Pr. Prof. Mihai Valica – Un posibil raspuns dat crestinilor care au acceptat acte de identitate biometrice

In urma dezbaterilor referitoare la actele cu cip, Parintele Justin Parvu a solicitat Pr. prof. Mihai Valica o analiza teologica a acestei probleme. Mai jos avem raspunsul parintelui Mihai Valica, pentru care ii multumim.

1. Precizari teologie despre actele biometrice in contextul Sf. Spovedanii

Cei ce au acceptat actele biometrice este greu de spus ca au cazut din har ori s-au lepadat de Hristos, deoarece ei nu au primit pecetea antihristica, ci au dat dovada de putina credinta fata de profetiile din apocalipsa si trebuie canonisiti pe masura.

Actualmente crestinii doar sunt „testati” prealabil si nu pecetluiti de fortele oculte, care doresc sa evalueze vigilenta crestina, rezistenta lor la insistentele acestora si cat sunt crestinii de atentionati si avizati de lucrarea lui antihrist. Confruntarea finala va fi grabita sau intarziata in functie de nepregatirea sau pregatirea duhovniceasca a omului in lupta cu antihrist.

Cred ca actiunea in sine de punere in practica a catagrafiei biometrice, precum si documentele biometrice reprezinta doar o etapa pregatitoare venirii lui antihrist.

Nu trebuie pus semnul egal intre un pasaport biometric si numarul 666, care este pecetea finala destinata celor cazuti. (Apocalipsa 13, 8) Cine va accepta cu usurinta actele biometrice, fara sa opuna o rezistenta morala, acela va primi cu aceeasi usurinta si pecetea in vremurile de apoi.

2. Dileme canonice si pastorale

Cum trebuie indrumati pastoral cei ce din nestinta sau cu buna stiinta au primit actele biometrice?

Crestinii trebuie sa fie indrumati duhovniceste sa renunte de buna voie la actele biometrice ca un exercitiu spiritual de pregatire pentru confruntarea cu fortele raului in zilele de apoi si nicidecum pedepsiti de duhovnici cu asprime, ca si cand acestia au primit deja pecetea antihristica.

Este o eroare teologica si pastorala grava, si putem duce in derizoriu sau minimaliza profetia ioaneica din Apocalipsa 13-14 daca procedam altfel.

Trebuie de asemenea sa-i atentionam pe credinciosi, cu mult tact pastoral si cu intelepciune duhovniceasca, despre scopul final al acestei actiuni, care va conditiona existenta omului de supunerea oarba si discretionara de o persoana, de un sistem sau de o ideologie totalitara, asa cum este profetit in Apocalipsa 13-14.

Momentan trebuie sa vedem actiunea actelor biometrice ca o faza premergatoare venirii lui antihrist iar raspunsul nostru si atitudinea noastra sa anticipeze fermitatea angajarii noastre in vederea respingerii ofertei lui.

Asa cum soldatii fac armata si instructie inainte de a se pregati de razboi, tot asa si

crestinii au datoria morala de a se instrui duhovniceste intrucat „… i s-a dat sa faca razboi cu sfintii si sa-i biruiasca si i s-a dat ei stapanire peste toata semintia si poporul si limba si neamul”(Apocalipsa 13,7). Cine se instruieste va sti sa lupte si va reactiona ca atare, cine refuza, va pierde.

Din aceasta perspectiva apare o dilema atat de partea duhovnicului cat si de partea penitentului. Care trebuie sa fie pozitia duhovnicului fata de cei ce minimalizeaza sau nu cred in pericolul moral al cipurilor sau nu se pregatesc in vederea instructiei duhovnicesti in confruntarea cu antihrist si cu slujitorii inainte mergatori ai acestuia?

Intrucat nu sunt canoane privitoare la actele biometrice, duhovnicul va trebui sa cantareasca bine lucrurile si sa-l ajute pe penitent sa inteleaga gravitatea lor si nicidecum sa il descumpaneasca pe acesta indemnandu-l la parasirea sotului sau a sotiei, dezicerea de familie sau alte atitudini extreme de excludere de la viatia liturgica a Bisericii. Sa-l indrume duhovniceste spre spovedanie deasa, rugaciune, citirea Sf. Scripturi, post etc. si sa-l convinga sa renunte la actele biometrice din cateva motive evidente din punct de vedere civic si religios:

– ca introducerea cipurilor biometrice este, fara indoiala, un scandal, o jignire si o umilinta adusa persoanei umane. Sub nici o forma neacceptarea cipurilor biometrice nu trebuie privita ca o reactie pe fondul unui fanatism religios, ci, mai intai de toate, ca o reactie de aparare impotriva unei inregimentari electronice fortate intr-un sistem de supraveghere suspect.

– refuzul lor este o proba vie a credintei concrete si o marturisire vie a statornicitatii sale fata de provocarile viitoare ale epocii antihristice;

– daca este in stare sa renute la o actiune care prefigureaza epoca de sclavie totala, va fi capabil sa faca la fel si in fata pecetluirii, daca inainteaza si se intareste duhovniceste, intrucat „cine este credincios in putin va fi credincios si in mult”.

Dilema duhovnicului consta in complexitatea definirii penitentului care a primit actele biometrice: ca apostat, ca neascultator de sfaturile duhovnicului sau ca necredincios? Apostazia este lepadarea consienta de Hristos si de dreapta credinta. Se leapada oare sau este intr-o cadere duhovniceasca cel ce primeste actele biometrice? Greu de spus insa iata cateva canoane care ne pot ajuta si indruma in actul vindecarii pastorale. Restul lucreaza, ne indruma si ne inspira cu prisosinta Duhul Sfant daca nu ne mandrim si credem ca doar noi avem solutia salvatoare:

„Harul si impacarea (cu Biserica) sa nu se refuze… apostatilor care se pocaiesc si se convertesc la Dumnezeu”. 45 Cartag.

„Duhovnicul sa dea fiecarui penitent doctoria duhovniceasca potrivita pacatelor savarsite de acesta”: 1, 8 Grig. Nyssa; 102 VI; Ioan Hrisostom. Indrumari adresate duhovnicilor.

„Sa nu divulge pacatele ce i-au fost marturisite in Taina Spovedaniei”. 34 Vasile cel Mare; 28 Nichifor Mart.; 132 Cartagina. „Sa se opreasca de la Sf. Cuminecatura, dar sa nu interzica intrarea in biserica celor ce marturisesc pacate grele, ascunse”. 28 Nichifor Marturisitorul. Daca se leapada sa se impartaseasca cat de repede.

“Sa procedeze cu chibzuinta cu cei ce, de bunavoie, isi marturisesc pacatele”. 30 Nichifor Marturisitorul.

„Cei ce au primit de la Dumnezeu puterea de a lega si dezlega sa cerceteze cu multa bagare de seama pe cei pacatosi si sa le dea astfel de epitimii, care ii aduc cu cat mai multa usurinta si siguranta la calea binelui”. 102 VI.

„Sa fie in conformitate cu pacatele savarsite si marturisite de penitent“. 1 Grig. Nyssa.

“Episcopul are dreptul sa mareasca sau sa micsoreze epitimiile, precum si sa gratieze pe penitentii care se caiesc sincer de pacatele lor”. 121; 16 IV; 102 VI; 2, 5, 7 Ancira; 6, 43 Cartagina; 2, 54, 74, 84, 85 Vasile cel Mare; 4, 5, 7 Grig. Nyssa; 3 Atanasie cel Mare; 3 Ioan Postnicul.

3. In loc de concluzie

Intreaga noastra viata personala trebuie traita in dragoste si vigilenta crestina la toate nivelurile vietii cotidiene, fara preocupare exagerata doar pe aspectul evidentei biometrice. Fixarea exclusiva pe aceasta actiune precum si canoanele disproportionate si descurajante date penitentilor ar insemna caderea in capcana celui rau.

