Casatoriile cu cei neortodocsi sunt interzise. Regulile stabilite de Mitropolia Moldovei – Arhiepiscopia Sucevei

MITROPOLIA MOLDOVEI SI BUCOVINEI – ARHIEPISCOPIA SUCEVEI SI RADAUTILOR

                      Va facem cunoscut ca Permanenta Consiliului Eparhial din data de 12.02.2010 a stabilit urmatoarele:

1. Atunci cand unul dintre miri vine din alta parohie, cununia religioasa se va oficia numai dupa ce respectivul va prezenta certificatul de botez si adeverinta de la parohia din care face parte, din care sa rezulte ca nu a mai fost cununat.

2. Cand unul dintre miri este de alta confesiune, cununia religioasa se va oficia numai dupa trecerea la Ortodoxie. Preotul paroh va pregati pe cel in cauza prin cateheze speciale, cu toata responsabilitatea, astfel incat trecerea sa nu fie formala sau frauduloasa. Cel care vine de la alta confesiune va da in scris o declaratie pe propria raspundere ca face trecerea la Ortodoxie din convingere si nesilit de nimeni.

3. Cand unul sau ambii miri sunt divortati, atunci vor prezenta hotararea judecatoreasca prin care s-a desfacut casatoria, urmand ca parohia sa intervina la Sf. Arhiepiscopie pentru obtinerea divortului religios, dupa care se va putea oficia Sf. Taina a Cununiei.

4. Nasii de cununie care vin din alta parohie trebuie sa prezinte adeverinta ca sunt ortodocsi si cununati religios. Logodna nu da dreptul de a fi nasi de cununie.

5. La savarsirea Sf. Taine a Cununiei  preotii se vor ingriji in mod obligatoriu ca sa ofere gratuit mirilor din partea bisericii cel putin un catehism, pentru ca tanara familie sa cunoasca invatatura ortodoxa. (Precizam ca aceste daruri pot fi decontate la gestiunea parohiei).

                       Veti comunica tuturor parohiilor si veti controla cu toata seriozitatea punerea in practica a prezentei.

Din incredintarea I.P.S. Pimen, Arhiepiscop al Sucevei si Radautilor.

Acest articol a fost publicat în ANTI-ECUMENISM și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

42 de răspunsuri la Casatoriile cu cei neortodocsi sunt interzise. Regulile stabilite de Mitropolia Moldovei – Arhiepiscopia Sucevei

  1. anca zice:

    Nu au fost si pana acum aceste reguli? Nu se aplica aceleasi reguli peste tot, in toate parohiile? Casatoriile cu cei neortodocsi nu erau interzise pana acum???

  2. corina zice:

    cum adica „obtinerea divortului religios”??????

  3. vladp9 zice:

    iată cum poți fi ”mai ortodox decât Hristos”. nu se mai lasă loc de mântuire pentru soțul sau soția neortodoxă dintr-o familie, mântuire care se putea face prin trecerea în timp al celui de altă credință la dreapta-mărturisire.

    ce facem? tinerii mai degrabă se vor lipsi de cununie în asemenea condiții. deci îl lipsim și pe cel ortodox de Taina aceasta și de binecuvântarea ce intră prin ea asupra viitoarei familii.

  4. agerstress zice:

    Pana aici este foarte just. Daca Sfanta taina a casatoriei se va savarsi in toata deplinatatea ei (mai putin evenimentul din „noaptea nuntii”, se-ntelege, sper…) in biserica (nu la oficiul starii civile), abia atunci putem vorbi de casatorie religioasa cu adevarat. Corect este ca primaria sa ia act de faptul implinit (casatoria) in biserica ci nicidecum invers. Este scris: „ceea ce uneste Dumnezeu, omul sa nu desparta”. Din pacate la noi se face tocmai pe dos.
    Acest lucru va complica intr-o anumita masura „gestiunea” informatiilor dar nu merita sa stricam religia pentru putina comoditate in gestiunea unor hartii (registre/baze de date) cu informatiile despre casatorii. Biserica trebuie sa dobandeasca si autoritate civila pentru oficierea casatoriilor iar casatoria religioasa trebuie sa aiba in mod implicit si statut de casatorie civila absolut valabil si complet. As vrea sa primesc certificatul de casatorie de la biserica, avand stampila bisericii iar statul roman sa-l recunoasca valid din toate punctele de vedere si sa se limiteze la a lua act de existenta sa (adica, la inregistrarea acestuia).
    Trebuie sa ne luptam cu puterile lumesti pentru acest drept!

