30-a cand |Dumnezeu insusi intinde mina si il ajuta
    – sa-l traga in comuniunea dragostei si in lumina lui Hristos
    – In acel moment el se afla in armonie si spune foarte clar:
    – Cel care a reusit sa nu mai aiba patimi, | acela trebuie sa fie constient ca Dumnezeu este in el
    – Deja locuieste Hristos in El, cum spune Hristos la Ioan:
    – „Voi lua pe Tatal si voi veni si voi face salas la el”
    – Din momentul acela salasluieste intreaga Sfanta Treime in acel om.
    – Iubiti credinciosi avand in vedere aceasta frumoasa scara | duhovniceasca, si am un regret foarte mare
    – pentru faptul ca la nici o Facultate de Teologie.. | retineti ce va spun..la NICIUNA!
    – nu se preda morala crestina dupa Sfintii Parinti | sau macar dupa Sfantul Ioan Scararul.
    – Ci se preda dupa scolastica occidentala. M-am saturate de…
    – Si-ncepe acolo sa spuna tot felul de minuni.| Au alta ordine.
    – Daca veti vedea scara acestui mare Sfant care| este dumnezeiasca ea are o alta ordine..
    – nu asa cum am fost noi invatati, cu mindria, cu celelalte| cu cele 7 pacate capitale
    – Nu sunt pacate capitale si.. Toate pacatele sunt mari..
    – Nu sunt pacate mici si mari.. |Pacatele mici sunt inventate de scolastica
    – Pai a fost pacat mare ca Adam si cu Eva a mincat dintr-un mar
    – Au mincat si ei dintr-un mar.. | Au mincat din mar dar ce-a iesit..
    – Nu inseamna ca sunt pacate mici si mari.. | Toate-s mari
    – De aceea… deci Scara, ar trebui predata in seminarii| la scoli generale, sau mai mult in Facultate.
    – Cautati cati absolventi de Teologie sunt si | au auzit de Scara dar n-au citit-o in viata lor
    – Si nici macar nu s-a predat .. pentru ca altii predau alte chestii
    – Sa va uitati dumneavoastra ce-i cu atatea academice | in care-ti baga psihologie
    – in care iti baga toate numai teologie nu
    – si manuale nu .. dupa Sfintii Parinti..ci dupa alta optica
    – Spun cu mare durere acest lucru si am atentionat de multe ori..
    – Si le-am mai spus la unii ierarhi: |”Nu credeti ca ar trebui Scara
    – Sfantului Ioan Scararul sa fie manual de morala si acesta sa fie |studiat cu amanuntul
    – S-apoi daca mai este timp mai studiem si celelalte:|Morala, Etica civila..
    – Mai studiem altceva dar nu ne neglijam credinta |noastra doar invatand o filosofie morala
    – a unor asa-zisi academicieni sau oameni de stiinta
    – Iubiti credinciosi, deci iata ca sunt si lipsuri
    – Dar sunt si indemnuri si sperante, si vesti bune | ca noi sa mergem pe scara dumnezeiasca
    – a Sfantului Ioan Scararul, care desigur a |fost prin revelatie dumnezeiasca
    – El nu a facut-o dupa capul lui, va dati seama..
    – La fel si cu Sfantul Grigorie de Nazians, sau Teologul, |cand a scris Teologul Sfintei Treimi
    – El n-a scris dupa ce a inviat, dupa ce a studiat..|dupa ce stiu eu.. De ce? I s-a aratat in lumina.
    – La fel si Grigorie Palama, el nu a scris doctrina | sau catehismul despre energii dumnezeiesti
    – necreate si despre Slava luminii dumnezeiesti| dupa capul lui si dupa stiinta
    – Nici vorba! Ci dupa cum i s-a revelat de la Dumnezeu.
    – La fel si Ioan Scararul! Nu a scris dupa ceea ce a auzit| chiar daca era si el scolit si instruit.
    – Ci dupa ceea ce a vazut in Slava si Lumina lui Dumnezeu.
    – Deci iata foarte pe scurt, poate am lungit-o prea mult.
    – Vreau sa fac acum o mica incheiere sau sinteza.
    – Pe ce fel de scari ne urcam noi la Dumnezeu?
    – Daca n-am ales macar in seminarii sau in Facultatile de Teologie
    – N-am ales sa ne urcam pe scara virtutilor si a lui Ioan Scararul.
