Alte precizari ale parintelui profesor Mihai Valica referitoare la calendarul lansat de Patriarhia romana

Cateva precizari si sublinieri la cap.2.2. din articolul despre calendar. Sa ne rugam pentru luminarea si mantuirea celor ce ne indruma duhovniceste spre mantuire si conduc destinul Bisericii lui Hristos.

• Cele opt Glasuri sunt cantate si ele succesiv, un Glas pe saptamana. In saptamana luminata insa, se canta cate un Glas pe zi, de la Glasul 1 la Glasul 8 tocmai pentru a arata continuitatea Duminicii dupa sambata, ca a opta zi si nu numai ca prima zi a saptamanii. De aceea serbarea Invierii Domnului incepe cu Duminica si se incheie dupa 8 saptamani tot cu Duminica, cand Ortodoxia cinsteste intemeierea Bisericii lui Iisus Hristos in mod vizibil si haric pe pamant prin pogorarea Sf. Duh.
• Deci Dumnica este alfa si omega, inceputul si sfarsitul unei saptamane liturgice din saptamana luminata, dar si inceputul si sfarsitul unei perioade speciale de cinstire a Invierii Domnului, in decurs de 8 saptamani, dupa modelul lui Iisus Hristos, care recapituleaza si insumeaza intreaga creatie prin Jertfa si Invierea Sa. Dupa acest moment saptamana liturgica incepe cu ziua de luni si culmineaza cu ziua de duminica, asa cum se vede in orice Evanghelie si asa cum a fost barata duminica prin cele doua linii rosii pana in anul 2010. Daca se merge cu logica biroul de presa ar trebui schimbata si citirea Evangheliei dupa Rusalii, nu numai mutata linia rosie in calendarul cu pricina!
• Prima zi liturgica incepe cu Duminica Invierii, Glasul 1, ce-i drept, dar numai pana la Pogorarea Sf. Duh, pentru a arata ca invierea Domnului include rascumpararea chiar din ziua creatiei, dar se sfarseste tot cu Duminica pe Glasul 8, respectiv Pogorarea Sf. Duh.
• Faptul ca intemeierea Bisericii, adica Pogorarea Sf. Duh se petrece in duminica a 8 a dupa Pasti, iar saptamana liturgica incepe imediat cu luni, si nu cu duminica, iar prima duminica dupa Rusalii incepe cu Gasul 8 (vedem bivalenta lui 1 si 8, reprezentata de ziua Duminicii) este mai mult decat evident ca, Sf. Parinti au statornicit prin randuelile liturgice si doxologice, ca Dumnica este a opta zi, raportata la evenimentul invierii Domnului si este si prima zi a saptamanii, raportata la evenimentul creatiei din nimic a lumii, insa premizele mantuirii ne sunt date de invierea Domnului, fara sa excluda si ziua creatiei, motiv pentru care multi Sfinti Parinti o socotesc si ca prima zi a saptamanii. Din aceasta perspectiva s-a si creat, de Sf. Parinti timpul liturgic hristic, regasit in forma doxologica in slujbele si randuielile bisericiesti. Deci prin Invierea Domnului si prin pogorarea Sf. Duh raportarea la calendarul iudaic, se face doar din ratiuni istorice si ca reper cronologic. Insa timpul liturgic hristic reprezentat concret in randuiala slujelor actuale, in care prima zi din saptamana liturgica, dupa Rusalii este lunea si nu duminica, insumeaza simultan si ziua sambetei (a saptea); ziua Invierii (a opta), care reprezinta totodata si ziua intaia a saptamanii. „Pardoxul” calendarului liturgic exprima in mod cultic taina veacului viitor si nu reprezinta nicidecum o contradictie, o scapare sau o lipsa teologica. Din punct de vedere logic pare a fi o antinomie, insa din punctde vedere teologic este o simfonie. In clipa in care ne raportam doar la calendarul iudaic, renuntam la o intreaga traditie liturgica si aducem in Biserica Ortodoxa logica istorica si nu ramanem la logica litugica a Sf. Parinti. Sf. Irineu de Lyon, elev al Sf. Iustin Martirul (+155), scrie: “Noi toţi pazim Duminica ca fiind ziua de odihna, bucurandu-ne de lucrurile lui Dumnezeu” (Apologia I, cap. 67, trad. cit., p. 71).
• Prin Jertfa si Invierea Domnului culminand haric prin pogorarea Sf. Duh se intemeiaza Biserica lui Hristos in lume, iar duminica devine punctul culminant si Zi de odihna. Deci, conform acestor realitati istorice si randuieli doxologice, statornicita in mod practic in viata liturgica a Bisericii, prima zi a saptamanii este luni si nu mai este Duminica (transformata hristic in prima si a opta), intrucat Duminica include simfonic si ziua de odihna vechitestamentara. De aceea Dumnica incepe, din punct de vedere liturgic, sambata cu vecernia mica. Acest lucru este evidentiat concret si in randuiala citirii Evangheliei dupa Rusalii, cand saptamana liturgica incepe cu luni.
• In acest context pot concluziona ca, pentru noi crestinii Dumnica este ziua Domnului ca punct culminant al rascumpararii lumii si la ea trebuie sa ne raportam. Iisus Hristos trebuie sa fie punctul de referinta al unui calendar liturgic ortodox si nu calendarul iudaic, care ramane valabil doar pentru evreii care inca il mai asteapta pe Mesia.
• Mergand dupa (i)logica recenta a biroului de presa, care se raporteaza doar la calendaul iudaic, nu si la timpul liturgic al Sf. Parinti, s-ar poate deduce logic, ca de acum serbam Sabatul ca fiind ziua de odihna si ultima a saptamanii, deoarece noul calendar incepe saptamana liturgica cu duminica, recunoscuta de iudei doar ca prima zi a saptamanii?
• Hotararea sinodala privind inceperea saptamanii cu duminica trebuie considerata geniala, intrucat BOR-ul mileniului trei a descoperit ceva, ce nu pricepusera nici Sfintii Parinti, care au dorit sa uneasca liturgic ziua de odihna a sabatului, data de Dumnezeu Tatal, cu ziua Fiului-Duminica, a carui apoteoza prin Inviere se produce in noaptea de sambata spre duminica.