  5. luna zice:

    vladp9,
    Sfanta Taina a Cununiei este pentru cei botezati. Asadar cum s-ar putea savarsi intre cei de religie diferita?

  6. agerstress zice:

    @vladp9,
    „luna” are dreptate. Nu poti sa-ti legi viata de o persoana eretica in speranta ca o vei converti candva. Aceasta legatura nu este o simpla relatie amicala. Prin casatorie mirii formeaza bazele unei familii cu tot ceea ce implica aceasta. Vor apare copii a caror soarta si educatie inclusiv religioasa nu poate fi negociata prin tribunale in cazul unei neintelegeri. Nu cred ca doresti sa privesti in mod neputincios cum un tribunal hotaraste sa-ti fie crescut copilul intr-o alta „religie”.

  7. vladp9 zice:

    @luna,

    prin pogorământ, cum altfel? Cum se poate da dezlegare pentru cea mai mare Taina: Împărtășirea cu Trupul și Sângele Domnului?
    Tot astfel, decât să dezbine Biserica doi tineri care iubesc sincer, mai bine le dă binecuvântarea prin acestă Taină. Și cum spuneam în primul mesaj, astfel nu se taie șansa mântuirii celui ne-ortodox din cuplu.

  8. . zice:

    Sa ne traiti IPS PIMEN !

    tot respectul si sa va dea Bunul Dumnezeu multa sanatate sa pastoriti multi ani de acum inainte Arhiepiscopia !

    gabi

  9. vladp9 zice:

    @agerstress,

    evident ca fac referire la cei botezati. botezul catolicilor este recunosc, nu?
    nu ma refeream la intrarea sub Taina aceasta a unui eretic care nu cunoaste nici macar botezul crestin.

    in fine, mi se pare o exagerare. se introduc piedici in calea tinerilor si implicit se vor naste „discutii” intre cei doi si in familiile acestora.

    daca lua decizia intr-un Duh al dragostei si cu gandul la cel care nu cunoaste inca Ortodoxia, facea precizarea ca cei cu un botez crestin recunoscut se pot uni in Hristos.

    asa ramane doar o decizie mandra

  10. luchiana zice:

    Slava Tie, Doamne, slava Tie!

    Am ajuns sa respectam in canoanele…Asta e foarte important.
    Sa ne rugam ca sa poata fi si aplicate fara tulburare!

    Doamne ajuta

  11. luchiana zice:

    @vladp9

    Sfintii parinti ai bisericii de rasarit, printre care si sfantul Ignatie Briancianinov, spun ca biserica catolica nu are har…deci botezul nu are valoare ortodoxa…deci cel nabotezat in biserica ortodoxa daca vrea casatoria cu cineva din biserica noastra, atunci sa se boteze, pentru a intra in biserica, cu randuieli comune, pentru mantuirea amandorura…