    – Ne urcam pe alte scari de valori …. | SECULARE…
    – De aceea vedem ca exista o tendinta de a ne lati…| De a face catedrale mari..
    – Avem acuma si Catedrala Neamului, foarte frumos..| E o prioritate pastorala..
    – Pentru ca suntem un popor, desigur, mare, si credincios
    – Avem calitati deosebite si nu avem o catedrala| patriarhala… E corect! Si e necesara!
    – Dar in clipa in care daca o facem aceasta Catedrala a Mantuirii Neamului
    – si care neam sa mai mantuiesti ca e deja TERMINAT!| E deja DEMOLAT! Pentru care neam?
    – Poate daca vrei sa-i mai faci Parastasul!| Pai de… Asa da!
    – Si asa va trebui sa se numeasca: Catedrala Mantuirii| Neamului Romanesc, Jefuit, Sclavagist,
    – Omorat, Terfelit si Mort.| Ei daca ii face Parastasul ii bine.
    – Dar, iubiti credinciosi, este iarasi foarte important sa stim ca
    – multi se chinuiesc sa faca cat mai mari asa turlele
    – exact cum au facut in Evul Mediu, stiti prea bine| ca in perioada respectiva se faceau mari catedrale
    – vrand sa aduca tot orasul, tot satul intro catedrala
    – Si daca va uitati in Occident sunt asa de mari| si acum au devenit turnuri de vizita
    – se urca sus, nu mai au nici zeppelin| nici avion si se urca acolo se plateste si
    – vede orasul de sus. Au ramas doar la o| functie turistica de vizitare.
    – Si retineti iarasi un lucru: Metoda de construire| a acestor catedrale a fost atat de agresiva
    – Incat cand au fost gata ce s-a intamplat: A venit Luther!
    – Si a spus STOP! Gata ati terminat-o! | Si a aparut reforma si bisericile s-au golit.
    – Si goale au ramas pina in ziua de astazi.
    – Ce vreau sa spun? Ca in momentul in care nu | se tine cont ca noi trebuie sa ne urcam sa
    – facem aceasta catedrala a neamului dar pe scara| virtutilor Sfantului Ioan Scararul,
    – pastrand intai, construind, sau macar situandu-ne pe aceasta Scara,
    – ca daca o faci fara Scara, inalti zidurile| devin doar turnuri inalte…
    – dar distrugi efectiv scara din interior si | pe omul cel viu, pe omul cel din interior, cel duhovnicesc.
    – Deci eu vreau sa spun cu alte cuvinte, ca ar fi trist| sa constatam…deja constat eu personal..
    – ca in timp ce se construieste o catedrala pentru a mintui neamul..
    – Cei care sunt pusi responsabili eclesial, deci bisericeste| sa sanctioneze moral pe cei care demoleaza neamul
    – Eu cred ca o construim in zadar…aceasta este parerea mea..
    – Uitati-va ca in Grecia s-a luat o atitudine sinodala..|Cand Sinodul a spus:
    – „Noi Ierarhii Bisericii din Grecia suntem vinovati ca am| tolerat hotia tuturor partidelor.
    – Nu am tras semnalul la timp si acum cu mic cu mare traiesc| o rusine mondiala pentru ca au ajuns sa se imprumute peste tot.
    – Ai nostri vad in fiecare zi cum suntem umiliti: | De la cap la coada! Toate planurile!
    – Cum suntem vinduti, cum suntem jefuiti,|umiliti, batjocoriti, si TAC! Si ei spun ca:
    – Uitati ce paradox: ei construiesc Catedrala Mantuirii Neamului| dar nu-si mintuiesc neamul de talharii care ne conduc care ne distrug
    – TAC! Cum il mai mintuiesti?? Il mantuiesti mort probabil! | Cum spuneam doar Parastasul Da!
    – Parerea mea este ca daca nu se ia o atitudine ferma | In duh moral, bisericesc, profetic…
    – Sa se atentioneze cum a facut Grecia: Terminati cu jaful!| Cu demolarea neamului, si vedeti si respectati neamul
    – Atunci n-avem ce sa mai facem ca deja ne-a dezmembrat, | am ajuns sclavi, suntem slugile unor banci
    – si ai unor trusturi masonice, corporatiste, sataniste, anticrestinesti..|pentru ca stiti prea bine si acest sef al FMI este mormon.