A reduce si a identifica pecetea lui antihrist doar in jurul sau chiar cu cipurilor biometrice, adica tocmai pe diavol care se neaga mereu pe sine si care se ascunde permanent in „marele anonim prin excelenta” si se disipeaza mereu in generalitati, in „legiune” (Marcu 5, 9), ne poate duce in eroarea de a ne concentra numai pe aspectul numeric al lui antihrist si de a-i minimaliza actinea diabolica doar la actele biometrice. Or, noi stim, ca de la creerea lumii, ne duce in ispita zi de zi si de aceea ne rugam sa ne izbaveasca de cel viclean.

Prin inregistrarea si prelucrarea datelor personale biometrice, omul nu poate fi nicidecum redus sau deteriorat din punct de vedere ontologic, intrucat chipul si asemanarea omului cu Dumnezeu – Imago Dei raman intangibile. Omul se poate reduce sau degrada doar din punct de vedere al demnitatii teologice si umane, deci moral si civic de la imago Dei la un simplu numar sau cip electronic prin inscrierea intr-o evidenta biometrica, intrucat cel care nu va figura intr-o baza de date biometrice nu exista; adica practic el nu va exista din punct de vedere social potrivit sistemului actual de evidenta a populatiei. Este mai mult o cadere din drepturile sale civile si un atac asupra constiintei crestine decat o cadere din har. Caderea din har se face atunci cand te lepezi constient de Hristos si de dreapta credinta, precum si prin pacate grele de moarte. Sa ne pazeasca Bunul Dumnezeu!

Doamne Iisuse Hristoase, fii cu noi, si Duhule Sfinte, inspira-ne si ne indruma in actul vindecarii penitentului, de dragul iubirii lui Dumnezeu Tatal, pentru noi oamenii!

Pr. dr. Mihai Valica

sursa: PetruVoda.ro

Acest articol a fost publicat în anti-cip și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

34 de răspunsuri la Pr. Prof. Mihai Valica – Un posibil raspuns dat crestinilor care au acceptat acte de identitate biometrice

  1. cristi_g zice:

    Ma bucura faptul ca acest site nu cade in patima mandriei si publica pareri pro si contra.Dar pentru a fi corecti pana la capat va propun sa aducem la cunostinta publica si celalalt mesaj al celui mai echilibrat preot mirean pe care il avem prin pronia lui Dumnezeu:

    „Intrucat s-a inteles exagerarea afiselor smintitoare de la Petru Voda, legate de actele biometrice si la porunca Parintelui Justin au fost date jos, doresc sa fac cateva precizari pentru dohovnicii care spovedesc persoane care cu stiinta sau nestiinta au primit documentele biometrice.

    Principiul iconomiei trebuie sa primeze si dragostea fata de penitent sa fie temelia Spovedaniei. Se cere ravna fata de Hristos si invatatura Bisercii, dar cu pricepere si multa intelepciune, pentru a nu face rana si mai adanca.

    Taina Spovedaniei reprezinta „Tribunalul iertarii” si nu al condamnarii si de aceea trebuie sa dam solutii de vindecare si nu sentinte de condamnare si de excludere fata de penitent.

    Pastorii duhovnicesti daca au multa dragostea fata de penitent vor fi inspirati si indrumati de Duhul Sfant. Altfel vor lucra doar condusi de propriile pareri, fixatiilor teologice si inversunarilor personale si se vor substitui astfel, dreptatii si bunatatii lui Dumnezeu.

    Deci sa exercitam Sf. Taina a Spovedaniei ca mijlocitori si impreuna lucratori cu Hristos si Duhul Sfant si nu in locul lui Hristos si a Sf. Duh.

    Cei care nu sunt duhovnici sau pastori sufletesti, in cazul de fata, li se potrivesc cuvintele Sf. Parinti: daca esti oaie nu te pune in locul pastorului! Daca te faci pastor oaie fiind, talibanizezi si transformi Biserica in inchizitie morala si nu o lasi sa fie Spital Duhovnicesc si mijloc de indumnezeiere.

    Cu dragoste frateasca in Hristos Domnul si Mantuitorul nostru,
    Pr. Mihai Valica”

  2. muresanalin zice:

    Eu cred ca e buna duritatea pe care au aplicat-o cei de la Petru Voda, daca nu sunt asa lumea nu ia in serios treaba asta.

  3. eu zice:

    De acord cu muresalin.
    Si in plus as vrea sa intreb (pe toata lumea): s-or fi scos afisele respective, dar timpul cat au fost afisate ce ne-a spus despre noi? fiecaruia in parte, care am citit sau am si comentat?
    desigur ca este o intrebare pentru fiecare si raspunsul nu trebuie sa si-l dea decat siesi.
    dar, in plus, vreau sa spun ca am vazut multa dezbinare, tulburare, dorinta de nu pierde comoditatea …lumii de azi, teama, etc…
    avem nevoie de multa, multa rugaciune…
    noi romanii se pare ca nu reactionam decat cand ne-a ajuns „cutitul la os” sau cand cineva se poarta dur cu noi…
    Dar de multe ori duritatea poate sa trezeasca…chiar si cand pare a fi ultimul ceas…
    Multumesc celor de la Manastirea Petru Voda si Pr. Iustin.
    Pentru rugaciunile lor continue pentru noi si pentru ca ne-au facut sa ne (re)analizam… (ne)putintele…
    Doamne miluieste-ne pe noi pacatosii!

  4. Alyssa zice:

    Doamne ajuta!
    Ce se intampla cu cei care locuiesc in strainatate, au luat din nestiinta pasaportul biometric, iar acum, ar vrea sa renunte la el dar, nu mai au alternativa, pentru ca toate pasapoartele sunt de acest fel? Iar pentru copiii lor nascuti de curand, carora li se elibereaza pasaport individual? Inseamna ca acesti oameni nu vor mai putea veni in Romania la parintii si rudele lor daca nu au aceste documente. Ce e de facut?

  5. admin zice:

    @Alyssa
    Pasapoarte romanesti sunt si cu cip si fara cip (valabile doar un an).. inca mai sunt variante

  6. Alyssa zice:

    @admin

    Multumesc de raspuns.
    Numai Bunul Dumnezeu mai stie ce va mai fi cand se vor epuiza si aceste variante.

  7. Alexandru zice:

    In Bucuresti, cel putin, nu se mai poate face pasaport fara cip.

  8. sherlock_holmes zice:

    Toate cele bune parintelui Iustin pentru smerenia dinsului,toate cele bune parintelui Valica pentru raspunsul deosebit dat,toate cele bune si celor de la Apologeticum care au publicat….si de acum incolo fratilor,la cit mai multa spovedanie ( si cei care nu au acte cu cip,dar mai ales cei care au acte cu cip )…si sa ne intareasca Bunul Dumnezeu sa renuntam la ele si la multe altele poate si mai rele…Doamne ajuta-ne!