  12. Raffaelo zice:

    Recunoasterea botezului unor eterodocsi (cum sunt catolicii) de catre Biserica Ortodoxa nu inseamna nimic mai mult decat faptul ca acestia, daca vor sa devina ortodocsi, nu vor mai fi rebotezati. Cu alte cuvinte, nu botezul tuturor catolicilor este recunoscut ca valid de catre Biserica Ortodoxa, ci numai botezul catolicilor care vor sa treaca la ortodoxie. Altfel spus: catolicii nu primesc prin botezul lor de la catolici harul Duhului Sfant, ci numai acei catolici ce trec la ortodoxie vor primi harul Duhului Sfant, nu prin repetarea botezului, ci in momentul in care li se va recunoaste de catre Biserica Ortodoxa botezul ca valid. Revenind la problema cununiei, daca acel catolic nu a dorit sa devina ortodox, atunci nu i s-a recunoscut botezul ca valid de catre Biserica, nu a primit nici Taina Mirungerii, deci e clar ca nu poate fi cununat sau sa primeasca o alta Taina in Biserica. INAPOI LA CANOANE cu arhierei cu tot, altfel iadul ne asteapta, vorba Parintelui Arsenie Boca. Admir curajul Inaltului Teofan de a proclama Adevarul Bisericii in aceasta epoca tulbure

  13. clujanu zice:

    mah, sa fim seriosi1

  14. Florin zice:

    N-ati nici o treaba cu realitatea :) Asa ceva nu se va practica niciodata :) Poate ne dai si o sursa a celor spuse aici ?

    Sunt catolic, nevasta e ortodoxa. Baiatul a fost botezat ortodox pt ca asa s-a nimerit.. La cununia religioasa nici nu s-a pus VREODATA problema religiei. Si s-a tinut intr-o biserica foarte cunoscuta din Iasi ( cununia )

  15. Ion Pafnutie zice:

    La Suceava si Radauti se confunda Biserica cu Statul . Deocamdata nu suntem Republica Ordodoxa dupa modelul de Republica Islamica din Iran . Sper sa nici nu ajungem asa .

  16. Florin zice:

    Ion Pafnutie@ Perfect deacord.

    Si daca exista familii mixte ( catolici/ortodocsi sau alte variante ) si nu vor sa renunte la casatorie ce se intampla ? Sau cum ii impiedicam pe cei de religii diferite sa se casatoreasca ? Ii bagam in inchisori ca in EV-ul Mediu ? Astfel de decizii ( daca intradevar e una adevarata – ma indoiesc ) nu au nici o legatura cu religia. Sau poate mai bine sa ardem ”infidelii” sau ”necredinciosii” pe rug. Eu spun ca suna mai bine.

  17. pahomie zice:

    Foarte bine au facut, este o masura cu folos

  18. Marian zice:

    sunt curios pe ce temei sta afirmatia ,,obtinerea divortului religios…

  19. AdrianP zice:

    @Florin, Pafnutie si alti nedumeriti

    Scrie clar:
    … cununia religioasa SE VA oficia numai dupa …
    … Cand unul sau ambii miri sunt divortati, atunci VOR prezenta…

    Slava Domnului!
    Este o decizie justa de revenire la canoane.

  20. uncrestinortodox2 zice:

    Bine ar fi ca catolicii să recunoască că sunt eretici şi cu asta basta. Dar deh…ar fi ideal

  21. Antonia zice:

    Dumnezeu sa-i ocroteasca pe toti cei care vegheaza ca invatatura ortodoxa si canoanele ortodoxe sa fie respectate si puse in practica. Prin decizia luata, preotii care-i cununa pe tineri ii ajuta pe tineri sa puna bazele unei familii ortodoxe.

    Era necesara o astfel de decizie, caci indraznesc prea multi care nu sunt cununati religios sa-si asume rolul de nasi de cununie. Iar tinerele familii pornesc la drum cu stangul din cauza aceasta si casniciile parca prea repede se destrama. In urma acestei decizii, cred ca familiile ortodoxe vor avea de castigat.

  22. Litera omoara, dar Duhul da viata. Canoanele sint doar litere…

  23. cineva zice:

    @ corina – cum adica “obtinerea divortului religios”??????