    – vine un mormon sa-ti faca tie legea in tara..| cui sa dai, cate salarii, pina unde am ajuns..in ce hal
    – Iar ei imediat vin: Da, hai, gata, acum..| Ei, cei care doriti sa luati parte..
    – Joi la Suceava am o conferinta tocmai despre Ortodoxia | Romaneasca intre Mondializare si Trupul Tainic al lui Hristos
    – La Episcopie. Vin si alti preoti..joi seara, deci pe 29 la ora 18.
    – Aduc carti, argumente, foarte clare, in care aratam| ca oamenii care sunt la Uniunea Europeana
    – nu fac altceva decat sa ne dezradacineze, sa devenim o marfa| sclavi si o batjocura.
    – si aduc, vin cu cartile lor si vedeti culmea, doar doua tari s-au sesizat: Anglia ..
    – Anglia a intrat intro alerta cumplita…si Cehia
    – Am zis Doamne gata, astia ne-au distrus..| In fine este prea mult subiect, nu vreau sa intru..
    – Insa din pacate, prin directivele…ca asa primim noi..| De la Centru..Faceti inventarul, conform normelor europene
    – Apoi faceti cutare conform normelor europene..| Nu spune conform canoanelor, conform.. normelor europene..
    – Ei iubiti credinciosi..Din pacate exista o tendinta..
    – De a alinia Biserica si de a nu o lasa sa fie Trupul | Tainic al lui Hristos.
    – si sa aiba o alta scara de valori.. scara lui Ioan Scararul?.. NU!
    – Ci scara valorilor seculare de la Bruxelles!
    – Ei in clipa in care Biserica Ortodoxa se doreste sa devina | o parte a mondializarii.. si se dezbisericeste..
    – din acel moment cu Biserica s-a terminat..deci am terminat| si cu neamul..o terminam si cu Biserica..
    – si ne mai intrebam ce mai ramanem..| deci atentie iubiti credinciosi..
    – noi rezistam sa ne refacem neamul ca am credinta| ca asa cum l-au vindut l-au chinuit acum mai vor
    – sa vanda si energia electrica. a nins cu | atata abundenta iarna aceasta..
    – cade apa in parau, se duce la hidrocentrala tot| facut de pe vremea lui ceausescu…si iti vine lumina acasa..
    – si pe asta o vindeti ? fereasca-ne Dumnezeu!
    – Deci cand spui ca e demolare, e demolare totala!| Nici de asta nu-s in stare sa.. De ce?
    – Pentru ca au in sinea si in fiinta lor tradarea| Nu mai iubesc neamul. Nu-i mai intereseaza.
    – La ora actuala daca spui ca esti crestin-ortodox sau ca esti roman| si iti iubesti neamul si tara.. esti plecat dus..
    – Astazi stim prea bine.. pe 25 martie 1927 Codreanu a instituit| acea frumoasa Legiune, care era in 27 era in Interbelic..
    – Era Romania facuta gata..ca sa dea demnitate poporului roman.| Sa dea un har, sa ii dea o tinuta..
    – La noi ce desfiinteaza si istoria si vorbesc despre altii,| alta istorie falsificata
    – Cum Dumnezeu, nu mai sunt oamenii care sa le formeze| in spritul moral, traditional, sa ne urcam si cu tara..
    – pe scara aceasta, ca la judecata mergem cu neamul.. stiti prea bine..
    – Nu mergem cu Catedrala.. mergem cu neamul..| Fiecare in neamul lui spune ca..
    – Ei cum te duci cu neamul.. noi trebuie sa ducem neamul spre inviere.
    – Nu spre ruinare, spre risipa si spre moarte..
    – De aceea avem obligatia sfanta sa ne ingrijim de neam, | sa nu cadem in extreme fereasca Dumnezeu!
    – Dar sa avem in vedere exemplele marilor inaintasi care au stiut in momente grele
    – Sa trezeasca sentimentul national, sa-l aduca in fata si sa ne traiasca
    – deci cu aceste ganduri frumoase, cand serbam atatea astazi| sa ne gandim ca noi putem exista si ca neam
    – si ca Biserica doar pe scara aceasta a valorilor| dumnezeiesti a Sfantului Ioan Scararul
    – Sa dea Dumnezeu Har, Pace, Binecuvantare si sa intram si noi | in Lumina lui Hristos, in vecii vecilor, Amin

