Scurta introducere in doctrina National-Crestina

13 septembrie 1940: Mitropolitul Nicolae Balan al Ardealului la Casa Verde, sediul central al Miscarii Legionare

Doctrina national-crestina presupune o viziunea asupra societatii axata pe trei piloni fundamentali: Dumnezeu, Neam si Tara. Nationalism sincer si crestinism pur.

Conceptia national-crestina afirma simbioza dintre ortodoxie si natiune, fiind un curent care considera ortodoxia elementul central al romanismului, adeptii acestui curent militand pentru o societate si un stat fundamentate pe valori crestine. Sa fie clar pentru toti ca valori crestine nu este totuna cu stat teocratic!

Nationalismul, mai ales in forma sa etnicista, este singura ideologie care are anumite similitudini cu doctrina crestinismului rasaritean: o conceptie organica asupra societatii, preeminenta comunitatii asupra indivizilor, rol important acordat traditiei.

Nu poti sa crezi in Dumnezeu decit dinlauntrul etniei si a patrie tale. Trebuie sa stai cu picioarele pe ceva particular. Nu cred ca exista o contradictie intre sentimentul national si credinta in Dumnezeu. […] Ortodoxia este mai putin docila la aceasta campanie de sterilizare religioasa a cetatenilor Europei. Ortodoxia este inca vie. […] Ortodoxia este privita ca o fortareata care nu se lasa cucerita.” – spunea Sorin Lavric, in emisiunea “Actualitata credintei”, din 27 ianuarie a.c., de la Radio Romania Actualitati. Problema intervine insa atunci cind iubirea de patrie e mai puternica decit iubirea de Dumnezeu.

Unele cercetari au evidentiat legatura stransa dintre confesiune si nationalitate pe tot parcursul Evului Mediu romanesc si rolul important jucat de Biserica in pastrarea identitatii nationale. Conform acestor studii, in mentalul colectiv al acelor vremuri, roman era sinonim cu ortodox, religia rasariteana fiind o caracteristica a nationalitatii, alaturi de limba, origine, traditii etc.

Incepand cu a doua jumatate a secolului al XIX-lea ia nastere in cadrul Bisericii Ortodoxe Romane, o conceptie care afirma simbioza dintre ortodoxie si natiune si care considera credinta rasariteana unul dintre elementele definitorii ale neamului romanesc. Pornind de la premisa simbiozei dintre religie si natiune, national-crestinismul considera ca un stat care ignora religia si o societate fara valori crestine sunt condamnate la disolutie. Aceasta conceptie va renaste in prima jumatate a secolului XX in cercurile intelectuale, sub forma ortodoxismului cultural, iar in final va cunoaste si forma sa politica prin intermediul Miscarii Legionare.

“Natiunea toata se va grupa imprejurul Bisericii, spre a forma un intreg perfect, ca omul compus din trup si suflet. Trupul fara suflet putrezeste, sufletul fara trup iese din lumea aceasta si trece in alte sfere. In lumea aceasta omul nu poate exista decat prin combinarea intr-una a sufletului cu corpul. De aceea natiunile fara religie nu pot prospera. Spre a prospera in cele materiale trebuie a progresa in cele morale, unde rangul intai il are religia si Biserica, care trebuie cultivate odata cu stiinta si cu cultura nationala” (episcopul Melchisedec al Romanului). Sunt sintetizate aici principalele elemente care alcatuiesc conceptia national-crestina: ideea simbiozei organice, analoga celei dintre suflet si corp, dintre crestinism, pe de o parte, si natiune, stat, societate, pe de alta parte; legatura dintre progresul material si religie si afirmatia conform careia societatile fara religie sunt condamnate la stagnare materiala.

“Exista deci si un nationalism prin care, practicindu-l cu credinta, nu ne pierdem mantuirea, chiar daca nu el propriu-zis ne mantuieste, ci credinta, spiritul crestin cu care il infuzam. Nationalismul in sine luat, nici nu mantuie, nici nu pierde. Dar in practica orice nationalism sau mantuie, sau pierde, dupa cum este strabatut de credinta crestina” (Dumitru Staniloae).

de Remus Tanasa

Acest articol a fost publicat în Stiri și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Scurta introducere in doctrina National-Crestina