  9. ide4nty zice:

    Păcat de mesajul foarte indoielnic scris de Pr. VALICA deoarece spune că citez…(Cei ce au acceptat actele biometrice este greu de spus ca au cazut din har ori s-au lepadat de Hristos, deoarece ei nu au primit pecetea antihristica, ci au dat dovada de putina credinta fata de profetiile din apocalipsa si trebuie canonisiti pe masura.) Ori aici este o contradictie…cum adică… nu este pecetea antichristică ? Pr. Valica este în INSELARE aici…Inginerii Electronisti Informaticieni crestini au spus-o CLAR…CIPUL electronic are un număr de CODIFICARE UNIC pentru fiecare individ incadrat de pecetea 666….CEI CARE produc cipuri nu pot produce fără semnul 666…datorită STANDARDELOR ISO care impun obligatoriu acest semn….Pecetea 666 este peste tot…de la codurile de bare până la cele mai complexe si sofisticate cipuri electronice…problema este să nu acceptăm pe numele si prenumele nostru pecetea 666 indiferent sub ce formă este ea…

  10. admin zice:

    @sherlock
    Trebuie facuta precizarea ca parintele Valica nu este de acord cu primirea cipurilor. Prin expresia “afise smintitoare” sa nu se inteleaga fatul ca cipurile sunt bune sau nu afecteaza sufletul in niciun fel. Cei care au primit cipurile, trebuie canonisiti pe masura, cu dragoste si cu rabdare sa ii facem sa inteleaga pericolul lor.
    Oricum nu i-ar fi stricat Preafericitului nostru sa nu fie primit sa slujeasca la Petru Voda, pentru o multime de alte motive. Oare a fi mason nu e cadere din har? Dar tocmai acest lucru a explicat Parintele Valica : ca Harul lucreaza inca, asa pacatosi cum sunt.
    Manastirea Petru Voda nici nu a banuit ca din acel afis se poate subintelege o rupere de ierarhie, o sectarizare. Parintii din manastire au scris cu naivitate si dorinta de a nu lasa pe credinciosi sa pice in mreaja satanei. Ei tot cu dragoste au scris acel afis, dupa cum s-au priceput si ei. Invitam pe oricine are pricepere mai multa sa alcatuiasca ei un altul, fara pericolul unei smintiri. Pentru ca nu e bine sa incetam lupta acum, cand de-abia incepe terenul de pregatire a intronarii lui antihrist.
    Iata de pilda o problema reala – buletinele cu cip, pe care esti obligat sa le iei.
    Toti stiu sa critice, dar alte atitudini marturisitoare, in afara de cea a Parintelui Valica, nu se vad.

  11. florin zice:

    pentru ide4nty

    Nu vad nici o contradictie in mesajul parintelui Valica. Polemica ân jurul termenului „pecete” este fără rost.
    In primul rand eu n-am gasit niciunde in Cartea Apocalipsei termenul de „pecete”, ci pe acela de „semn”. (13:16 „Şi e îi sileşte pe toţi, pe cei mici şi pe cei mari, şi pe cei bogaţi şi pe cei săraci, şi pe cei slobozi şi pe cei robi, ca să-şi pună semn pe mâna lor cea dreaptă sau pe frunte.
    13:17 încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel care are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei.”)
    În al doilea rând îngrijorarea reală va fi în momentul în are Andreea Esca ne va anunţa la TV ca „avem termen până la data de …” să trecem la noile acte de identitate aplicate sub piele. Tot în carte se mentionează explicit despre semnul pus pe mâna dreaptă asu pe frunte, nu spune de semnul din buzunar sau din portofel.
    În al treilea rând, avem o problemă semantică. Acceptând termenul de „pecete”, se poate asimila semnului din cartea Appocalipsei în măsura în care este aplicat pe corp (tot aşa cum poansnul cu care se însemnează animalele, devine pecete dupa aplicare pe piele).
    E adevarat ca „numarul numelui fiarei” este in toate codurile de bare de pe etichete si in cipurile din cartele, dar el devine pecete, dupa aplicarea sub piele. Cred că îl vedem atât de des, că a devenit subiect de reclame, de glume, că unii nu văd nici o problemă teologică în numărul 666, pentru că el trebuie bagatelizat pentru a fi uşor acceptat în conştiinţa populară, la momentul oportun (pentru ei).

    Doamne ajuta!

  12. raluca zice:

    ar trebui să ni se ofere şi o alternativă, mă refer la posibilitatea de a alege şi varianta veche(fără cip) a actelor.poate vreun avocat creştin găseşte o soluţie pentru cei care vor să rămînă pe linia indicată de părintele Iustin şi totuşi nu se pot despărţi de acte( au o familie de întreţinut).

  13. agerstress zice:

    Pentru ce va-nversunati atat de tare impotriva manastirii de la Petru Voda? Acolo este o manastire nu o biserica de cartier, de Ferentari, e firesc sa aibe anumite reguli mai stricte, de tinuta vestimentara, de comportament, s.a.m.d. pentru vizitatori, mergand pana la refuzarea acelora care au acceptat cipul biometric.
    Daca nu va place la manastire duceti-va la popa care va canta manele si va spune tot ce va place sa auziti.
    Acceptand cipul biometric ajuti la infaptuirea lucrarii fiarei chiar daca nu este acesta insemnarea finala. Pe aceste cipuri isi construieste imperiul malefic si toti cei care le primesc pun prin acest gest cate o piatra la temelia acestei odioase constructii. Trebuie sa fiti constienti de un lucru: cu propriile voastre bunuri materiale veti fi santajati sa primiti aceasta insemnare si slabiciunea fata de aceste bunuri va va fi fatala. MERITA? Fiecare va decide pentru sine.
    Va fi prea tarziu sa tai latul cand deja s-a strans in jurul gatului tau si vei avea si mainile legate. Taie-l cat timp poti s-o faci.

  14. george zice:

    ‘Scopul vietii pe pamant este dobandirea Harului Duhului Sfant-mantuirea sufletului’ spunea Sf Serafim de Sarov. http://www.youtube.com/watch?v=vsbgXhdqH-0
    Mai sus am postat un filmulet cu Parintele Arsenie Muscalu care ne readuce aminte de cele spuse de Sf Serafim de Sarov. Sa ne rugam unii pentru altii pentru mantuirea sufletelor tuturor oamenilor cu mila si ajutorul Bunului Dumnezeu.Amin.
    Sa ma iertati.
    Doamne Ajuta!

  15. ide4nty zice:

    Pentru florin….. Are unele contradicții in explicatii PR. Valica….deoarece spune clar că…… citez” ..deoarece ei nu au primit pecetea antihristica”….Atunci după cum spune dânsul face ca crestinii să înteleagă să ia cipurile, că nu-i nicio problemă…Aici e rătăcire MARE…Semnele sau pecetile împărătesti de pe vremuri aplicate pe documente aveau sau nu puterea Împărătească ? Ca si in vremurile noastre ? Orice document sigilat cu o stampilă si semnată stim că este un act aficial si deci intră in circulatie, are puterea că este aplicată si recunoscută oriunde este folosită, devine absolut circulabilă, probatorie in fata oricărui Organ sau Institutie a Statului si in fata oricărui cetătean fie el român sau străin. etccc….La fel se intâmplă si cu codurile de bare,cipurile etccc.. deoarece au semnul 666 nu trebuie să fie acceptat acest semn pe nici-un document inscris cu numele nostru de botez….in fine deci accptarea oricărui document 666 reprezintă in mod CLAR lepădarea de Crestinism…si trecerea la un SISTEM total anticrestin. DEci este CLAR…semnul 666 fie este aplicat pe documente sau pe mână si frunte devine pecete.

  16. Luminita Pop zice:

    Un Ordin, cu numãrul 1190 din 31 iulie 2001, al Ministerului de Interne, contine un articol care precizeazã ca „persoanele care refuzã cartea de identitate din motive religioase” primesc buletine de tip vechi. Ofiterul care ne-a citit acest text ne-a spus ca Ordinul MI este de circulatie interna si nu ajunge la public. Deocamdatã este suficient sã depui o cerere la Politie cînd preschimbi documentul si se aprobã, pe motive de constiintã religioasã, eliberarea buletinului de tip vechi. Deocamdatã! Nu stim ce va fi pe viitor.
    Doamne ajuta
    Luminita – Oradea

  17. juristul bucovinean zice:

    observati va rog in partea dreapta a acestui site, chiar la sectiunea ,,comentarii,, apare scris Studiu teologic asupra CIP-ului
    deci citit si va dumiriti !

