Reprezentarea papistasa a „Sfintei familii” nu are nimic in comun cu Nasterea Domnului

„Sfanta Familie” este numirea improprie data de apuseni scenei in care Dreptul Iosif apare alaturi de Maica Domnului si de Pruncul Iisus. Aceasta imagine a dat nastere la o intreaga serie de studii apusene, care mai de care mai indraznete, purtand titluri precum „Ce poate invata familia voastra de la Sfanta Familie” sau „Sfanta Familie, prototip al familiilor crestine”.

Imaginea cu „Sfanta Familie” este o reprezentare straina iconografiei Bisericii Ortodoxe. Desi recent au aparut si unele reprezentari in stilul bizantin al acestei imagini eronate, aceasta nu se regaseste in nici una dintre vechile traditii bisericesti rasaritene. Spre deosebire de reprezentarea catolica, icoana ortodoxa a Nasterii Domnului nu infatiseaza o „familie”, ci taina tainelor, ea intrupand o intreaga teologie patristica (Icoana Nasterii Domnului).

Deoarece traim insa intr-o lume mai comerciala ca oricand, pentru a vinde cat mai mult, marile companii se folosesc de orice au la indemana. Pentru aceasta, mai ales in perioada sarbatorilor din jurul Nasterii Domnului, pentru a atrage cat mai multi cumparatori, marile magazine fac abuz de limbajul si de imaginile bisericesti. Astfel, „Sfanta Familie” este unul dintre cele mai bune „ingrediente” comerciale.

„Sfanta Familie” nu are nimic in comun cu Nasterea Domnului

Viata si invatatura Bisericii se intrupeaza atat in cuvinte, cat si in imagini, miscari si sunete. Daca icoanele sunt o intrupare a adevarurilor de credinta, inseamna ca acestea pot fi reprezentate si in mod gresit, drept pentru care, pentru a fi socotite canonice, ele trebuie verificate de catre preot.

Icoana ortodoxa in care este zugravita Nasterea Domnului intrupeaza dogmele Bisericii si modul in care Sfintii Parinti au inteles aceasta taina a tainelor. La randul lor, apusenii au zugravit scena Nasterii Domnului potrivit modului lor propriu de a intelege lucrurile, accentuand latura umana a evenimentului si lasand in umbra aspectul de taina al acestuia.

„Sfanta Familie” apare infatisata de apuseni mai intai in staulul din Betleem: Pruncul Iisus sta asezat in ieslea cu paie, Fecioara Maria sta langa iesle, iar Iosif sta in picioare, privind spre cei doi. Imaginea de „familie” a fost preluata mai apoi si in alte reprezentari, Pruncul aparand asezat pe cate un miel sau jucandu-se cu porumbei, iar Iosif tinand-o aproape in brate pe Fecioara Maria. In pofida varstei lui inaintate, uneori, Iosif este infatisat ca un tanar chipes, iar Maica Domnului, cu mult mai mica decat acesta, apare de aceeasi varsta cu el.

Sfanta Familie nu are nimic in comun cu Nasterea Domnului

Riscul major pe care il aduce cu sine imaginea cu „Sfanta Familie” este acela ca multi pot ajunge sa vada scena Nasterii Domnului ca pe una fireasca, asemanatoare cu a noastra, lipsita deci de taina. De aici si pana la un suvoi de blasfemii si erezii nu mai este decat un pas.

Folosirea acestei imagini a motivat sectele si cultele neoprotestante sa creada ca Iisus Hristos a mai avut si alti frati trupesti, nascuti tot din Fecioara Maria. Desi in Evanghelie se face pomenire de „fratii” lui Iisus, se stie clar ca in acea vreme numirea de „frate” era data si verisorilor. Maica Domnului, fiind verisoara primara cu Maria lui Cleopa, la randul sau, Mantuitorul era verisor de gradul al doilea cu fiii celei din urma.

Conform scrierilor apocrife, mai inainte de logodirea cu Fecioara Maria, dreptul Iosif mai fusese casatorit; sotia lui se numea Salomeea, iar impreuna au avut sapte copii, care apar numiti ulterior in Evanghelie drept „fratii lui Iisus”; acestia sunt insa doar frati vitregi, intrucat Fecioara Maria nu L-a nascut decat pe Mantuitorul, in chip tainic. Faptul ca Mantuitorul nu a avut nici un alt frate dupa trup din Maica Domnului este intarit de El si atunci cand, aflandu-se pe Cruce, o incredinteaza pe maica Sa spre ocrotire lui Ioan Evanghelistul.

Sa luam aminte la familiile sfintilor, iar nu la „Sfanta Familie”

Pe marginea imaginii cu „Sfanta Familie” au fost alcatuite numeroase studii apusene. In cuvantul numit „Ce poate invata familia voastra de la Sfanta Familie”, publicat in revista romano-catolica „This Rock”, autorul Mike Sullivan afirma: „De-a lungul istoriei exista numeroase exemple de familii puternice care au format adevarata temelie a societatii. Insa exemplul Sfintei Familii ne invata cel mai bine cum sa ne cladim propriul nostru mic „Nazaret” si cum sa crestem sfinti care sa Il slujeasca pe Dumnezeu si lumea intreaga. Ca parinti crestini, suntem chemati sa ne modelam viata propriei noastre familii dupa viata Sfintei Familii din Nazaret. Creand micul vostru Nazaret, familia voastra va putea asimila lectiile Sfintei Familii si va fi puternic inradacinata in virtutile care cladesc atat familia cat si lumea. Daca privim Sfanta Familie ca pe un exemplu pentru familiile noastre, nu numai ca vom invata cum sa traim vieti sfinte, dar vom si incepe sa schimbam cultura in care traim.”