Referitor la admin. si Ingrid de pe site-ul razboi intru cuvant:

Daca aceasta este concluzia la care ati ajuns, inseamna ca nu ati inteles absolut nimic din ce am scris. Tot ceea ce ati argumentat Dv. este corect din punct de vedere al perioadei Octoihului, adica saptamana liturgica incepe cu vecernia mica de sambata, continua cu utrenia de duminica, cu Sf. Liturgie-duminica, etc.

Deci, calendaristic-strict cronologic pe zile, incepe saptamana in toata perioada Octoihului cu Duminica, insa liturgic incepe cu sambata, avand in vedere legatura lor de continuitate si nu de separare sau excludere precum si o aducere aminte de zilele creatiei, care incepeau cu seara si se termina cu dimineata ziua intai, a doua… cum foarte bine ati scris si Dv.

Repet: “prin Jertfa si Invierea Domnului culminand haric prin pogorarea Sf. Duh se intemeiaza Biserica lui Hristos in lume, iar duminica devine punctul culminant si Zi de odihna. Deci, conform acestor realitati istorice si randuieli doxologice, statornicita in mod practic in viata liturgica a Bisericii, prima zi a saptamanii este luni si nu mai este Duminica (transformata hristic in prima si a opta), intrucat Duminica include simfonic si ziua de odihna vechitestamentara. De aceea Duminica incepe, din punct de vedere liturgic, sambata cu vecernia mica. Acest lucru este evidentiat concret si in randuiala citirii Evangheliei dupa Rusalii, cand saptamana liturgica incepe cu luni”.

Sper ca faceti distinctia intre “randuiala citirii Evangheliei dupa Rusalii” si perioada Octoihului. Dv. reduceti tot anul liturgic doar la Octoih. Or, tocmai pentru a reda liturgic somfonia intre Vechiul si Noul Tesatament, apare dupa Pogorarea Sf. Duh o noua randuiala a citirii Evangheliilor, incepand saptamana liturgica cu luni, cu toate ca si dupa acest moment in Octoih saptamana incepe cu duminica si precedata de vecernie, ca de obicei.

In acest context perohoretic-intrepatrundere-liturgic intre Octoih si randuiala citirii Evangheliei am definit eu antinomia, care se rezolva in simfonie liturgica si nu in contradictie. „Paradoxul” calendarului liturgic exprima in mod cultic taina veacului viitor si nu reprezinta nicidecum o scapare sau o lipsa teologica sau o subminare rascolnica.