  18. pavel zice:

    Domnule admin,

    Eu unul nu mai inteleg nimic!
    Citez:”Prin inregistrarea si prelucrarea datelor personale biometrice, omul nu poate fi nicidecum redus sau deteriorat din punct de vedere ontologic, intrucat chipul si asemanarea omului cu Dumnezeu – Imago Dei – raman intangibile. Omul se poate reduce sau degrada doar din punct de vedere al demnitatii teologice si umane, deci moral si civic de la imago Dei la un simplu numar sau cip electronic prin inscrierea intr-o evidenta biometrica, intrucat cel care nu va figura intr-o baza de date biometrice nu exista”- afirma parintele Mihai Valica pe data de 15.07.2010 in articolul- reactie la afisele de la Petru Voda.
    Iar acum un an, pe articolul postat de dvs pe 22.01,2009,“Demersul Părintelui Justin este justificat telogic, responsabil şi profetic”
    Studiu despre RFID realizat de Pr Prof Dr Mihai Valica , domnia sa spunea:”Omul redus de la Imago Dei la un simplu număr sau cip electronic
    Dacă se respinge din motive de bioetică clonarea biologică, de ce nu s-ar respinge din aceleaşi considerente şi „clonarea electronică biometrică” având ca motivaţie teologică învăţătura Bisericii Ortodoxe despre antropologie.
    „Imago Dei” în om după Sfinţii Părinţi este unitară atunci când exclude orice concepţie substanţialistă despre „chip”, care constă în mod funcţional, practic, în manifestarea vieţii sale spirituale, ca nevoie primodială şi centrală. Primatul vieţii spirituale activează aspiraţia fiinţei noastre umane spre absolut, spre arhetipul ei divin (Origen), spre Dumnezeu.
    Prin „Harul lui Hristos, prin dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi prin împărtăşirea Sfântului Duh”[37], omul reuneşte, în ipostasul său creat, divinul şi umanul, după chipul lui Hristos, adică „chipul Celui ceresc”[38], ajunge „la măsura vârstei plinătăţii lui Hristos”[39] şi astfel devine dumnezeu prin har. În acest sens spune Sfântul Vasile cel Mare că „omul este o făptură care a primit poruncă să devină Dumnezeu”[40], adică „chip al Chipului”- eikon Eikonos.
    Deci omul are un destin hristologic, întrucât originea (αρχιν) lui este în Hristos, care este chipul, icoana lui Dumnezeu. Omul real „s-a născut atunci când Hristos a intrat în viaţă şi S-a născut”[41], iar ziua naşterii lui Hristos „este zi de naştere a umanităţii”[42]. Omul este alcătuit teologic, iar chipul său are o valoare teologică, hristică şi nu îl putem amaneta sau împrumuta, sau permite să fie folosit fără voia şi libertatea noastră.
    Valoarea ontologică a omului nu constă, sau nu se află în el însuşi, înţeles în mod autonom, cum susţin teoriile materialiste, în suflet, minte, intelect, sau exclusiv în persoana omului, cum susţin sistemele filozofice contemporane, ci în Arhetipul lui. De vreme ce omul este o icoană, existenţa lui reală nu e determinată de elementul creat din care este făcută icoana, sau din voia lui liberă, ci de Arhetipul (Modelul) ei necreat. Omul este înţeles astfel de Părinţii Bisericii “în mod ontologic numai ca fiinţă teologică. Ontologia lui este iconică”[43].
    A permite ca chipul nostru să fie „clonat electronic” şi înregimentat în cip-uri şi apoi manipulat după bunul plac al cuiva, înseamnă a „amaneta” ceea ce nu ne aparţine şi a diminua identitatea noastră iconică, care este unicată, la un număr într-o bucată de plastic.
    Aceasta este ca şi când ai folosi o icoană ca placă video, sau hard disc… Din punct de vedere moral este un sacrilegiu, sau cel puţin o desacralizate, întrucât se petrece o coborâre a dimensiunii spirituale, respectiv a chipului iconic uman, într-o folosinţă strict materială şi terestră. Or, chipul nostru, aparţine arhetipului divin, adică lui Dumnezeu.
    Deci cip-urile biometrice, în acest context, contravin învăţăturii biblice şi patristice despre antropologia creştină, întrucât reduc, circumscriu, deci mărginesc chipul/icoana fiinţei umane la o simplă tehnologie şi suport electronic de emiţătoare şi implanturi.”

    Mi se pare mie, sau se contrazice?
    Chipul si asemanarea noastra cu Dumnezeu, ori sunt intangibile ori nu?
    Studiul mai vechi era mult mai pertinent, pe cand ultimul pare alcatuit in pripa!

    Si ce inseamna astfel de comentarii ale domniei sale, trimise pe un alt site ortodox:
    „pe 16 Jul 2010 la 21:58 # mihai valica

    precizare si scuze
    Imi cer scuze pentru cuvantul “taliban”. Nu-l voi mai folosi, dar “taliban” in limba afgana inseamna “student”. Va rog sa va uitati in dictionar. Deci cand zic “taliban” ma gandesc ca se reduce problema la nivelul de cunostinte ale unor studenti incepatori si nicidecum a unor duhovnici experimentati…cum trec cei de la Petru Voda…exceptie, desigur, face parintele Justin care este duhovnicul duhovnicilor si tot din dragoste parintele pentru ca sa nu-i sminteasca pe fratii si ucenicii scrupulosi, i-a lasat sa-si manifeste pornirea sa vada unde vor ajunge cu afisele…Cred ca perioada studentiei pentru acestia a trecut de mult…sau?
    Cu iertare si rugati-va pentru mine!
    Cu parere de rau pentru intelegerea strict peiorativa a termenului, “taliban”
    Pr. Mihai

    Eu unul m-as gandi de doua ori inainte de a arunca cu piatra-sa inteleg ca se indoieste de calitatea duhovnicilor de la Petru voda? Nu sunt nici experimentati si in plus sunt si talibani???!!!
    Si ce inseamna in opinia domniei sale sa ne opunem moral?
    „Cine va accepta cu usurinta actele biometrice, fara sa opuna o rezistenta morala…”

    Si atasez si comentariul unui alt cititor de site-ul respectiv:
    „pe 17 Jul 2010 la 13:31 # luptator in afganistan

    Parinte Mihai Valica, talibanu-i taliban in persana( stiti, nu exista limba afgana ci doar 2 dialecte ale persanei) – طالبان iar studentul student -دانشجو
    Ce ati zis ati zis!”

    Imi pare rau, dar parintele devine ambiguu si acuzator!
    Prefer sa ramin fidel atitudinii parintilor duhovnici care au conceput afisul!Si anume, ca trebuie sa ne opunem clar luarii actelor, nu numai moral!!! Aceasta opunere „morala” este foarte ambigua!!