    PS.. acolo unde e „|” am incercat sa separ in doua fraza… in eventualitatea ca o sa ii puneti ca subtitrare sa vada toti direct pe filmare textul.. o zi buna sa aveti..Doamne ajuta!

  10. admin zice:

    @Acsa
    trimite aici la comentarii, cum a trimis Adrian

  11. dintrecut_1967 zice:

    Ar fi de folos sa va lepadati de expresii de genul „Sa aveti o zi/saptamana, etc. buna”.
    Aceastea au un sens anticrestin, se folosesc de cei care isi ureaza succese contra crestinilor.
    Au fost introduse cu o obstinatie suspecta dupa Revolutie.
    Folositi „Doamne ajuta” sau altele asemenea.
    Desigur, sugestia este pentru cei care au urechi de auzit.

  12. Maria zice:

    minunat si profund este acest cuvant de aur in aceasta seceta duhovniceasca!

  13. Acsa zice:

    De la inceput pana la minutul 25.02.
    Preacuviosi si preacucernici parinti, preacuvioase maici, iubiti pelerini si iubiti credinciosi.
    Ziua de astazi reprezinta o intreita bucurie cu un intreit har peste har, avand in vedere importanta ei si anume este praznic imparatesc (si anume) Bunavestire. Pentru ca astazi este duminica a patra din Post prin care sfantul apostol si evanghelist Marcu ne aminteste de importanta rugaciunii si a postului, prin acea vindecare minunata pe care o face Iisus Hristos Dumnezeu acelui copil lunatic. Si a treia mare bucurie, faptul ca astazi, aceasta duminica este inchinata Sfantului Ioan Scararul.
    Desigur, cuvantul va fi putin mai lung, dar oricum nu intreit. Si voi incerca sa fac o sinteza a acestor foarte importante momente din viata postului si din viata nostra- urcusul nostru duhovnicesc.
    Ne amintim ca in prima duminica a sfantului si marelui post, am serbat cu totii bucuria biruintei ortodoxiei, care desigur, e reprezentata in mod special prin victoria sfintelor icoane impotriva iconomahilor –cei care, desigur, tagaduiau ca harul lui Dumnezeu s-ar revarsa si prin aceste frumoase imagini, care sunt imagini ceresti expuse ochilor nostri trupesti. Si a doua duminica , ca nu cumva sa ramanem doar la ceea ce se vede: la pictura, la pereti, la catapeteasma, la icoane, la cruci, Sfintii Parinti au randuit sa fie serbat Sfantul Grigorie Palama, cel care a sintetizat dumnezeiasca invatatura despre energiile dumnezeiesti necreate. Deci, in spatele a ceea ce se vede si ne-am obisnuit si ne-am bucurat in Duminica Ortodoxiei, vine a doua duminica si ne spune: da, dar nu numai aceasta este ortodoxia. In spatele a ceea ce se vede este si ceva nevazut si anume harul dumnezeiesc necreat si desigur, slava lui Dumnezeu pe care o vedem si pe aceea. Noi putem sa facem si din a doua duminica din Postul Mare o Duminica a Ortodoxiei, adica a icoanelor, dar de data aceasta a icoanelor nevazute, reprezentate in special, prin slava lui Dumnezeu. Pentru ca Sf. Grigorie Palama nu face altceva decat o sinteza a momentului de pe Tabor. Acel moment important in care cei trei apostoli au vazut slava dumnezeiasca si au vazut Lumina lui Hristos si s-au impartasit de acel har dumnezeiesc necreat. Deci, iata ca acest duet, acest tandem intre prima Duminica a Ortodoxiei, a icoanelor si a doua Duminica a lui Palama, in care ne arata ca exista si un har nevazut, dar putem vedea slava lui Dumnezeu si o transformam de data aceasta prin vrednicia noastra sa vedem slava lui Dumnezeu, exista o stransa relatie de o importanta covarsitoare. Aceasta este imaginea ortodoxiei. Si iata ca vine duminica a treia, Duminica Sfintei Cruci, care pusa la mijlocul postului ne arata ca jertfa lui Hristos pe cruce este punctul central, punctul zero al mantuirii noastre. De aceea ne si indeamna Mantuitorul nostru Iisus Hristos: “…cel care vrea sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine ( de tot ce are, in sensul de lepadare de sine, de tot egoismul) sa-si ia crucea in fiecare zi- spune sf. Apostol Luca –(din pacate nu se citeste la Luca , ci la Marcu), dar este extrem de importanta aceasta precizare pe care o face sfantul apostol Luca: “sa-si ia crucea in fiecare zi si sa- Mi urmeze Mie”. Deci, iata indemnul frumos, dumnezeiesc. Astazi, iata, s-a citit Evanghelia de la Luca, prin care ni se arata desigur, momentul Buneivestiri. A fost trimis ingerul Gavriil in Nazaret, la o fecioara logodita sa anunte taina cea din veac ascunsa si de ingeri nestiuta. Ati auzit cu totii si cunoastem aceasta Evanghelie extrem de importanta in care Sfanta Fecioara Maria nu este surprinsa. Ea este doar nedumerita de salutul pe care il primeste de la inger. „Bucura-Te cea plina de har, Domnul este cu tine! Binecuvantata esti Tu intre femei si binecuvantat este rodul pantecelui tau.” La auzul acestor cuvinte, ea reactioneaza cerand explicatii: “Cum poate sa fie ceea ce spui, daca eu nu cunosc barbat, nu sunt casatorita cu alte cuvinte”. Si atunci (ingerul) spune: “Duhul Sfant S-a coborat peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri. De aceea, si Sfantul Care Se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema”. In aceasta consta