    @ marian – „sunt curios pe ce temei sta afirmatia ,,obtinerea divortului religios”

    –––

    Intrebati mai bine la orice manastire din tara si veti vedea ca, asa cum Dumnezeu recunoaste numai casatoria religioasa ortodoxa, savarsita in biserica ortodoxa, si nu are nevoie de certificat de casatorie de la primarie (in vremurile de la inceputurile ortodoxiei nici nu exista un asa act), tot la fel Dumnezeu nu recunoaste divortul legal obtinut intr-o instanta „lumeasca”. Exista slujbe speciale care se fac in biserica celor 2 care doresc sa divorteze, si numai dupa aceste slujbe te poti considera cu adevarat „divortat” si te poti casatori (si se va face in biserica „Slujba speciala pentru a doua nunta”).

    Pentru cei care inteleg mai greu, asa cum la inceput te-ai dus si la biserica si la primarie, si la divort trebuie sa faci la fel. Daca un act cum este certificatul de casatorie are nevoie sa fie „rupt” si inlocuit cu unul de divort, asa si la biserica, pentru ca se savarseste o mare taina prin care cei doi miri devin „un singur trup”, este nevoie de o dezlegare din aceasta unire.

    Sper ca v-am putut lumina.

    Doamne ajuta!

  24. Marian zice:

    @Rev. Doru Levi Ilioi
    si evangheliile sunt doar litere daca o iei asa….
    dar se vede treaba ca un spirit protestant nu intelege anumite lucruri….

    Numai bine

  25. Marian zice:

    @cineva
    cu tot respectul stiu ca exista Slujba speciala pentru a doua nunta dar nu stiu sa existe o slujba speciala ptr divort…

    Sau poate imi scapa mie ceva…

    numai bine

  26. Vulturul zice:

    Oi find ne permitem sa ajungem la concluzii pripite si sa spunem dupa capul nostru care e realitatea?
    Aceasta decizie este inteleapta pentru ca intervine ca o sabie intre Hristos si cel viclean, pentru ca viclenia si parerea fara Hristos ne conduc viata, a celor care gandesc dupa capul lor nu dupa Hristos.
    Iar Sfintele canoane nu sunt litere oarbe, ele sunt predanii date de catre Sfantul Duh celor care prin viata lor au ales sa fie ,,nebunii” pentru lume si traitori ai realitati duhovnicesti si nu lumesti.
    Da nu trebuie sa devenim fara discernamant, insa daca ne prevalam de expresii gen: aceasta realitate nu tine cont de realitatate atunci nu-l urmam pe Hristos ci pe noi insine, eul nostru adamic supus pacatului.
    Cati in Hristos v-ati botezat in Hristos v-ati imbracat! Au ba?
    Si care realitate? A pacatului?
    Ori traim cu Hristos si Hristos in noi si astfel suntem crestini, ori nu, sa alegem nu sa amestecam Lumina cu intunericul, viata cu Hristos cu ,,realitatea” in care ni se pare ca traim, pentru ca singura realitate e patria cereasca, Ierusalimul Divin si nu aceasta viata trecatoare.

  27. Cununia este protocolul prin care grupul social acceptă şi adevereşte capacitatea şi intenţia cuplului de a avea urmaşi. Pentru asta grupul impune anumite reguli (legi) ce trebuie urmate pentru ca această intenţie să nu aducă prejudicii grupului respectiv. Pe vremea când divinul şi profanul erau conştientizate unitar manifestarea conţinea sacrul. În acest moment cununia civilă, laică, lipsită de sacru, este „singurul contract legal”, cea religioasă dorind să fie divină, încărcată de sacru, şi prin asta cu adevărat reală. Din păcate cununia religioasă s-a îndepărtat de latura sacră, intervenind aici o laicizare a protocolului religios (vezi aici).
    Această încercare a Mitropoliei de a „restabili” puterea sacrului în „taina cununiei” este sortită eşecului. Cu excepţia câtorva rude evlavioase, majoritatea nuntaşilor consideră slujba de cununie ca o corvoadă necesară de dinaintea chefului. Preotul are o singură dorinţă, să noteze în registru cununia (banul, bată-l…). Miri au mai multă grijă de a da bine în poze şi pe film. Iar forma „laică” de lege rupe orice afinitate faţă de forurile religioase.
    Adevărul este că un singur zeu mai trimite perechea la biserică, zeul Spectacol.