  19. andrei zice:

    Parerea mea ca oricat ne-am concentra asupra cipurilor, daca nu ne curatam sufletul de patimi, degeaba, tot ne vom lepada de Hristos. Harul Duhului Sfant ne va parasi, si ne vom lepada. Eu cred ca cei de la Petru Voda, au actionat mai dur, dar NU EXISTA ALTE SOLUTII. Daca credem ca vom accepta actele cu cip, si vom refuza pecetea pe corp, NE INSELAM AMARNIC. Sigur vom primi pecetea si ne vom lepada. Cat suntem de vicleni! Daca in viata de zi cu zi, am manca ceva, sau am face ceva, care am stii ca pt inceput ne aduce un confort, si mai tarziu ar conduce la ceva rau, N-AM ACCEPTA. Dar cand e vorba de sufletul nostru si de mantuirea noastra, „lasa ca merge si-asa”. Cum spune parintele Amfilohie de la Diaconesti: „nu merge si cu, si cu! ori cu, ori cu!”. La fel, nu trebuie nici sa cadem in extrema cealalta, sa credem ca daca refuzam cipurile, GATA, ne mantuim. Asa ne joaca diavolul, atat de viclean. Vrea sa ne faca sa credem ca daca refuzam cipurile, ne mantuim, traind astfel in nesimtire duhovniceasca, sau sa ne faca sa credem ca daca suntem credinciosi, si avem cipurile, nu e nicio problema. De aia spune parintele Arsenie Muscalu, ca mai intai trebuie sa ne curatim sufletele de patimi, si sa domneasca in inima noastra Harul Duhului Sfant, pt ca NUMAI EL, ne poate ajuta, si lumina, sa fim atenti la viclenia antihristului. Trebuie sa intelegem ca curatirea de patimi, si tinderea spre virtuti, conduce la luminarea mintii de a intelege ca cipurile duc la pecetea finala, si nu invers, ca daca refuzam cipurile, gata, ma ajuta Dumnezeu. Doamne ajuta!

  20. mihai valica zice:

    Va rog sa cititi capitolul din Dogmatica referitor la raportul dintre natura si har si veti vedea ce inseamna ontologie a sufletului iconic,creat dupa arhetipul divin, imago Dei, care nu poate fi distrus si demnitate teologica sau sociala care poate fi afectata prin restrictii diverse si injosit in manifestarea fireasca a sufletului de sisteme politice, ideologice, sociale sau sataniste si antihristice…

    Doar protestantii si unii sectari sustin ca poate fi atinsa si ontologia lui imago Dei, fapt pentru care, spunea Luter, omul nu mai poate face nimic si este ca un lemn purtat de valuri si numai predestinatia lui Dumnezeu ii mai poate fi de folos…Ori Sf Pavel spune ca acolo unde s-a inmultit pacatul prisoseste harul, tocmai ca sa anihileze caderea si pacatul.

    Vedeti si capitolul referitor la raportul dintre vointa, har si fapte bune. Ortodoxia si Ortopraxia. – har si libertate stabilit dumnezeieste de Sf. Parinti chiar la sinodul 4 ecumenic, dupa modelul Ipostasului divino-uman a lui Iisus Hristos.

    Nu putem cobori dogmatica la nivelul literaturii de pangar, ci invers, literatura de polularitate, de pangar sa fie ridicata si raportata la dogma Bisericii.

    Crecetati Scriturile ca in ele este viata cea vesnica. Nu faceti din teologia orotodxa o disciplina national-talibana a datului cu parerea sau coborata la nivel de parere teologica-teologumena, ci lasati Duhul Sfant sa lucreze firesc in marii duhovnici, asa cum este Parintele Justin care spunea ca el nu- floseste „argumentulu fortei” (ascultarea) ca staret sau chiar ca duhovnic ci-i lasa pe ucenici sa-si exprime si ei temerile si nelinistile asa cum cred si simt ei, deci forta argumentului de rezistenta in timp, (asa cum s-a format in parte si Sf. Traditie) a cea ce s-a exprimat ca temere ii convinge in aduncul sufletului pe toti cei scrupulosi sau putini credinciosi.

    Este dumnezeiesc cum gandeste si spune Parintele Justin, dar cand acele temeri ale unor ucenici s-au aratat exagerate si au produs tulburare si sminteala de la credincios la ierarh, nu cred ca este cazul sa ma revenim la vechea problema ca atunci revin si eu la cuvantul taliban inteles in stricto senso.

    Nu acuz pe nimeni dar incerc sa dau un raspuns cat de cat si incep sa cred ca imi pierd vremea. Fiecare duhovnic este suveran in scaunul spovedaniei si harul lucreaza personalizat si nu la gramada si de aceea si solutiile se dau in raport de fiecare caz in parte.

    Scuzati ca nu voi mai aparea pe forumul de discutii de acest gen, dar trebuie sa mai am timp si de rugaciune…si alte obligatii academice sau pastorale.

    Sfatul meu este sa nu va lasati cipuiti sub nici un chip!

    Iertare la toti cei ce va simtiti atinsi de vorbele mele, rugati-va si pentru mine si Doamne, ajuta!

    pr. Mihai

  21. pavel zice:

    aproape ca ma intreb daca este parintele mihai valica cel care a scris asa ceva!!?

  22. O Alexandra zice:

    Domnule Admin, va rog sa ne spuneti, daca stiti, ce s-a facut in realitate cu toate semnaturile noastre de pe acele tabele pentru referendum impotriva actelor biometrice depuse anul trecut la presedentie? Va intreb, deoarece peste cinci luni jumatate buletinele vor fi obligatorii, fara alternativa ca la pasapoarte. Nu stiu daca ati aflat ca de fapt din toamna anului trecut se elibereaza buletine in format nou (fara numele parintilor) si care au incorporat cip simplu (nu biometric) avand titulatura: CARTE DE IDENTITATE SIMILAR CARD, fara nici o explicatie data persoanelor carora li se elibereaza. Ma intreb oare in baza carei legi sunt eliberate? Va rog daca puteti afla amanunte de la Ministerul de interne. Va multumesc.
    Referitor la dezbaterea de mai sus eu sunt de parere ca trebuie sa ascultam de sfatul unora ca: Pr. Iustin, Pr. Ioan de la Rarau, Pr. Arsenie Papacioc, Pr.Adrian Fageteanu si altii asemenea care spun clar: NU TREBUIE ACCEPTATE DOCUMENTE CU CIP BIOMETRIC SAU NU.
    Cu rugaciune, spovedanie deasa si impartasanie, nadajduim sa ne lumineze Dumnezeu mintea si sa nu acceptam asa ceva.
    Doamne ajuta!

  23. admin zice:

    @Alexandra
    Semnaturile sunt in loc sigur la manastirea Petru Voda, intrucat ticalosul de Basescu nu a vrut nici sa le vada. Daca va fi nevoievor fi folosite pe viitor. Cert este ca cine a semnat a facut un fel de lepadare de aceste acte si ramane sa ne rugam ca sa nu ne lase Dumnezeu si sa rezistam pana la capat.

  24. iulian zice:

    Cine v-a spus doamna Alexandra ca aceste carti de identitate au cip?De unde aveti aceasta informatie?Cred ca a-ti fost dezimformata.Fratele meu are card eliberat pe data de 7 iulie anul acesta si nu stiu sa contina vreun cip.Din ianuarie anul viitor vor fi eliberate cele cu cip.