Vestea cea Buna. La auzul acestei explicatii , Sfanta Fecioara Maria accepta si spune “Iata roaba Domnului! Fie mie dupa cuvantul tau.” Si de la acel moment, ne istorisesc Sfintii Parinti, prin taina dumnezeiasca s-a produs conceperea de la Duhul Sfant. Si veti vedea ca incepand de astazi, 25 martie pana pe 25 decembrie sunt exact 9 luni, perioada de crestere a pruncului dupa toata randuiala omeneasca. Vedem, iubiti credinciosi, ca Sfanta Fecioara Maria fiind obisnuita cu sacrul, ea-spuneam- ca nu a fost luata prin surprindere. Iar faptul ca ea, cerand explicatii nu face altceva decat sa-si lamureasca acordul, pentru ca putea sa refuze. Putea sa spuna “ cred ca ati gresit adresa, nu va cunosc, nu sunt eu vrednica”. Putea sa cada intr-o falsa cuviosie, in fine, cate nu se puteau intampla in momentul in care ea ar fi refuzat sau nu ar fi cerut aceste explicatii. Este extrem de important sa cunoastem acest lucru. De ce? In special pentru viata preoteasca, monahala, calugareasca, multi confunda ascultarea cu cheful si cheremul fie al preotului, al duhovnicului sau al staretului sau al episcopului. Si de multe ori se mai intampla si acest lucru. Dar din comportamentul Sfintei Fecioare Maria vedem ca ea a fost consultata, a fost anuntata si i s-a explicat ca ceea ce are de facut este de la Duhul Sfant. Ea a inteles si atunci a acceptat. Putea sa vina cu urmatorul mesaj trimis de Dumnezeu: “si iata ca tu ai fost pregatita din veac “… (Daca mergem si dupa erezia catolica, care spune ca a fot conceputa fara de pacat “immacolata concepzione”..)” Iti da Dumnezeu porunca sa nasti pe Hristos. Vrei nu vrei, acesta e mesajul”. Si disparea. Ei, nu-i chiar asa! Vedem ca Sfanta Fecioara Maria, prin faptul ca a primit acele lamuriri, ea din acel moment se face vrednica. In aceasta consta vrednicia Sfintei Fecioare Maria : ca ea si-a dat acordul cu toata fiinta ei si a spus: Da, vreau. Fie! Faca-se asa dupa cum ai spus. Fie mie dupa voia lui Dumnezeu. Deci, iata in aceasta consta, repet pentru a doua oara, vrednicia – axios, a Sfintei Fecioare Maria. Spun acest lucru, deoarece cunoastem invatatura gresita a catolicilor, eretica si anume ca pe Fecioara Maria a creat-o Dumnezeu, chiar daca s-a nascut, a creat-o fara pacatul stramosesc. O invatatura grava, de o gravitate diabolica. De ce? Pentru ca, daca ar fi fost posibil sa se nasca un singur om in maniera in care spun ei ca s-ar fi nascut Fecioara Maria, nu ar mai fi trebuit sa Se intrupeze Fiul lui Dumnezeu, n-ar mai fi trebuit sa Se rastigneasca, sa fie batjocorit, umilit si omorat Fiul lui Dumnezeu. Pentru ca iata, exista posibilitatea sa nasti sau sa creezi oameni asemenea Fecioare Maria. Si, plus ca acest lucru aduce si predestinatia. Adica, spunem fie ca fost vrednica sau nevrednica, pentru faptul ca Dumnezeu a creat-o fara pacatul stramosesc, ea a fost sortita fara voia ei, fara acordul ei, asa ca un robot. I se spune : gata, vei naste pe Hristos si atata tot. Ori, acest lucru a nascut o alta erezie , aceea a predestinatiei. Adica, din veac Dumnezeu ne randuieste spre osanda vesnica sau spre dreptate si bucurie vesnica , asa cum vrea Dumnezeu, asa cum crede El si cum binevoieste. Ori, iata ca Dumnezeu este si drept. Stim prea bine ca pe langa bunatate, i-a dat omului si libertatea Lui. Deci, chipul si asemanarea lui Dumnezeu in om consta tocmai in liberul arbitru. El poate sa decida. Si vom vorbi in subiectul trei despre scara Sfantului Ioan Scararul si vom vedea cum, la cuvantul 4, se vorbeste tocmai despre ascultare. Voi relua aceasta idee. Deci, iata iubiti credinciosi, ca Dumnezeu ne-a dat acest mare dar ca noi sa consimtim liber, ca noi sa spunem da atunci cand stim ca lucrarea noastra este lucrarea care ne indreapta spre mantuire. Stiti prea bine ca, daca ascultarea pe care au dus-o unii la extrem si pe care unii au transformat-o chiar in dictatura ecleziala, ar fi potrivita si pentru momentul in care cei mari-(de multe ori, este arhi- cunoscuta istoria- de la patriarhi, episcopi si alti arhimandriti) au gresit si s-au scos erezii. Si ne amintim chiar de Grigorie Palama care s-a opus la trei patriarhi: patriarhului Ioan Kalitas de Constantinopol, patriarhului Zaharia din Ierusalim si patriarhului Alexandru al Alexandriei. Toti cei trei patriarhi l-au condamnat pe cine? Pe Grigorie Palama si l-au facut eretic. Iar el era un simplu preot. Si ne amintim ca pe 4 noiembrie 1344-o data importanta-Sf Grigorie Palama s-a opus si a spus: sunteti in ratacire, sunteti in greseala! Cand au vazut ca uneori nu merge cu ascultarea patriarhala, ce-au facut? Au pus politicul pe el, si stiti prea bine ce s-a intamplat. Deci a fost politicul si forta celor trei patriarhi si la urma l-au si condamnat intr-un sinod ca eretic. Si era un simplu preot. Ce-a facut? Daca ar fi luat ascultarea dupa cum cred unii ca este ascultarea, ar fi fost si el eretic. Dar iata ca adevarul nu este de partea celor care conduc si al celor mari si tari sau a politicului. Adevarul este in iluminarea pe care