  28. Costel zice:

    15.De-ţi va greşi ţie fratele tău, mergi, mustră-l pe el între tine şi el singur. Şi de te va asculta, ai câştigat pe fratele tău.
    16.Iar de nu te va asculta, ia cu tine încă unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori să se statornicească tot cuvântul.
    17.Şi de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserică, să-ţi fie ţie ca un păgân şi vameş.”

  29. agerstress zice:

    @Profu’ de religie,
    „este sortita esecului” -doar daca preotii nu-si fac datoria cum trebuie. Si chiar de va fi sa fie asa, macar pentru cativa credinciosi care vor sa o primeasca cu toata seriozitatea trebuie sa fie oficiata in mod corect, dupa canoane, sub semnul sacralitatii.

    Nici nu stii cat de mult ma irita papitoii de la oficiul starii civile, care tin ei cu tot dinadinsul sa aiba intaietate inaintea Lui Dumnezeu in a declara doi tineri casatoriti. Cine si cu ce putere i-a investit sa faca asta? Ei pot in cel mai bun caz sa-i declare „uniune” sau „asociatie”; „SRL”; „SA”; „ONG” sau orice altceva numai casatoriti nu. Cat de valida poate fi casatoria acelor tineri inaintea Lui Dumnezeu daca nu I s-au Adresat Lui mai intai?
    Pai cum sa mai aiba casatoria religioasa caracter sacru in ochii mirilor si ai nuntasilor daca te duci la biserica deja casatorit cu acte in regula, semnate si stampilate? Sfanta taina a casatorie a si fost desfiintata de mult prin aceste practici. Oare nu este suficient de evident acest lucru? Oare nu i se vad destul de bine efectele in plan social? Oare de unde vine discordia in tinerele familii si iminentele divorturi si nelipsitele pacate de adulter? Oare mai sunt ei cu adevarat un singur trup uniti prin sfanta taina a casatoriei? Daca da, de ce se vede si se manifesta cu totul altceva?

    Dupa cum am spus si in primul comentariu, pentru a restaura cu adevarat traditia crestina, pentru a implini cu sfintenie cele sfinte, casatoria trebuie sa fie oficiata in deplinatatea ei de catre BISERICA, in exclusivitate. Necrestinii sa se „casatoreasca” (am pus in ghilimele deoarece alternativa lor nu se poate numi casatorie) unde-or vrea ei, si-n toaleta publica daca e pe gustul lor, dar noi crestinii vrem sa fim casatoriti in biserica. Iar biserica trebuie sa aibe autoritate de a emite si certificatul de casatorie cu valabilitate civila. Nu cred ca este chiar atat de complicat. In trecut, biserica tinea registrele cu casatoriile. Nu aveau atata tehnica la dispozitie ca in ziua de astazi si totusi reuseau sa faca acest lucru cu succes.

  30. Antonia zice:

    @Profu de religie

    Nu cred ca e bine sa fim atat de pesimisti. Exista tineri care-si cauta duhovnici mai exigenti, care tin canoanele si care vor cu adevarat sa intemeieze o familie crestina. Acestia trebuie ajutati.

    Exista si tineri care cauta un preot mai putin exigent… Aici bine ar fi ca nasul sa fie cu ochii in patru, caci are si el o responsabilitate enorma in toata aceasta poveste.

    Timpurile pe care le traim le putem influenta chiar prin atitudinea noastra, din aproape in aproape.