  25. pavel zice:

    Pentru Parintele Mihai Valica

    Va rog sa ma iertati daca v-am suparat, nu asta a fost intentia mea, dar sunt de-a dreptul ingrijorat de faptul ca noile afirmatii pareau ca le contrazic pe cele de de anul trecut. Poate nu am inteles eu bine! Nu am cunostintele teologice necesare si de aceea sunt cu atat mai ingrijorat. Am inteles ca Sfintia Voastra veti reveni cu un articol mult mai detaliat si mai bine argumentat cu privire la caderea din har si acceptarea cipurilor. Va vrem alaturi de noi si asteptam interventii ulterioare( nu pe bloguri, inteleg ca sunteti un om foarte ocupat). Iertati-ma, nu am vrut sa-mi dau cu parerea, ci pur si simplu am avut o nedumerire a unui om rational, credincios, care incerca sa faca o analiza pe text si am dorit un raspuns, o lamurire. Nu e gresit sa ne punem intrebari, nu?
    Va multumesc pentru efort. Voi incerca sa citesc, desi in mod sigur, ma depaseste…
    Si inca ceva… pentru mine este dureros faptul ca ati facut astfel de afirmatii cu privire la duhovnicii de acolo, pe care , in parte ii stiti…dar nu vreau sa mai comentez acest subiect, desi stiu bine ca nu se fac vinovati de acuzatiile aduse…
    Aveti perfecta dreptate cu faptul ca duhovnicul este suveran in scaunul spovedaniei si ca harul lucreaza personalizat…va multumesc si pentru aceasta precizare!
    Da, sunt de acord cu faptul ca nu trebuie sa primim actele cu cip si nici implantul cu cip!
    Ne-ati face un mare bine(iertati-ma ca-mi permit sa va sugerez) daca v-ati intalni toti duhovnicii sau reprezentanti ai manastirilor si preotilor de mir pentru a discuta acest subiect si a ajunge la o concluzie comuna.pentru a evita toate smintelile noastre, ale oilor…si nu ma refer la Sinod. Cu el m-am lamurit!
    Iertati-ma, va rog!Doamne ajuta!

  26. pavel zice:

    Voi urma indemnul parintelui Valica si nu voi mai interveni nici eu. E vremea rugaciuniii si asa cum a spus Sfintia Sa, sa lasam Duhul Sfant sa lucreze in marii duhovnici, stiuti si nestiuti, acuzati sau nu de catre noi, nevrednicii…Sa stiti ca de fapt acesta e raspunsul care ma multumeste pe deplin si ati reusit cu acest indemn sa-mi risipiti temerile!Nu trebuie sa ne temem! Sa ne punem nadejdea in Dumnezeu si duhovnicii nostri( cei adevarati- pastratori ai canoanelor Sfintilor Parinti si anti-ecumenisti).
    Iertare tuturor celor pe care i-am smintit si Dumnezeu sa ne ierte pe toti!
    Doamne ajuta!

  27. pavel zice:

    Si fara cipuri, bineinteles!

  28. alex zice:

    DOAMNE AJUTA!Deja au aparut si cardurile bancare cu cip, ce parere aveti?Oare acestia stiu sau nu-i intereseaza!Sa ne rugam din toata inima ca bunul DUMNEZU sa ne lumineze!

  29. mihai valica zice:

    Catre Ierodiacon Serafim Pantea, referitor la scrisoarea deschisa adresata Inaltpreasfintitului Mitropolit Teofan din18 iulie 2010, Mănăstirea Golia (http://www.scribd.com/doc/34499443/Scrisoare-Deschisa-Catre-IPS-Teofan-Cu-Privire-La-Parintele-Justin-Parvu-Petru-Voda)

    Stimate Serafim Pantea,

    Jignirile Dv. aduse Parintelui Justin sunt de-a dreptul blasfemeiatoare si arata un infantilism teologic, nici macar de taliban ci de “bazar haotic” si micime spirituala.

    Unde spune sau fagaduieste Iisus Hristos pacatosilor intregii lumi “că va fi cu noi, prin Duhul Sfânt, până la sfârșitul lumii și că nu ne va părăsi niciodată” daca gresim, cum afirmati in scrisoare? O spune doar Sfintilor Apostoli (Matei 19, 20) pe care-i investeste cu puteri speciale cand ii trimite la propovaduire. Pe noi nu ne lasa orfani, dar putem deveni orfani cand il alungam pe Duhul Sfant prin pacatele noastre.

    Noi cand ne abatem de la voia Domnului cu stiinta, intra Satana in inima noastra si atunci Duhul ne paraseste (Rom. 5, 3; Luca 13, 16; Luca 22, 3; Ioan 13, 27, etc.)

    S-au indepartat si ingerii de Iisus Hristos: „atunci L-a lăsat diavolul şi iată îngerii, venind la El, Îi slujeau” (Matei 4, 11) cand l-a ispitit satana cu toate ca l-a dus „Duhul –Πνεύματος- in pustie, ca sa fie ispitit de catre satana” (Matei 4, 1) tocmai ca sa ne arate ca nu poate fi o impreuna vietuire ontologica/fiintiala a ingerilor cu diavolii sau un „tandem” a lui Dumnezeu cu satana. De aceea il si izgoneste atat de categoric: „ mergi inapoia mea satano…” (Matei 4, 10). Oricum Iisus Hristos fiind Fiul lui Dumnezeu nu putea fi parasit de Duhul Sfant cu care era in comuniune deplina chiar cand s-a apropiat diavolul.

    Dupa teoria Dv. inseamna ca dupa ce a intrat Satana in Iuda („si după îmbucătură a intrat satana în el” Ioan 13, 27) era si Duhul Sfant in inima lui, care nu stiu dupa ce scriptura a Dv. a fagaduit ca Duhul nu ne va parasi niciodata, chiar daca il vindem pe Hristos! Daca o astfel de teologie ati invatat la Iasi sau la Golia, atunci il rog pe IPS Teofan sa va trimita la reciclare sau la canon cateva luni, sa invatati ce inseamna teologia traita in Manastire in varf de munte, nu in oras si Manastire de 5 stele si nu doar o teologie traita si invatata „pe sticla” (TV) sau pe undele radio, copiata dupa standardele seculare.

    Dupa asemenea confuzii si erori teologice nu ma mira ca nu faceti distinctia intre un studiu teologic si un „posibil raspuns despre cip si canon dat in contextul Sf. Spovedanii” la care faceti referire „ca este foarte slab” si pe care l-am scris ca sa indemn pe duhovnici la iconomie si nu la acrivie, asa cum trebuie scris un studiu teologic. Era doar „un posibil raspuns”, mai pot fi o mie de raspunsuri bune, in raport de penitentul care se caieste.

    Cum va permiteti sa-l acuzati pe Parintele Justin ca face parte din cei ce „se prefac sau par a fi duhovnicești” si sa-l acuzati de schisma si erezie si sa-l comparati cu satana? Chiar v-ati pierdut judecata?

    La marii duhovnci, care au probat cu jertfa vietii credinciosia lor fata de Hristos si Biserica Sa, la ei harul lucreaza si din greseli: „căci judecata dintr-unul duce la osândire, iar harul din multe greşeli duce la îndreptare” (Romani 5, 16).

    Acolo unde nu este „ judecata si osandire” ca la Dv. ci dorinta de a forma si a trage atentia asupra unui lucru eshatologic vital, cum este problema cipurilor, se mai si greseste, chiar ca duhovnic iscusit, insa are grija Dumnezeu, in dragostea Sa „sa implineasca pe cele cu lipsa” si sa le „intareasca pe cele cu neputinta” prin harul Sf. Duh si sa „prisoseasca harul acolo unde se inmulteste pacatul” (Romani 5 20) sau greseala fara de voie, nu pentru ca sa vietuiasca ontologic harul cu pacatul impreuna, ci pentru ca harul sa biruie greseala si astfel „harul din multe greseli sa duca la indreptare”, pe cand judecata Dv. duce doar la „osindire”.

    Deci iata si concluzia finala: Parintele Justin pentru ca iubeste fara margini si are pe Duhul Sfant in inima sa, chiar si „din multele greseli” (fara de voie) pe care le invocati si i le imputati, reuseste sa atraga harul Duhului Sfant, in timp ce Dv. prin judecata „dreapta” si vietuirea fara de prihana dusa la Golia aduceti „osandire”, sminteala si pacate…

    Intrucat nu sunteti duhovnic, ci doar ierodiacon, cred ca va puneti nu numai in locul duhovnicului, ci chiar in locul Mitropolitului, scriindu-i scrisori de tragere la raspundere pentru bunatatea Sa de adevarat pastor si spuneam nu de mult ca „daca te faci pastor oaie fiind, atunci talibanizezi si transformi Biserica in inchizitie morala si nu o lasi sa fie Spital Duhovnicesc si mijloc de indumnezeiere, asa cum este la Petru Voda si osandesti pe fratele tau.