Dumnezeu o da prin smerenie si in viata unui preot cum a fost Grigorie Palama la acea vreme. Apoi a ajuns mitropolit de Tesalonic, stim prea bine cand si cum si e cel care sintetizeaza si pune intr-un catehism atat de graitor si frumos, doctrina si invatatura Bisericii despre energia lui Dumnezeu necreata. Ce vreau sa va spun e ca ascultarea are o limita. Asculti pana in momentul in care stii prea bine ca ordinul sau ascultarea- zisa in ghilimele “ ascultare”- ca nu mai e ascultare, e indemn la erezie sau idemn sa asculti de altcineva – atunci, trebuie sa stii sa te opui, dar rugandu-te. Iar Grigorie Palama este un model actual, la care noi trebuie sa apelam pentru ca sa facem fata falselor ascultari, falselor percepte. Iar noi, la ora actuala traim o dictatura ecleziala atat de puternica, incat totul vine central. Nu te mai lasa, conform canonului 34, sa te mai organizezi local. Ce sa mai vorbim, totul de la centru. Daca nu faci ai incurcat-o. De fapt, daca ai sta sa faci tot ce se spune acolo, ar insemna sa-ti ia tot timpul, sa nu te mai gandesti la suflet si la mantuire si sa te construiesti numai la exterior, uitand de scara lui Ioan Scararul care, vom vedea ca are o alta dimensiune, o ascensiune duhovniceasca si nu una pe orizontala.
    Deci, vreau sa inchei acest subiect despre Bunavestire, spunand ca este sarbatoarea tuturor sarbatorilor, temelia tuturor sarbatorilor, deoarece pe acest moment al Buneivestiri se fundamenteaza celelalte sarbatori inclusiv Invierea, Inaltarea. Si desigur, bun e Dumnezeu pe scaunul Sfintei Treimi, pe baza acestei revelatii nou testamentare sta toata viata noastra si indumnezeirea noastra. De aceea, astazi Vestea cea Buna este ca Dumnezeu a randuit ca, printr-o Fecioara care reprezinta neamul omenesc, reprezinta vrednicia neamului omenesc, faptul ca catolicii prin acea erezie “imaculata conceptie”, apoi asumtia ( inaltarea la cer prin forta ei)…are atatea aberatii incat ti-e greu, de multe ori, sa nu reactionezi la aceste aberatii catolice. Si catolicii, dorind sa dea mai multa cinste Sfintei Fecioare Maria- caci spun ca daca s-a nascut fara pacat-va dati seama, era aproape ca Dumnezeu. Ei dorind sa-i dea, mai multa cinste, i-au luat si cinstea care a mai avut-o! Pentru ca daca te-ai nascut asa fara de pacat, care e vrednicia ta? Dar cand ai spus dupa discernamant si ascultare si chibzuire: “ da, vreau sa nasc, vreau sa fac cum a spus Dumnezeu,” in aceasta costa vrednicia! Deci, iata iubiti credinciosi, cat de important e ca noi sa cunoastem si, atunci cand primim ascultare ca preoti, ca simpli crestini, ca monahi, sa ni se explice in duhul dragostei si veti vedea ca nu exista ascultare neconditionata. O spune Sf Ioan Scararul, cititi Cuvantul 4: “Cinstiti ascultarea in dragoste”. Daca exista ascultarea in dragoste, aceea este vesnica, ea te invredniceste si pe tine cand accepti –pentru ca o ascultarea are efect si asupra celui care savarseste acel lucru, dar si de unde pleaca porunca ascultand, dar in dragoste. Cand este in dictatura, cand este ascultare doar ca asa vreau eu, ei, aceea nu este o ascultare in duhul, nici in dragoste, ci este in primul rand o chinuire a unuia pe celalalt, sau doar ca sa te arati ca ai ajuns ceva sau cineva.
    Iubiti credinciosi, cu acest gand noi astazi primim vestea ca Fiul lui Dumnezeu se va naste din Fecioara Maria, ne bucuram de aceasta mare zi si harul dumnezeiesc, harul praznicului de astazi, sa ramana desigur, in inima si in sufletul nostru!
    Mergem mai departe la momentul evangheliei de astazi, la Marcu- cap.9 , in care vine acel tata disperat, suparat, intristat ca ar avea un fiu lunatic. Deci, acesta avea o boala de epilepsie. Ati ascultat aceasta evanghelie, este arhi-cunoscuta aceasta minune, de zecii de ori s-a citit. Sunt boli care sunt rezultat al unei proaste atitudini, sau prostului stil de viata. Si atunci cand nu exista o corelatie intre trup si suflet, trupul se imbolnaveste, iar apoi trupul imbolnaveste si sufletul. Se imbolnavesc reciproc. Atunci, e cazul ca medicatia, in primul rand cea spirituala: spovedania, impartasania, dar chiar medicatia aceasta stiintifica, daca este normala, poate sa vindece ceea ce omul s-a imbolnavit prin neglijenta sau pacate. Insa, daca sunt boli cauzate de demoni, acelea nu le vindeci cu aspirina. Deci este foarte clar. In primul rand, vedem ca tatal se duce la apostoli, n-a indraznit sa mearga la Iisus direct si-i spune.. .A cerut sa-l vindece, apostolii n-au putut. Se duce la Iisus. Domnul nostru, Iisus Hristos intristat, suparat, scoate niste cuvinte putin mai dure: “O, neam necredincios, cat va voi suporta pe voi?” A avut un moment de indignare. “Aduceti-l aici la mine!”. Au loc intrebari, de cand sufera, va amintiti, din copilarie?. Si atunci spune ca Iisus Hristos a certat duhul, l-au scuturat asa de tare, credeau ca-i mort. Si apoi duhul a iesit din el si s-a vindecat. Deci, mesajul evangheliei de astazi este extrem de important: sunt si boli care sunt datorate duhurilor necurate. S-au dus apostolii la Hristos si L-au intrebat asa, mai in taina : Doamne, dar noi de ce n-am putut ca sa-l vindecam? « Acest tip de demoni nu ies decat cu rugaciune si post. » Retineti ordinea: rugaciune si post. Ca, daca postesti fara sa te rogi e ca si cand ai tine dieta. Intai te rogi si-apoi postesti. Aceasta-i ordinea pe care Hristos o spune.