  31. Marius8eu zice:

    Emisiunea Trenul Vietii de pe B1TV din reluare 27 martie cu invitatii parintele Hrisostom si Danion Vasile o puteti descarca de-aici, este in format audio (mp3) partea de inceput lipseste aproximativ 5 minute. Merita ascultata
    http://dl.transfer.ro/transfer_ro-28mar-1cd18f1921e112c.zip

    Doamne ajuta.

  32. @agerstress
    „Contractul civil”, deşi fără încărcătura sacră a „cununiei religioase”, este absolut necesar tocmai pentru că el se adresează tuturor entităţilor sociale, indiferent de religie. Scopul acestuia este de a oferi protecţie potenţialilor copii şi trebuie să fie recunoscut şi de „necredincioşi”. Din acest motiv are întâietate juridică.
    Astfel eu denumesc „căsătorie” întregul ansamblu de practici, nu numai latura religioasă.
    @Antonia
    Nu sunt deloc pesimist, este o pură constatare. Problema este în curtea Bisericii, care riscă oricum. Dacă impune reguli drastice îi îndepărtează pe cei mai „slabi”, dacă nu, se îndepărtează de canoane…

  33. timisorean1 zice:

    @cineva

    cum adica divort religios? pe ce motiv? nepotrivire de caracter? ce a unit Dumnezeu omul sa nu desfaca. in predica de pe munte se da un singur motiv pt despartire…

    Doamne ajuta

  34. agerstress zice:

    @Profu’,
    Cum de nu poti observa gravitatea faptului ca, desi nu are incarcatura sacra, „contractul civil” are statut de suficienta in societate iar cununiei religioase i se rezerva doar un rol SECUNDAR sau chiar OPTIONAL (cunosc cazuri concrete in care tinerii „casatoriti oficial” se duc la biserica pentru a se cununa dupa ani de zile cu copii in brate). Asta e aspectul inacceptabil.
    Aceasta ordine rasturnata, firescul intors pe dos.
    Singurul compromis acceptabil ar fi conditionarea „contractului civil” de casatoria religioasa (in cazul credinciosilor, bineinteles) si nu invers. Mai pe romaneste: musai casatorie religioasa mai intai si contractul civil dupa aceea iar acest lucru trebuie sa fie impus de catre biserica atat credinciosilor cat si autoritatilor de stat.
    Cu toate astea, NU TREBUIE SA NE GRABIM NUMAIDECAT LA COMPROMISURI.

    Solutia prin care casatoria religioasa ar avea implicit si statut de „contract civil”, cum avea in vechime, dealtfel, ESTE CEA MAI BUNA SOLUTIE.
    Sunt convins ca se poate gasi o solutie pentru toate entitatile sociale daca exista vointa. Ateii se pot adresa in continuare primariei pentru a se „contracta” reciproc.

    Nu prea vad care e problema cu copii. Sa nu se casatoreasca minori cumva? Biserica nu poate distinge un copil de un matur? Sau te referi cumva la copii care se vor naste din cuplul respectiv? In acest caz, tinerii casatoriti se supun legilor civile de protectie a copilului (dar si aici e mult de lupta impotriva unor aberatii) casatoria lor religioasa avand validitate civila si juridica in mod implicit. De sute sau mii de ani cum de au fost bine protejati si bine crescuti copii si dintr-odata nu mai pot fi? Asta nu poate fi un argument pentru impunerea casatoriei atee sau cel putin a intaietatii acesteia fata de cea religioasa.