    Cu dragoste frateasca in Hristos Domnul si Mantuitorul nostru,

    Pr. Mihai Valica

  30. pavel zice:

    Va multumim parinte Mihai Valica!

    Iata un comentariu cu privire la cip,actual, pertinent si folositor al monahului Filotheu Balan ,postat pe un site ortodox:

    Doamne, ajuta!
    Oameni buni, este vorba de cipurile care contin date personale. Nu vorbim de card nenominal, de cipul de la masina sau de acces in bloc, ci doar de cipuri cu date personale.
    Cred ca ar fi de folos sa recitim acest text scris cu mai bine de un an in urma. Este la fel de actual (sau poate chiar mai actual), dovada ca spune adevarul.
    De ce un creştin nu poate primi actele electronice
    Începînd cu 14 Ianuarie 2009, cu apelul Părintelui Arhimandrit Iustin Pîrvu de la Mănăstirea Petru Vodă, a apărut în societatea românească nevoia unei dezbateri publice cu privire la cîteva măsuri legislative luate de autorităţile române – Guvern, Parlament, Preşedenţie. Legea urmăririi convorbirilor telefonice şi a supravegherii internetului, ordonanţele de guvern privitoare la paşapoarte şi cărţi de identitate, introducerea noilor permise auto şi a cardurilor bancare cu cip RFID şi ordonanţele de guvern privitoare la implanturi au ridicat o seamă de probleme peste care nici un creştin nu poate trece. Le enumerăm mai jos.
    1. Problema libertăţii
    Cîteva citate din Noul Testament vin să lămurească de ce creştinii nu pot primi actele electronice: “Şi veţi cunoaşte adevărul, şi adevărul vă va elibera pe voi. Răspuns-au, şi au zis lui: Sămânţă a lui Avraam suntem, şi nimănui nu am fost robi niciodată; cum tu zici, că liberi veţi fi? Răspuns-a Iisus lor: Amin Amin grăiesc vouă: Că tot cel ce face păcatul, rob este păcatului.” (Ioan 8:32-34)
    Sistemul electronic de supraveghere globală este bazat pe neîncredere şi suspiciune, renunţă la prezumţia de nevinovăţie pe care tribunalele trebuie să o infirme în cazul infractorilor. Aşadar, după ce în 2000 de ani de creştinism mîntuirea a fost laolaltă cu sentimentul libertăţii, ni se impune un sistem în care noi şi copiii ce se vor naşte vom trăi cu sentimentul permanentei vinovăţii, permanentei vine de a nu greşi sistemului electronic, cîtă vreme Dumnezeu ne-a dăruit libertatea totală a conştiinţei şi niciodată nu a încălcat-o.
    “Iar Domnul Duh este; şi unde este Duhul Domnului, acolo este libertatea.” (2 Corintheni 3:17)
    Cîtă vreme aceste acte electronice nu sînt create în numele Domnului, după învăţătura Bisericii, care spune că unde nu este Dumnezeu este sigur diavolul, ele nu pot în nici un caz să slujească libertăţii cu care am fost zidiţi de Dumnezeu. Cazurile de manipulare a informaţiilor personale după bunul plac al celor care au acces la bazele de date personale, pune în primejdie cu adevărat viitorul libertăţii umane. O statistică a numărului de greşeli involuntare şi de abuzuri în gestionarea informaţiilor personale la nivel de stat în întreaga lume ar arăta limpede că vremea libertăţii şi a respectului persoanei se va termina curînd.
    Mai mult decît aceste trimiteri precise, implantarea urmăreşte atingerea directă a puterilor sufleteşti. Sorin Ifrim, arestat pentru terorism în luna Mai 2008, în statul Florida (SUA) a scris cuiva din România următoarele: “Unii au platit sa aiba siguranta prin biocip, altii au fost plătiţi ca şi cobai. altii ca mine nu au stiut cind au fost injectati cu biocip, pt ca vedeau / stiau si trebuiau telecomandati. Cind am iesit din inchisoare am constatat ca am nu unul ci 2 biocipuri [directionale] injectate simetric in stinga si in dreapta sternului. De atunci am frica si confuzie, nu ma pot ruga cum trebuie, am pierdut isihasmul si profunzimea, meditatie si reflectarea, claritatea mintii si a sufletului. Miercuri este procesul cind vor decide cum sa ma opreasca [ inchisoare pina la 15 ani, spital mental sau doar telecomanda ce o am deja].” Aceste afirmaţii vin să certifice faptul că ceea ce se ştia despre progresul tehnologic contemporan devine astăzi realitate: Libertatea cu care oamenii au fost înzestraţi de Dumnezeu să-şi folosească puterile sufleteşti încetează în momentul implantării.
    2. Problema chipului lui Dumnezeu
    Prin implantarea care se urmăreşte în cele din urmă, se doreşte schimonosirea chipului lui Dumnezeu din om. Cu alte cuvinte, omul fără cip electronic ar fi ne-deplin, ne-desăvîrşit, incomplet. Aceasta este cea mai mare jignire adusă lui Dumnezeu Creatorul şi omului, creaţiei Sale, de cînd există neamul omenesc. Omul este redus de la “slavă a lui Dumnezeu” (după Sfîntul Irineu de Lugdunum – sec. II d.Hr.) la un animal fără drepturi cîtă vreme nu are cip implantat.
    A socoti că actele electronice nu sînt un pas intermediar acestui deziderat anti-uman şi anti-hristic este lipsă de realism şi dreaptă judecată.
    3. Problema numărului
    Introducerea codului numeric personal a fost făcută în regimul comunist fără nici un drept de apel la vreo dezbatere publică. Cîtă vreme evidenţa populaţiei nu s-a servit de ajutorul calculatoarelor, această măsură, deşi jignitoare la adresa creştinului, purtător al unui nume sfinţit prin Sfîntul Botez, poate fi înţeleasă ca ajutătoare pentru o mai bună gestionare de către stat a informaţiilor personale.
    Dar de vreme ce implementarea tehnicii de calcul permite astăzi o desăvîrşită evidenţă a populaţiei, în loc ca organele statului să renunţe la acest apendice nefolositor persoanei umane, prin introducerea elementelor biometrice nu numai că sîntem reduşi la statutul de numere în faţa unei maşini, ci toate caracteristicile noastre fizice, unice şi irepetabile sînt transformate în numere unice, adîncind cu atît mai mult prăpastia dintre omul, zidit de Dumnezeu ca slavă a Sa, şi identitatea numerică, implementată de o mentalitate anti-creştină. Din aceasta se arată că cei mai mari prigonitori ai Bisericii din toate veacurile, de la Nero şi Diocleţian până la Stalin şi Ceauşescu, au fost nişte filantropi în comparaţie cu sistemul actelor electronic pe care trebuie să îl adoptăm, cu atît mai mult cu cât suntem deja departe de momentul în care orice conştiinţă creştină se putea întreba dacă nu cumva citatul din Apocalipsa 13:18 “cel ce are minte, să socotească numărul fiarei; că numărul omului este” are sau nu legătură cu actele de identitate.
    4. Problema semnului fiarei
    Cartea Apocalipsei vorbeşte în capitolul 13 despre cea de a doua fiară cu care se va lupta Biserica, care îi “face pe toţi […] ca să le dea lor semn pe mâna lor cea dreaptă, sau pe frunţile lor, şi ca nimenea să nu poată cumpăra sau vinde, fără numai cel ce are semnul, sau numele fiarei, sau numărul numelui ei.” (13:16-17) Deşi încă din primele zile ale Creştinismului Părinţii Bisericii şi toată suflarea care exista şi-a pus întrebarea despre cine va fi vorbind acest verset, abia la începutul veacului 21 prorocia aceasta se apropie de realitate, fiind la un pas de a se împlini, prin implantare. Cu toate acestea, întrucît Duhul Sfînt a purtat de grijă Bisericii de la Cincizecime, din vremea Sfinţilor Apostoli pînă astăzi, s-a ştiut de către Biserică cine va fi fiara. Sfîntul Ippolit Romanul, pe la anul 200 d.Hr. spune limpede: “Fiara care se va ridica din pământ va fi împărăţia lui Antihrist” (Despre Antihrist), aşadar orice formă statală care va căuta să prigonească Biserica şi să pună în capul statului şi al Bisericii oameni care să slujească diavolilor şi învăţăturilor lor, iar nu lui Hristos şi învăţăturilor Bisericii.
    Pedeapsa pe care le-a pregătit-o Dumnezeu celor ce vor primi semnul fiarei este scrisă în capitolul 14 al Apocalipsei: “Oricine se închină fiarei şi chipului ei, şi ia semn pe fruntea sa sau pe mâna sa, şi acesta va bea din vinul mâniei lui Dumnezeu cel dres neamestecat în paharul mâniei Lui, şi se va chinui cu foc şi cu piatră pucioasă înaintea Sfinţilor îngeri, şi înaintea Mielului. Şi fumul chinului lor în vecii vecilor se suie; şi nu au odihnă ziua şi noaptea cei ce se închină fiarei, şi chipului ei, şi cel ce ia semnul numelui ei”(14:9-11)
    Semnul despre care vorbeşte cartea Apocalipsei este în limba greacă veche, în care s-a scris la anul 90 această carte, cuvîntul χάραγμα (háragma), care, conform dicţionarelor, este orice semn gravat sau imprimat, întipărit, sau sculptat, cioplit, orice incizare sau implantare.
    Trebuie să fim orbi sufleteşte să nu vedem că implantul şi înainte-mergătorul său, cipul din acte, sînt primul şi cel mai serios candidat, după 2000 de ani de creştinism, de a deveni semnul fiarei.
    Iar dacă alăturăm lor şi posibilităţile de control al puterilor sufleteşti pe care tehnica o dezvoltă în cazul implantului, înţelegem de ce trăim la timpul prezent unele din ultimele prorocii şi semne din Apocalipsă, care anunţă sfârşitul istoriei omenirii aşa cum o cunoaştem. Nu este nici un fior de panică în ceea ce scriem. De 2000 de ani mărturisim în Simbolul Credinţei: “Aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie”. Aceste fapte se vor petrece întocmai şi creştinii le aşteaptă de 2000 de ani, dar ei ştiu la fel de bine că mai întîi va veni Antihrist şi împărăţia sa, şi vor deveni realitate toate catastrofele prorocite de Apocalipsă, şi apoi va veni Domnul Iisus Hristos pe norii cerului şi va avea loc învierea morţilor.
    Pentru aceea, contemporaneitatea cu Antihrist este una din caracteristicile Creştinismului Ortodox, încă din vremea Sfinţilor Apostoli, aşa cum scrie Apostolul iubirii, Sfântul Ioan Teologul: “Fiilor, ceasul cel de apoi este; şi precum aţi auzit că Antihrist vine, şi acum antihrişti mulţi s-au făcut; dintru aceasta cunoaştem că ceasul cel de apoi este.” (1 Ioann 2:18, 4:3)
    Fără să cunoască cele mai multe din prorociile marilor Sfinţi ai Bisericii (pe care şi noi le-am lăsat deoparte ca să scurtăm prezentarea de faţă), unul din Sfinţii închisorilor comuniste, Ioan Ianolide, scrie următoarele rînduri în anul 1985 (!): “Civilizaţia modernă comportă următoarele riscuri: dispariţia vieţii prin dezagregarea atomică militară, ori, pe cale paşnică, prin poluare şi epuizarea resurselor naturale; dispariţia vieţii prin manipularea stavroghiană a ingineriei genetice; dispariţia vieţii prin alienarea oamenilor; tirania absolută prin monopolul tehnicii; transformarea societăţii în temniţă, fermă ori uzină, prin tehnicizare; determinarea conştiinţei prin mijloace tehnice; o lume teleghidată tehnic; anularea omului ca fiinţă liberă conştientă şi stăpînă; dezechilibru ecologic; răzbunarea naturii împotriva tehnicii; un dezastru general, pe care-l îndreptăţeşte căderea omului din harul dumnezeiesc; golirea omului de harul Duhului Sfînt şi dispariţia finalităţii transcedentale”
    (Deţinutul profet, ed. Mănăstirea Diaconeşti 2009, pag. 155-156)
    Pentru aceea, dorinţa noastră este ca forurile legislative să dea dovadă de maturitate creştină şi să nu permită existenţa în România a actelor electronice, cu atît mai puţin a posibilităţii implanturilor cu cipuri electronice RFID. Încheiem cu un îndemn al aceluiaşi Ioan Ianolide, unul din marii sfinţi ai închisorilor antihristice din secolul XX: “Orice om politic, orice preot, orice filosof, orice artist, economist, om de ştiinţă, pedagog, trebuie să se întrebe cutremurat în ce duh se află, ce duh exprimă, ce operă săvîrşeşte: mîntuitoare sau nimicitoare?” (ibidem, pag. 163)
    Monahul Filotheu Bălan
    Mănăstirea Petru Vodă, judeţul Neamţ
    la pomenirea Sfîntului Marelui Mucenic Gheorghie, Purtătorul-de-biruinţă