Deci nu confundati Octoihul cu calendarul. Mai bine ati scana un calendar, pentru ca sa vedeti cand si cine a pus linie intre sambata si duminica si veti vedea ca nu este vorba de nici o conspiratie rascolnica…

Acum sper ca ati inteles, ca nu are rost sa mai scanati nici o carte veche, intrucat veti gasi ca incepe cu duminica. Studiati-l bine si pe Sf. Simeon al Tesalonicului, parintele randuielior liturgice bisericesti si veti intelege, daca doriti acest lucru, cu foarte mare usurinta despre ce este vorba!

Iertare si rugati-va si pentru mine!

Cu tot respectul si binecuvantare,
pr. Mihai Valica

Cititi si: Parintele Mihai Valica ofera noi dovezi ce atesta eroarea calendarului facut de Patriarhie si sustinut de “teologii” ingamfati

Acest articol a fost publicat în anti-masonerie și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

21 de răspunsuri la Alte precizari ale parintelui profesor Mihai Valica referitoare la calendarul lansat de Patriarhia romana

  1. Aurora zice:

    Multi dintre noi nu avem pregatire teologica si nu intelegem prea bine ce e cu Octoihul si cu Glasurile, dar mergem pe regula bunului simt care spune ca toata saptamana lucrezi, iar duminica te odihnesti, asa cum am pomenit de cand ne-am nascut pe acest pamant ortodox. Nu cunoastem alta zi de odihna decat ziua Invierii Domnului, adica Duminica. Cine tine sambata este ori iudeu, ori adventist, deci iuda, uraciune. Rusine sa le fie celor care au adoptat aceasta strambatate !

  2. Mihaly zice:

    Precizare: site-ul Patriarhiei-Basilica confirma in prinicpiu cele scrie de pr.prof. Valica

    http://www.basilica.ro/ro/stiri/randuiala_duminicilor_in_biserica_ortodoxa_4702.html

  3. mihaela zice:

    mmmmm…..

    …ca Adevarat s-a spus… : ” nu poti fi si cu Dumnezeu…si cu mamona…”

    Iertare ! Da…un intelept si de folos ! indemn : SA NE RUGAM UNII PENTRU ALTII !!!

    Doamne ! iarta-ne…si ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  4. george zice:

    Este deja foarte clara explicatia data de p Valica si doar din rea vointa si intunecime a mintii sa nu priceapa unii.
    Dar asa ajung cei ce se bazeaza pe mandria lor si nu au smerenia necesara sa recunoasca ca au gresit si sa-si ceara iertare public.

  5. bianca zice:

    In intreaga Ortodoxie se intelege ca intreaga lucrare a lui Hristos e de fapt crearea din nou (in sens mistic) a lumii stricate si a omului.

    Asa cum la Facere, Dumnezeu S-a odihnit dupa ce a vazut ca „toate erau bune foarte”, in special omul pt. care facuse lumea, tot asa, in lucrarea Lui de refacere a lumii, Dumnezeu Se odihneste de abia dupa ce si-a terminat treaba.

    Partea cea mai grea a avut-o de facut in iad incepand cu ziua de vineri si cu acea zi de sambata, cand a simtit si „gustat” El Insusi chinurile iadului pt. fiecare Adam in parte, incepand cu primul si pana la cei care inca nici nu
    s-au nascut.

    De abia dupa ce si-a „terminat treaba” in iad si a iesit de acolo Viu, se poate zice din nou „ ca toate erau bune foarte”.

    De abia dupa acea zi de sambata, incepe Odihna Domnului care nu mai e doar o singura zi, ci e Vesnicia.

    Odihna asta a Vesniciei o sarbatoresc anticipat, ortodocsii duminica de duminica, picatura cu picatura. Cea din Ziua Invierii.

    Duminica la fiecare Liturghie, tocmai asta ni se ofera in special prin Sf.Euharistie: sa pregustam anticipat, inca de aici si acum Odihna asta.
    (ca unii habar n-avem, asta-i alta treaba).

    Fiecare Duminica in Liturghie e cate o „meta-clipa” care ne apropie de ziua
    a 8-a din meta-timpul vesniciei, zi, care va fi deplina doar dincolo.