    Iata, iubiti credinciosi, ca in momentul in care in viata noastra comunitara exista astfel de cazuri, este foarte important sa facem cum ne porunceste Hristos: in primul rand sa ne rugam si apoi sa postim. Si sa alergam la cei care au darul preotiei –pentru ca Iisus asta a facut, un exorcism-iar noi puterea de a exorciza o avem prin puterea preotiei si, in special, prin acele molifte ale Sf. Vasile care, din pacate s-au restrictionat. Sa nu se mai citeasca noaptea sau in ziua de Sf. Vasile cel Mare, ca nu stiu cui ar produce rau…sau nu stiu ce ar face. Cunoastem acest lucru. Noi trebuie sa stim prea bine ca moliftele –si va dati seama, doi mari autori de sfinte liturghii, care au sintetizat sfanta liturghie: Sf Ioan Gura de Aur si Sf. Vasile cel Mare au si liturghii, dar au si moliftele Sf. Vasile. Lucru extraordinar de important, foarte important! Ambii au si moliftele de exorcizare. Ce vrea sa spuna? Ca acestea nu trebuiesc doar puse in dulap si uitate, hai ca nu mai avem nevoie de ele. Pentru ca unii mai spuneau : da, dar daca mai citim moliftele Sf. Vasile cel Mare parem ca am fi din evul mediu, se pare ca am deranja lumea occidentala, pare ca suntem o biserica mai primitiva , iar cu molifte, cu diavoli…Ei, Hristos ne arata clar ca exista diavolul si care aduce multa suferinta si boala. Iar acestea trebuiesc citite ori de cate ori se simt in stare si duhovnicii si preotii, cu rugaciune si post; nu trebuiesc evitate, ci citite intr-o maniera a traditiei noastre bisericesti care e facuta dupa randuiala, asa cum trebuie. Dar nu inseamna ca pentru excesul unora sa dai restrictie sa nu se mai citeasca , ca nu cumva sa-l tulburi pe diavol.
    Iubiti credinciosi, deci iata, mesajul evangheliei de astazi este acela ca Hristos este vindecatorul sufletelor si a trupurilor noastre si El are puterea de a izgoni. Si a lasat aceasta putere si la apostoli cand a spus: “Luati Duh Sfant. Carora le veti ierta pacatele si se vor ierta lor, pe bolnavi veti pune mainile si se vor tamadui”. Cunoasteti aceste versete. Acest dar s-a dat preotilor si noi il transmitem mai departe prin puterea lui Iisus Hristos.
    Iubiti credinciosi, al treilea subiect extrem de important este acela al Sfantului Ioan Scararul. Ingaduiti-mi sa prezint pe scurt –este foarte scurta viata lui- si apoi sa descriu, in contextul acestei scari: pacatele, virtutile si despatimirea, dar si iluminarea si indumnezeirea, prin acele virtuti pe care ni le pune ca subiect de meditatie, dar si ca mijloace de vindecare in cartea “Scara” a acestui mare sfant. Cand s-a nascut exact nu se cunoaste. Dupa un ucenic, Atanasie, care a descris din viata lui se spune ca s-a nascut la anul 579 si ca moare la anul 649, in varsta de 70 de ani. Insa unele spun alte dati, in fine, este putin cunoscuta. Si aceasta nu pentru ca ar fi o lipsa teologica, nu pentru ca, stiu eu, s-ar fi pierdut documentele. El n-a lasat sa se scrie prea multe. El n-a scris decat aceasta “Scara” si un cuvant catre duhovnic. Restul au scris ucenicii despre el, pentru ca preocuparea lui de capatai care credeti ca a fost? Aceea de a-si face ucenici. Extraordinar de important! Multi vedeti ca isi fac alte lucruri: investitii, constructii, sunt unii care investesc enorm de mult in ziduri. Dar, cand pleaca, pleaca singur, nu si-a lasat macar un singur ucenic. Si daca ne uitam, Iisus Hristos a facut –ca sa spun-cea mai importanta investitie in temelie duhovniceasca si anume aceea ca a investit in ucenici. Hristos n-a construit nimic. Ba dimpotriva , a si permis sa se darame Templul. Stiti. La anul 70, tocmai pentru faptul ca –era imaginea Cerului, Templul!- insusi Templul devenise un lucru, un mijloc de castig si, in acelasi timp, un mijloc de formalism. Deci ei n-au mai vazut Cerul, n-au mai vazut pe Hristos, n-au mai vazut mesajul apostolilor. Si atunci, vedeti, Iisus Hristos chiar daca n-a construit nimic, a si permis sa se darame Templul. L-a si plans, stiti prea bine cum plange intregul Ierusalim. De ce? Pentru ca a devenit prea formalist. In momentul in care obiectele sfinte ca-i biserica, ca-i cruce, ca-i stiu eu ce-o mai fi, devine doar o forma.Lui Dumnezeu nu-i place sa fie cinstit doar cu buzele, iar cu inima sa fii departe. Si atunci, ingaduie incendii, ingaduie razboaie, ingaduie distrugere. Dar vedem ca singura investitie duhovniceasca pe care o face Iisus Hristos sunt ucenicii. Si cu cei 12, (fara Iuda si apoi au ales pe ceilalti), cei 12 zidesc cea mai frumoasa Biserica a lumii si anume CRESTINISMUL, care cu 12 analfabeti, ca erau cativa invatati, restul erau pescari si oameni simpli, au reusit sa increstineze o lume intreaga.