  31. O Alexandra zice:

    Pentru Iulian,

    Am informatia de la o verisoara care are buletin cu cip ca si cardul bancar asa cu am specificat ca scrie pe el: CARTE DE IDENTITATE SIMILAR CARD si a fost eliberat la Ploiesti. Or fi acestia mai „catolici decat Papa” cum se spune. Si nu contine numele parintilor. Din cate cunosc eu legile in acest nou format urmau sa apara de la nul, iar cipul va contine date biometrice, de aceea m-am mirat de aparitia aceasta modificata a cartii de identitate.
    Doamne ajuta!

  32. andreea zice:

    O Alexandra
    Am si eu cartea de identitate din octombrie 2009 ” carte de identitate identity card” ,nu similar card,dar nu cred ca are cip. Nu apare patratelul metalic cu galben ca la cartela sim a mobilului . Imi poti spune cum arata cip-ul si unde este localizat ? Multumesc

  33. Petru zice:

    …Cei de la Petru Voda au dreptate:NU trebuie sa acceptam acte cu cipuri. Sa ne lumineze bunul Dumnezeu mintea si sa ne ajute pe calea mantuirii.Amin.Doamne ajuta

  34. vio zice:

    Multii dintre noi santem morti sufleteste fiindca nu facem cele trebuincioase pt. suflet,pr. Iustin are o traire inalta si foarte mare dreptate in ceea ce propovaduieste este timpul muceniciei o singura data murim pai sa murim pt. Hristos stiu ca este foarte greu,dar nu este imposibil.daca nu vom iesi noi cu un pas inainte ne vor acuza in fata judecatii lui Dumnezeu,pietrele peste care calcam cu atata indiferenta.Cineva din aceasta generatie sau din cea viitoare trebuie sa sufere.Cu noi este Dumnezeu!!!!!!!!!!!! PR.H.

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s