  6. Antonia zice:

    Epistola Sfantului Apostol Pavel catre evrei

    ,,1.Asadar, atata vreme cat ne-a fost lasata fagaduinta de a intra intru odihna Sa, sa ne temem ca nu cumva cineva dintre voi sa para ca n’a mai prins-o din urma 1.
    Evr 4:5

    2. Pentru ca si noua ca si lor ni s’a binevestit, dar lor cuvantul propovaduirii nu le-a fost de nici un folos, deoarece, in cei ce l-au auzit, el nu s’a unit cu credinta.

    3. Pe cand noi, cei ce am crezut, noi suntem cei ce intram intru odihna, dupa cum s’a zis: Juratu-M’am intru mania Mea: Intru odihna Mea nu vor intra!, cu toate ca lucrurile erau incheiate inca de la intemeierea lumii,
    Ps 94:11, Evr 3:11, Evr 4:5

    4. fiindca astfel a zis undeva despre ziua a saptea: Si in ziua a saptea S’a odihnit Dumnezeu de toate lucrurile Sale.
    Fc 2:2, Ies 20:11, Ies 31:17, Lv 23:3, Evr 4:10

    5. Dar aici, in acest loc, inca o data: Intru odihna Mea nu vor intra!
    Ps 94:11, Evr 3:11, Evr 4:1, Evr 4:3

    6. Prin urmare, pentru ca unora le ramane sa intre intru odihna, iar primii carora li s’a binevestit nu au intrat din pricina nesupunerii lor,

    7. Dumnezeu randuieste din nou o zi, astazi, dupa atata vreme rostind El prin David, asa cum s’a spus mai’nainte: Astazi, daca veti auzi glasul Sau, nu va invartosati inimile.
    Ps 94:7-8, Evr 3:7-8, Evr 3:15

    8. Ca daca odihna le-ar fi adus-o Iosua, atunci Dumnezeu n’ar mai fi vorbit dupa aceea de o alta zi de odihna.
    Dt 12:9, Dt 31:7, Ios 22:4

    9. Asadar, poporului lui Dumnezeu i s’a lasat o alta sarbatoare de odihna.

    10. Fiindca cel ce a intrat intru odihna lui Dumnezeu s’a odihnit si el de lucrurile lui, asa precum Dumnezeu de ale Sale.
    Fc 2:2, Evr 4:4, Ap 14:13

    11. Prin urmare, sa ne straduim a intra intru acea odihna, pentru ca nimeni sa nu cada dupa aceeasi pilda a neascultarii.
    Evr 3:11”

    Daca faci parte din poporul lui Dumnezeu, conform Noului Testament, ai o alta zi de odihna, diferita de cea a evreilor. Spune Apostolul Pavel.

    Daca nici pe el nu-l credem, atunci ne autoexcludem, nu mai facem parte nici noi din poporul lui Dumnezeu.

  7. Stam Voiosu zice:

    Rog pe crestina Bianca sa revizuiasca interventia de mai sus, in care spune: „cand a simtit si „gustat” El Insusi chinurile iadului pt. fiecare Adam in parte”. Mintuitorul Hristos nu a gustat sau simtit nici un chin al iadului, caci acestea sint pregatite exclusiv pentru cei pacatosi. Ori El este fara de pacat. El a cobarit la iad ca sa-i elibereze pe cei drepti ce-L asteptau din veac, nu ca sa simta cum arde focul…. Focul este gatit diavolilor si celor ce-l urmeaza, exclusiv.

  8. bianca zice:

    pentru stam
    Te-as intreba eu: Pe Cruce rastignit, Hristos nu a simtit nicio durere?
    Normal ca este fara de pacat, insa Si-a asumat pacatele omenirii, pentru a ne elibera pe noi si a ne face partasi la bucuria Invierii Sale.

  9. Pr. Vasile zice:

    Noua schimbare introdusa de patriarhie este motivata politic, si face parte din actiunile de erodare a constiintei crestine ortodoxe.
    Miza ecumenista si internatyionalista este mare si putini o inteleg.
    Precizarile parintelui Valica spre sa ajute pe toti cei care au inima buna si vor sa inteleaga.
    Parinte Valica, va propun ca toate aceste raspunsuri documentate pe care le dati sa le adunati intr-o carte. Caci atunci cand un raspuns este izvorat din rugaciune si ravna sfanta pentru adevar are mare putere de a lumina pe oameni. Caci al nostru este a voi iar a lui Dumnezeu a faptui.