  1. Marian zice:

    ,,Nu cred ca exista o contradictie intre sentimentul national si credinta in Dumnezeu.,, – aceasta este adevarat . Insa : “Nu poti sa crezi in Dumnezeu decit dinlauntrul etniei si a patrie tale. ,, – aceasta nu este adevarat . Dovada sta intreaga istorie a Bisericii de 2000 de ani . Dau numai doua exemple Sf. Ioan Casian si mitropolitul Petru Movila al Kievului , ambii ,,romani,, care au crezut in Dumnezeu si in afara etniei si a patriei lor. Mai amintesc si pe Sf. Mucenici Epictet si Astion de la Niculitel care erau din Asia Mica .
    Ortodoxia este universala iar nationalismul( ca doctrina ) este local . Putem sa sprijinim nationalismul sau patriotismul romanesc pe Ortodoxie, si aceasta este foarte bine . Dar invers nu putem face , adica sa adica sa introducem in doctina Bisericii elemente nationaliste , caci este contrar Evangheliei .
    Am vazut zilele acestea o fotografie de la Aniversarea varstei Patriarhului Chiril al Moscovei de anul acesta . M-am bucurat sa vad acolo si pe Patriarhul Ilie al Georgiei, desi Rusia si Georgia au fost implicate in august 2008 intrun sangeros razboi, mai ales pentru Georgia . Aceasta este maretia Evangheliei , adica sa iubesti pe vrajmasii tai, la care putini pot ajunge .

  2. Pr Timotei zice:

    Ioan Vladuca si Parintele Iustin de la Ioan Casian atacati in scris dupa o ce au demascat in conferinta de unde provine ” bioenergia” si altele:
    https://apologeticum.wordpress.com/2011/11/21/conferinta-cu-prof-ioan-vladuca-si-ierom-iustin-petre-despre-vindecari-paranormale-energii-create-si-necreate/#comments

  3. ortodoxie zice:

    @Marian
    „Dovada sta intreaga istorie a Bisericii de 2000 de ani . Dau numai doua exemple Sf. Ioan Casian si mitropolitul Petru Movila al Kievului , ambii ,,romani,, care au crezut in Dumnezeu si in afara etniei si a patriei lor. Mai amintesc si pe Sf. Mucenici Epictet si Astion de la Niculitel care erau din Asia Mica .”

    Concluzia e trasa de par, vechea metoda vicleana de a generaliza particularul.
    Referinta este despre Neam si nu despre cazuri de exceptie.

  4. va rugam sa postati acest anunt daca se poate. multumiri
    Protopopiatul Hârlau şi Parohia „Sf. Vasile“ Hârlau(jud. Iaşi) cu binecuvantarea IPS TEOFAN

    Vă invită să luaţi parte în data de 30 noiembrie 2011, orele 14:00 la Simpozionul cu tema: „Preot Dimitrie Bejan apărător al idealurilor naţiunii române” care va avea loc în sala de conferinţe a Protopopiatului Hârlău.
    Vă aşteptăm!
    Protopop Pr.Nicolae Crăciun Pr.Gheorghe Păltinel Dna Cornelia Anichitei (nepoata Pr.Dimitrie Bejan)

  5. prconstantin zice:

    „Nu poti sa crezi in Dumnezeu decit dinlauntrul etniei si a patrie tale”. – o afirmatie adevarata si foarte profunda: etnia si patria are ca manifestare initiala in viata vorbirea, rostirea (in sensul exprimat de Constantin Noica) cuvintelor. Ori credinta se exprima esential in cuvinte. Afirmatia de mai sus spune ca daca in limba pe care omul o mosteneste, Dumnezeu lipseste, atunci omul ramane departe de Dumnezeu, pana cand omul o primeste, in mod minunat, de la altcineva, daca are o ravna si o chemare catre aflarea lui Dumnezeu. Limba natala este insusita de om cu subtilitati , semnificatii, pe care o alta nu le poate aduce in sufletul omului, iar aceste fineturi permite gandirii intelegea si trairea fenomenului religios.
    Asadar, Sf. Ioan Casian si Sf. Petru Movila, de vreme ce se cunoaste originea lor, au avut cel putin constiinta apartenentei lor la neamul romanesc(respectiv la radacina acestuia, radacina dacica ), ceea ce presupune anumite legaturi in perioada copilariei si tineretii (apropierea de parinti si de rudenii, de biserica). Ei au mers apoi sa-si implineasca rostul in alte spatii, dar credinta o aveau deja.
    Cu sfintii Epictet si Astion se intampla acelasi lucru, si-au primit credinta in limba lor (manifestarea etniei si a patriei), la varste tinere. Ca s-au stabilit la noi, iar noi ii consideram sfinti romani, este alta problema, care arata intr-adevar universalitatea ortodoxiei, care face ca granitele sau barierele linvistice , etnice, sa fie depasite prin chemarea evanghelica a lucrarii spre mantuire si prin implinirea poruncii iubirii aproapelui