Consider ca o asemenea privire asupra lucrurilor este extrem de riscanta. Spre deosebire de apuseni, Parintii Bisericii Ortodoxe ne invata sa cantam: „Mai lesne este, Fecioara, pentru noi sa iubim tacerea, caci este lucru neprimejdios, decat a impleti din dragoste cantari cu osardie alcatuite, caci este lucru anevoios. Ci o, Maica, pe cat binevoiesti, da-ne si noua aceasta putere” (Cantare din Canoanele Nasterii Domnului).

Notiunea clasica de „familie” desemneaza doi parinti si unul sau mai multi copii nascuti in mod firesc. Insa, atata timp cat Maica Domnului a nascut intr-un chip mai presus de fire, prin lucrarea Duhului Sfant, iar Pruncul Iisus este Fiul lui Dumnezeu, nascut „la plinirea vremii” din mama, fara de tata, a-i vedea pe acestia si pe Iosif drept „familie” este o adevarata blasfemie.

Pentru aceasta, in ravna noastra de a duce o viata duhovniceasca, mai „neprimejdios” lucru este a privi spre familiile sfintilor, ca spre unele asemanatoare cu ale noastre, decat a privi spre Maica Domnului si spre Nasterea din Betleem. Astfel, familiile patriarhilor din Vechiul Testament ni se infatiseaza ca niste adevarate izvoare duhovnicesti si pilde de traire in Hristos, Sfantul Ioan Gura de Aur indemnandu-ne adesea sa privim spre dreptii Avraam, Isaac si Iacov. Pe langa familiile sfinte pe care ni le pune inainte Sfanta Scriptura, in Vietile Sfintilor putem afla alte nenumarate familii de sfinti.

Teodor Danalache

Acest articol a fost publicat în ANTI-ECUMENISM și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Reprezentarea papistasa a „Sfintei familii” nu are nimic in comun cu Nasterea Domnului

  1. Cantemir zice:

    Craciunul pe intelesul tuturor: fara cuvinte si in mai putin de un sfert de ora:
    http://camarasdelumini.wordpress.com/2011/12/26/nasterea-domnului-pe-scurt-si-la-obiect/

  2. miriam zice:

    Caut cu disperare de o luna sa unesc un grup macar de 5-6 crestini spre a merge la I.P.S.Pimen sa oprim aghiazma ecumenista ce se pregateste si anul acesta la Siret , si nu gasesc. Toti sunt viteji sub anonimat pe bloguri dar la actiuni dau inapoi.

  3. Legionarul zice:

    I-auzi, sa opresti, o slujba ecumenista…Da, e nevoie de curaj si credinta tare, oricum, cred ca o pancarda sau un banner, cu un mesaj anti-cumenist ar fi bine, si bineinteles un grup de ortodocsi hotarati! Nu cred, ca a striga lozinci sau ceva asemenea, are un ecou prea mare, bineinteles, daca vom tacea, pietrele vor striga…….asa este, insa e bine ca acei slujitori ecumenisti sa vada ca multi crestin-ortodocsi, cunosc adevaraul.
    Unii dintre oameni, stiu adevarul, multe din calatoriile anumitor ierarhi, in afara tarii sunt clar, in scopul intalnirilor cu slujitorii celorlalte culte, ce sa o mai dam dupa cires! Corect sunt comunitati de romani ortodocsi in alte tari, e normal sa mearga ierarhi acolo pentru organizare, sai cerceteze, dar sunt uni calugari din diferite episcopii, viitori ierarhi poate, care studiaza in tari, in care majoritatea populatiei e catolica si protestanta, hai sa fim seriosi, ce sa caute un monah ortodox, sa studieze intr-o tara catolica, protestanta! Ei sunt pregatiti special acolo cu invatatura ecumenista. Se aude, ca sunt si organizatii, ascor din tara, care merg in alte tari, se aduna acolo si fac rugaciune comuna cu celelalte culte…………! In manastiri exista adevarul si sunt multi monahi, care stiu, ca ecumenismul este o erezie, insa in oras, foarte multi preotii de mir, prefera sa taca, nu vb nimic de asta…! Le e frica de ierarh, sa nu isi piarda parohia…!

  4. miriam zice:

    Vreau intii sa se mearga cu pace la I.P.S. , sa nu se ajunga la scandal, si daca nu se va obtine rezultatul ortodox ( ierarhu poate daca vrea sa opreasca ecumenismu ), v-om trece si la o reactie mai dura.

  5. Pingback: ARTICOLE BLOGURI ORTODOXE (06.01.2012) « Saccsiv's Weblog

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s