    Pr. Vasile

  10. el zice:

    Multumim Parintelui Mihai Valica pentru invatatura sa si pentru ultimele precizari CLARE pe tema calendarului spre risipirea rastalmacirilor sistematice ale unora cu minti bolnave de trufie ( RIC si galeria lor obisnuindu-ne in ultima vreme cu experte manipulari si distorsionari ale adevarului; iar acum distingandu-se din galerie una ingrid cea „atotstiutoare” „experta” calendarului).
    Hristos Mantuitorul nostru sa ne fie Milostiv totdeauna , sa ne trimita harul si intelepciunea Sa si sa umple cu toate darurile Sfantului Duh pe parintii si fratii nostri ortodocsi spre slava Lui Dumnezeu si a Sfintei noastre Biserici Ortodoxe.

  11. sorin24_ro@yahoo.com zice:

    Mutumesc parinte Valica pt. luarea de atitudine.Dupa putina mea stiinta,prin diabolica schimbare calendaristica,pur si simplu se incearca anularea in principiu a ortodoxiei,a credintei in Invierea Domnului nostru Iisus Hristos.Daca pe termen scurt nu pare a fi ceva ‘important’,consider ca miza zionismului care a impus schimbarea calendaristica este pe termen lung,prin ‘promovarea’ confuziei(arma preferata),prin indepartarea de la credinta a celor slabi,satui de balbele Bisericii,prin introducerea ‘zizaniei’intre crestini, finalmente asumarea calendarului iudaic de catre crestinii ortodocsi de maine,si implicit asteptarea lui Mesia(Antihrist-ul).Pt.noi,crestinii ortodocsi,Hristos A Venit,A Murit pt.noi pacatosii,si A Inviat,Duminica!
    Doamne Ajuta!
    p.s.Un cuvant din partea Parintelui Iustin ne-ar fi de mare folos.

  12. Mihaly zice:

    Un argument forte practic in favoarea argumentatiei pr. Valica este faptul ca sf. Lumina la Ierusalim vine sambata, care de fapt este din punct de vedere liturgic inceputul zilei de duminica.

    Adica calendaristic civil este sambata, insa in realitate din punct de vedere a zilei liturgice, este duminica. Deci Sf. Lumina dupa calendarul liturgic apare duminica.

    Hristos intra haric cu lumina necreata din ziua I a a creatiei in Ziua Odihnei Sale si a noastra, adica duminica.

    E posibil ca Patriarhia sa dea vreun decret ca lumina sa vina Duminica? sau poate pune o noua linie de demarcatie intre Lumina lui Hristos de sambata si la miezul noptii spre Dumnica cand noi serbam slujba Invierii? Cam asa ar fi logic dupa noile modificari..!

    Si acum inca un argumnet: Duminica de azi este trecuta in calendar duminica a29, este corect, insa saptamana liturgica este trecuta a 31a, iar corect.
    Stiti de ce este diferanta? Pr. Valica tocmai a explicat prin articolul sau de ce se intampla asa.

    Daca cei de pe Razboi intru cuvant nu stiu sa raspunda, sa stea atunci cuminti si sa se ocupe cu sociologia sau cu alte lucruri mai accesibile lor…
    Cred ca lor nu le poti cere sa stie, deoarece sunt laici, insa biroului de presa si Patriarhului , cred ca e obligatoriu sa stie litugica…

    Sa ne rugam sa afle cat de curand…nu e tarziu inca Preafericite Parinte Daniel.

    Iertare

  13. nabu zice:

    e clar un calendar iezuit.. sa nu cumparam aceste calendare.. puteti gasi calendare ortodoxe NORMALE in Arhiepicopia Sucevei si Radautilor.

  14. admin zice:

    @Mihaly
    Intr-adevar, viata liturgica este plina de exemple care arata stransa legatura a sambetei cu Duminica, a vietii noastre pamantesti cu vesnicia.
    As mai da un exemplu: postul Sf. Pasti incepe lunea, la fel si Saptamana Mare, Canonul Sf. Andrei Criteanul.. toate acestea pregatind si culminand cu Invierea Domnului – noua noastra odihna, in care cei ce nu cred in Hristos Dumnezeu nu sunt primiti.
    Este de admirat ravna celor de la RIC, insa daca au facut-o doar sa contrazica (compromita) pe p. Mihai Valica, atunci Dumnezeu nu va fi de partea lor si vor culege doar rîcă. Trebuie sa ne dam seama ca Patriarhia nu vrea astfel de corectitudine, in duhul Sf. Parinti, ci o corectitudine politica, de aliniere la curentul nihilist pus la cale de masoni. Cum a amintit si p prof Valica, de ce se modifica cartile de cult, eliminand sfanta invatatura despre ereticii monofiziti? Pai asta e dragoste pentru Adevar? Mai au vreo valoare Sf. Parinti pentru sinodalii nostri? Ati putut vedea si la Iasi cum se cenzureaza, pe fata? Nicio rusine macar, daramite frica de Dumnezeu.

    Trebuia sa ramana ca si pana acum: 2 linii, care aratau clar ca Duminica este o zi speciala, prima si a opta, desprinsa de celelalte zile, o zi ce prefigureaza viata vesnica de dincolo, inceputul zilei a opta! Asa numai cu o linie, putem zice ca reprezinta doar ziua intai, conform calendarului iudaic si ca final de saptamana sa fie sambata, intoarcerea la sabat, bucuria jidovilor si a sectantilor.
    Implicatiile in viata sociala sunt foarte grave, omul de rand negasind niciun inteles in aceasta modificare sau mai grav sa se considere sambata ziua de odihna.

  15. Flavian zice:

    Care v`a sa zica am inteles si io in sfarsit cum sta treaba, Preafericirea Voastra, de inceput ati inceput si saptamana si mandatul cumva, sa vedem cum o sa sfarsiti…

  16. admin zice:

    @Flavian
    Cine stie? Poate PF prin Fanar…

  17. Mihai Valica zice:

    Multumesc celor care pe acest forum m-au facut ingnorant si s-au mirat de nestiinta mea in ale Teologiei.

    Celor care gandesc doar in aritmetica calendaristica biblica iudaica, civila si mondialista si nu in teologia liturgica a Sf. Parinti, vreau sa va aduc inca un argument practic aratat tocmai pe site-ul Basilica: (http://www.basilica.ro/ro/stiri/randuiala_duminicilor_in_biserica_ortodoxa_4702.html) legat de subiectul calendarul 2011: citez; „Deşi Calendarul Bisericii noastre menţionează că această duminică este a XXIX-a după Pogorârea Duhului Sfânt, cronologic ne aflăm în săptămâna a XXXI-a după Rusalii. Cu toate că, la prima vedere, aceasta pare o greşeală de numerotare, trebuie specificat faptul că în stabilirea duminicilor Biserica are o rânduială strictă, informează TRINITAS TV.”

    Sper ca vedeti ca mentioneaza separat duminica si saptamana: ele sunt notiuni liturgice distincte.

    Intrebare: daca duminica este numai prima zi a saptamanii de ce nu corespunde numerotarea duminicii cu numerotarea saptamanii liturgice? Adica duminica a 29, care este prima din saptamana, sa fie tot in saptamana a 29 a?

    Cu multumiri si iertare,
    Pr. Mihai Valica

  18. Mihai Valica zice:

    III.1.B. Sensul ciclului săptămânal – Makarie Simonopetritul Triodul explicat, „Deisis”, Sibiu, 2000, pp. 266-267.

    …începând de la Paşte… Vecernia precede Utrenia, pe când în timpul Triodului ziua liturgică începe dimineaţa . O răsturnare comparabilă putem constata şi în ciclul liturgic săptămânal: de la Duminica Vameşului şi Fariseului la Paşti, duminica e ultima zi a săptămânii (astfel expresia „a treia duminică din Postul Mare” înseamnă duminica ce încheie Săptămâna a III-a); în timp ce de la Paşti la Cincizecime, duminica e prima zi a săptămânii evidenţiind astfel echivalenţa zilei a opta cu ziua întâi asupra căreia insistă sinaxarul Duminicii Tomii (ziua a opta a săptămânii în care „toate zilele sunt duminici”), pe urmele unor Părinţi ca Iustin Martirul şi Filosoful:
    „Căci prima zi, fiind prima dintre toate zilele, atunci când se numără din nou după toate zilele săptămânii, se cheamă a opta, fără ca pentru aceasta să înceteze a fi prima.”
    În afara ciclului liturgic mobil, săptămâna reuneşte aceste două dimensiuni: potrivit sistemului lecturilor din Noul Testament (din Apostolul şi Evangheliarul liturgic) duminica încheie săptămâna ; în timp ce în Octoih ea constituie primul oficiu al tuturor glasurilor…