  6. prconstantin zice:

    corectie:„… aceste fineturi permit…” – asta am vrut sa scriu

  7. Pr Timotei zice:

    Miscarea Legionara a fost o miscare fireasca a tinerilor curati sufleteste. Acest spirit asl miscarii legionare trebuie reinviat. Din pacate generatia aceasta nu prea are habar de ceea ce a insemnat Miscarea Legionara. Cred ca este necesar ca sa se reorganizeze o astfel de miscare pentru salvarea Romaniei de la moarte sigura. Pentru acest lucru avem nevoie de oameni cutezatori, smeriti dar puptatori care sa fie exemplu si cred ca acest lucru trebuie facut acum cand inca parintele Iustin este in viata. Adica cu binecuvantarea lui. Din pacate observ ca nu mai sunt caractere, nu mai avem oameni de caracter asa cum a fost Cornelui Zelea Codreanu. Ar trebui sa se infiinteze scoala de acasa, in care copii sa se adune si sa li se vorbeasca copiilor despre Dumnezeu, despre ce insemna sa fii om de cuvant, sa fii luptator si bun crestin.
    Cred ca aceasta este solutia, scoala de dupa scoala, crestinii din toate zonele tarii sa inceapa clandestin organizarea acestor scoli sau cercuri in care sa se invete bunele moravuri, pentru ca scoala romaneasca e distrusa. In loc sa ii spunem copilului despre toleranta sa ii vorbim despre ingaduinta. Cun ca un crestin este ingaduitor cu pacatosul dar nu si cu pacatul.Organizati scoli acasa la cate un crestin. Mamelor duceti-va copii, sa fie impreuna, sa invete ca nu pot trai unul fara altul. Pana nu va ve-ti uni, nu se va reinvia spiritul legionar.

  8. drdionisios zice:

    “Nu poti sa crezi in Dumnezeu decit dinlauntrul etniei si a patrie tale. ,,
    Lucru adevarat foarte! Daca studiem chiar numai din perspectiva psihologiei , constiinta proprie fiecarui om se ,,manifesta,, in limba materna , oricat ar incerca unii sa ascunda acest lucru , din varii motive. E adevarat ca o putem modela – intari sau chiar sa o facem sa dispara. Un lucru interesant de observat: cei care au venit la ortodoxie , cetateni nascuti si crescuti in tari cu religie majoritar neortodoxa , castigand sentimentul iubirii crestine au inceput sa simta parerea de rau pentru conationalii lor care nu stiau ce pierd , cata fericire se afla in sanul ortodoxiei. Aceste lucruri sunt marturisite de aproape toti cei de religia papei care au fost botezati in religia crestina ortodoxa. Cred ca este o tema foarte generoasa . Desi marea noastra patrie este ortodoxia , nu putem disocia propria constiinta de constiinta colectiva proprie fiecarui popor.

  9. Dumitru zice:

    DECI oameni buni ,inainte de toate adevaratul crestin trebuie sa puna pe ,primul rand ,pe bunul DUMNEZEU ,mai mult cei care vor sa conduca o tara .Toti ,mai marii capi luminati ai tarii ,fara credinta drumul este f. scurt si vine rapid , afundareA . Aici trebuie sa gandim noi toti romani daca vrem un echilibru ;social economic si in primul rand – familiA ./ sa cerem cand iesim instrazi ,oameni crestini ,nu atei si paganii care ne conduc de aproape un ”SECOL”!. Are dreptate parintele IUSTIN PARVU ,s/au nu are ???.

  10. Emanuel zice:

    Eu nu cred ca antihristul vine acuma. Doi sfinti mari au zis ca sfarsitul va fi prin anul 8000 de la Facere, sfantul Serafim de Sarov, si apoi sfantul Nil Pustnicul. Ultimul s-a aratat dupa ce a adormit in Domnul si a spus cunoscutele sale proorocii, deci aceste proorocii sunt infailibile, caci sfintii dupa moarte sunt desavarsiti. Si din apocalipsa reiese ca antihristul va avea domnia pana la sfarsitul lumii. Deci antihristul vine abia peste vreo 500 de ani. Invazia chinejilor care va omora o treime din oameni va fi in timpul domniei antihristului, reiese din apocalipsa. Acuma va fi doar razboiul al treilea mondial, si se va inainta spre implantare cu cipuri, deasemenea si cu ecumenismul, timp de 400 de ani, dupa domnia imparatilor ortodocsi. Dar dupa razboi va veni domnia imparatului ortodox grec si a celui rus, care va scoate ierarhii nelegiuiti ai bisericii, si va raspandi ortodoxia in toata lumea.

  11. Pingback: ARTICOLE BLOGURI ORTODOXE (05.12.2011) « Saccsiv's Weblog

  12. Vasilica zice:

    Zestrea.wordpress.com/paradigme-pentru-renasterea-crestinismului
    de Ioan Ianolide
    Detinutul Profet
    Doamne ajuta!

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s