  14. eugenia zice:

    Sa il intareasca Sfanta Treime pe Parinte si sa trezeasca minţile si constiintele preotilor nostri.
    In valtoarea ecumenismului care incearca sa treaca peste dreapta oranduire a credintei, ma tem ca ar putea exista un moment in care, inaintea marturisirii Crezului in Biserica nu s-ar mai rosti porunca” Uşile !Uşile!”.

  15. ORTODOXIA între mondializare și Trupul Tainic al lui Hristos
    conferentiaza Pr. Prof. Dr. Mihai Valică
    joi, 29 martie 2012, orele 18, Sala de conferinţe a Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților

    Un eveniment sustinut si recomandat de BUCOVINA PROFUNDĂ

    http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2012/03/27/conferinta-la-suceava-pr-prof-dr-mihai-valica-ortodoxia-intre-mondializare-si-trupul-tainic-al-lui-hristos/

  16. Adrian zice:

    da, multumesc dintrecut1967 pentru sfat, am sa tin cont de el.. chiar nu ma gandeam ca daca spun asta e o fraza anticrestina .. Doamne ajuta!

  17. admin zice:

    @Acsa Si Adrian
    Va multumim pentru osteneala si pentru buna transcriere a textului. O mai paginam un pic si va fi facuta publica.
    Domnul sa va rasplateasca.

  18. Pingback: Predica in format text a pr. prof. Mihai Valica la Duminica Buneivestiri | † APOLOGETICUM: Ortodoxie, neam si tara

  19. aurica zice:

    doamne ce frumos.. si ce bine ca mai avem printre noi marturisitori ai credintei ortodoxe a Mantuitorului nostru . Dumnezeu sa aibe grija de acesti oameni cum e si pr VALICA

  20. aurica zice:

    SI IATA ..INCA MAI AVEM PRINTRE NOI MARTURISITORI.. DOAMNE AJUTA!…. SA FIE CAT MAI MULTI
    http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2012/03/cateva-reflectii-asupra-partii.html
    Cateva reflectii asupra partii cenzurate din conferinta parintelui Necula de la Beius (1)
    “Sfintii Parinti nu sunt de acord cu ideea asta. Cum adica ortodocsii si ereticii sunt “frati”? Biserica Ortodoxa si cea penticostala nu au fost si nu vor fi niciodata “Biserici surori”. Aceasta e o minciuna pornita din globalismul pe plan religios. De aceasta lozinca profita protestantii si catolicii sa faca prozelitism in tarile ortodoxe din rasaritul Europei. Puternicii lumii vor sa globalizeze totul. Aceasta globalizare nu va putea fi facuta daca nu se vor desfiinta granitele, daca nu se vor desfiinta traditiile, daca nu va fi o moneda unica si o religie unica controlata de ei, de acesti stapani ai lumii. Ecumenismul acesta nu are nimic duhovnicesc in el, totul e politic, e incercarea diavolului de a face o religie sincretista care sa fie controlata de un guvern mondial. Nu avem voie sa amestecam Adevarul cu minciuna. Nu trebuie sa ne certam cu nimeni pe acest subiect, dar nici nu avem voie sa facem concesii. Sfintii Parinti si-au aparat Adevarul de credinta cu dragoste fata de Biserica dar si cu compatimire fata de cel cazut, iar daca el vrea sa ramana cazut e problema lui. Nu vom da noi socoteala pentru incapatanarea aceluia. Afirmatia pastorului Pustan este o calomnie la adresa Bisericii Ortodoxe. Adica sa intelegem ca dreapta credinta sa fie “infratita” cu o erezie? Trist e ca pana acum nici un teolog nu a raspuns acestor blasfemii, cu atat mai mult ar fi trebuit sa o faca cei direct implicati. Dar inca nu e tarziu…” (ieromonah Eftimie Mitra – fragment dintr-o discutie telefonica)
    Am avut ocazia sa vedem inregistrarea video oferita de penticostali prin intermediul internetului (vezi si filmarile de pe Razboi intru Cuvant) si am constatat ca lipsesc multe aspecte importante legate de conferinta de la Beius. Lucruri despre care s-a evitat sa se mentioneze. O parte dintre ele au fost publicate de ASTRADROM in articolul “Misiunea ciresarii si diversiunea Duminica Ortodoxiei”. Alte detalii le vom reda in cele ce urmeaza folosindu-ne de o inregistrare primita de la o persoana care a fost acolo[1]. Dupa ce au vazut intrebarile din sala, organizatorii au limitat timpul de a le raspunde la 10 minute, lucru acceptat si de pr. Necula, desi initial se anuntase ca timpul era stabilit la trei ore, iar la cererea auditoriului fiind posibil a se prelungi nelimitat.

    In transmisiunea directa, realizata de organizatori, partea cu intrebari a fost cenzurata din ordinul pastorului Vladimir Pustan, timpul atribuit pana la sfarsitul conferintei a fost completat cu muzica “religioasa” orchestrala. Realizatorul transmisiunii directe a promis ca raspunsurile la intrebari vor fi transmise ulterior ceea ce nu s-a mai intamplat.

    In continuare vom reda prima parte a inregistrarii dupa care vom face o scurta analiza (vezi aici: partea intai a sectiunii de intrebari)…

  21. aurica zice:

    SI IATA ..INCA MAI AVEM PRINTRE NOI MARTURISITORI.. DOAMNE AJUTA!…. SA FIE CAT MAI MULTI.. CUM AR FI SI DL PROFESOR CRISTIAN MARC.

  22. Pingback: Transcriptul predicii parintelui Mihai Valica tinuta la Manastirea Petru Voda (Bunavestire, 25 martie 2012). Trebuie citita de toti duhovnicii nostri si raspandita in biserici « Saccsiv's Weblog

  23. Pingback: Transcriptul predicii parintelui Mihai Valica tinuta la Manastirea Petru Voda (Bunavestire, 25 martie 2012). Trebuie citita de toti duhovnicii nostri si raspandita in biserici « Saccsiv's Weblog

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s