    Penticostarul e, aşadar, un ciclu liturgic orientat spre veşnicie, fiindcă e articulat de numărul 8, (ogdoadă, octavă), numărul Învierii . El e alcătuit din 8 săptămâni, în timpul cărora toate oficiile se cântă succesiv pe unul din cele 8 glasuri pentru a completa ciclul Octoihului în Duminica Tuturor Sfinţilor. Acest ciclu al glasurilor muzicale consemnat în Octoih va continua în afara ciclului mobil şi va circumscrie totalitatea anului liturgic făcând-o să depindă astfel de Paşte.
    Pentru motivele invocate mai sus cu privire la ciclul săptămânal, în timpul Penticostarului duminicile se numără începând din ziua paştelui privită drept cea dintâi dintre ele, astfel că Duminica Cincizecimii e celebrată după 7 săptămâni (7 × 7 zile), dar e duminica a opta după Paşte. Ea este, aşadar, în acelaşi timp ziua a 50-a şi duminica a 8-a, numărul 50 fiind pentru ciclul liturgic anual ceea ce este numărul 8 pentru ciclul săptămânal.
    „Căci numărul 7 înmulţit cu el însuşi naşte numărul 50 fără unu, zi pe care o împrumutăm lunii viitoare, zi care va fi în acelaşi timp a opta şi a întâia, sau mai degrabă una veşnică. Căci aici sabatul prezent al sufletelor noastre îşi găseşte împlinirea, pentru ca o «parte să fie dată lui 7 şi alta lui 8» [Ecc 11, 2]” .

  19. Doru zice:

    …postati acest mesaj, deoarece cei de pe RIC nu vor sa-l publice. Multumesc Doru.

    Pentru Georgebumbescu de pe razboi intru cuvant ultimul comenatriu:

    Dupa calendarul timpului iudaic formula este cea de sus, prezentata de Dv, insa dupa calendarul liturgic hristic formula este: sambata-Dumnica intrucat ziua liturgica de Duminica incepe cu vecernia mica de sambata si pana Duminica-luni, intrucat saptamana liturgica se incheie cu ceasul noua de Duminica seara (citit pentru luni), cand la Athos se schimba si saptamana preoteasca si nicidecum cu vecernia de sambata, cum sugerati Dv. prin calculul de mai sus.
    Aceasta precizare se refera dupa Pogorarea Sf. Duh, cand vedem clar, ca saptamana litrugica incepe cu ziua de luni.

    Nu confundati calendarul cronologic iudaic cu timpul liturgic crestin.
    Din toata ecuatia excludeti vecernia si ceasul al noulea din calculul timpului liturgic si ramaneti doar la calculul cronologic iudaic.

  20. Mihai Valica zice:

    Sunt de acord ca duminica este prima si a opta. Aceasta am scris-o in articol de la inceput. Dar nu sunt de acord cu punerea duminicii ca prima zi in calendar.

    Intrebare: daca duminica este numai prima zi a saptamanii de ce nu corespunde numerotarea duminicii cu numerotarea saptamanii liturgice? Adica duminica a 29, care este prima din saptamana, sa fie tot in saptamana a 29 a?

    Daca se scoate o duminica, doua,trei… din cele 33 din cauza duminicilor speciale si datorita serbarii Pastilor in raport de echinoctiul de primavara si de pastile iudaic, etc., atunci daca duminica este prima din saptamana liturgica, nu ar trebui sa disapra odata cu saptamana?

    Copiez mai jos o imagine grafica lamuritoare a acestei accentuari simbolice diferite a duminicii (intaia si a opta zi) de saptamana liturgica.

    Saptamana D L M M J V S D
    Luminata 1 2 3 4 5 6 7 8
    2 1 2 3 4 5 6 7
    3 1 2 3 4 5 6 7
    4 1 2 3 4 5 6 7
    5 1 2 3 4 5 6 7
    6 1 2 3 4 5 6 7
    7 1 2 3 4 5 6 7
    Cincizecimea 1 8
    1 1 2 3 4 5 6 7
    2 1 2 3 4 5 6 7
    3 1 2 3 4 5 6 7
    … 1 2 3 4 5 6 7
    Patimilor 1 2 3 4 5 6 7

    Deci duminica liturgica este reprezentata de saptamana luminata pana la Rusalii,iar saptamana litrugica incepe dupa Rusalii si se termina cu saptamana patimilor.

    „În afara ciclului liturgic mobil, săptămâna reuneşte aceste două dimensiuni: duminica liturgica si saptamana liturgica potrivit sistemului lecturilor din Noul Testament (din Apostolul şi Evangheliarul liturgic) duminica încheie săptămâna; în timp ce în Octoih ea constituie primul oficiu al tuturor glasurilor…”( vezi pe larg: III.1.B. Sensul ciclului săptămânal – Makarie Simonopetritul Triodul explicat, „Deisis”, Sibiu, 2000, pp. 266-267).

    Iata antinomia liturgica transformata in sinfonie teologica intrucat „Penticostarul este un ciclu liturgic orientat spre veşnicie, fiindcă e articulat de numărul 8, (ogdoadă, octavă), numărul Învierii. El e alcătuit din 8 săptămâni, în timpul cărora toate oficiile se cântă succesiv pe unul din cele 8 glasuri pentru a completa ciclul Octoihului în Duminica Tuturor Sfinţilor. Acest ciclu al glasurilor muzicale consemnat în Octoih va continua în afara ciclului mobil şi va circumscrie totalitatea anului liturgic făcând-o să depindă astfel de Paşte”(Ibidem Makarie…). De aici existenta duminicii liturgice si a saptamanii liturgice.

    Deci, daca se pune duminica prima zi din saptamana, atunci se desfiinteaza saptamana liturgica si se identifica nejustificat duminica liturgica cu saptamana liturgica si in acest caz, daca se va scoate o saptamana litrugica, dupa calculul corect al calandarului liturgic, atunci va corespunde duminica liturgica cu saptamana liturgica, lucru total gresit din perspectiva liturgica.

    De ex. duminica viitoare ne aflam in dumnica a 31 a dupa Rusalii, dar in saptamana liturgica a 32 a. Sper ca ati inteles, macar acum.

    Va multumesc.

    pr. Mihai Valica

  21. Mihai Valica zice:

    Pentru toti cei ce nu pot gandi decat matematic cum afirma D-l Bumbescu pe RIC: „Nu exista dpdv logic, matematic, cum vreti, alta posibilitate sa fie “reunite” cele 2 sisteme!” si nu pot gandi si teologic, dupa logica si matematica teologica a Sf. Parinti, care au alcatuit Calendarul si cartile de cult ale Bisericii:

    Exista o teologie liturgica extraordinara prin care se transpune in forma doxologica viata si anii lui Iisus Hristos, dar si viata Bisericii inceputa dupa Pogorarea Sf. Duh-Rusalii.

    De exmplu dupa pogorarea Sf. Duh sunt pana la Invierea Domnului 33 de saptamani, care incep citirile din Apostol si Evanghelie cu ziua liturgica de luni, respectiv cei 33 de ani ai lui Iisus Hristos, numite duminica …cutare dupa Rusalii si sunt 10 duminici speciale inclusiv cele ale Postului Mare.

    Daca duminica liturgica s-ar suprapune cu saptamana liturgica, care incepe de luni, atunci Hristos ar fi murit la varsta de 43 de ani (respectiv perioada saptamanilor intre Pogorarea Sf. Duh si Inviere, iar daca am desfiinta duminica liturgica ar insemna ca Hristos a murit la 52 de ani, cate saptamani liturgice sunt.

    Deci calendarul ortodox, exceptand modificarea neinspirat facuta de Patriarhie, recapituleaza in mod istoric si cultic-doxologic, intreaga viata a lui Iisus (33 de ani) si viata Bisericii in Duhul Sf. De aceea calendarul se raporteaza la Pasti si la Pogorarea Sf. Duh.

    Daca se raporteaza doar la prima zi a saptamanii, cum este mentionat in Biblie, deci doar la Invierea lui Iisus Hristos, atunci se respinge Pogorarea Sf. Duh cu intreaga viata liturgica si harica a Bisericii. Deci este un calendar doar biblic, exact cum il au sectarii si in special adevntistii.

    Deci, calendarul patriarhiei renunta prin acea separare a sambetei de duminica, la viata litrugica stabilita de Sfintii Parinti.

    Pr. Mihai Valica

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s