  35. mariana zice:

    sunt tari unde se oficiaza numai cununie religioasa si asta este singura acceptata de catre stat; dar deoarece este un stat modern, atunci cand un cuplu casatorit vine in acest stat, d.p.d.v. civil sunt considerati ca si sot si sotie, indiferent care este religia lor, de unde or veni si cum s-au cununat/casatorit.

    cei care sunt din tara respectiva si de religia respectiva se casatoresc usor, adica fac intai casatoria religioasa apoi inscrierea civila se face in baza actelor religioase; dealtfel si evidenta polulatiei este subordonata autoritatii religioase;

    mai dificil este cu cei care nu sunt amandoi de aceeasi religie care este si religia statului, caci daca unul sau ambii sunt de alta religie sau fara religie, ei trebuie sa se casatoreasca in strainatate si apoi sa revina in tara in care s-au nascut si au crescut, cu certificatul de casatorie in mana; au si ziarele pline de reclame de excursii de 3 zile in cele mai apropiate state care oficiaza casatorii si pon si apostila pe certificat in aceeasi zi.

    la fel si divortul, nu numai ca este necesar de a capata o dezlegare religioasa a casatoriei, dar si legile dupa care se judeca si motivele care se invoca se supun legilor religioase, iar asta seface in tribunal religios

    cu toata complicatia asta, totusi oamenii se casatoresc, nu traiesc in concubinaj si nu se sperie de complexitatea acestor situatii, chiar dac au deumblat mult si bine dupa niste hartii si aprobari

    eu nu cred ca la noi respectarea canoanelor ar face pe cei mai slabi in credinta sa nu se mai cunune religios, ci prostia aia cu starea civila strica totul, dar daca biserica nu ar mai cere certificat de stare civila la inceputul cununiei, atunci ar scadea si autoritatea certificatului roz de la starea civila; eu cred ca multi parinti de copii adolescenti ar prefera sa isi cunune fiica de 14 ani cu prietenul ei de 16 ani decat sa ii lase sa pacatuiasca, pentru ca de facut tot fac ei ce vor, macar de i-ar ajuta parintii si biserica sa faca asta uniti in fata lui Dumnezeu. Cand se fac majori nu au decat sa inregistreze si la starea civila aceasta casatorie, dca acolo trebuie sa fie musai majori

    si inca ceva: mai demult (in vremea cand nu se scriau toti oamenii pe hartie sau pe calculator si nu se numarau asa, ca banii) majoratul era la 12 ani la fete si la 13 ani la baieti si se facea mare chef la majorat, inclusiv cu ceva ceremonie religioasa, asta era la evrei inainte de venirea Mantuitorului

    dar tare ar fi util in ziua de azi, ca sa nu mai pacatuiasca adolescentii; dar din pacate cineva le-a bagat oamenilor in cap ca dupa casatorie noul cuplu trebuie sa fie total independent, dpdv financiar si social, la casa lor, cu surse de venit sigure

    asta nu sepoate, dorinta omului de a-si gasi perechea nu vine la aceeasi varsta sau dupa varsta la care omul si-a asigurat viitorul financiar si social (studii, servici, salariu stabil, casa), deci nu are sens sa fie legate una de alta, copii casatoriti pot bine-mersi sa traiasca in continuare impreuna cu parintii unuia din ei si asa capata si ajutor si indrumare in cresterea propriilor copii si se pot ocupa si de studii daca vor, ca de mancat din salariul parintilor mancau oricum, si necasatoriti fiind, ba mai mult dadea si mai multi bani pe disctractii costisitoare unde sperau sa isi gaseasca o pereche departe de ochii parintilor, sau cheltuiau enorm pe tot soiul de haine de fite si ochelari de marca si posete de creatori scumpi din disperarea de a place cuiva (ca doar pana la urma majoritatea din actiunile oamenilor au ca motivare finala tot gasirea unei perechi, de o viata sau de o noapte, depinde…)

    dar… deh… tot ce e vechi e demodat, ne dam dupa noutate, chiar daca e proasta si ne pierde… Doamne ajuta si ne lumineaza sa stim sa vrem si sa putem gasi cararea catre Imparatia Ta

  36. luchiana zice:

    @Florin

    Si eu stiu o familie similara, care dupa mai mult de 30 ani de casatorie asa zisa „mixta” ca a voastra, el s-a botezat ortodox si apoi s-au cununat ortodox. Unde? in Moldova…

  37. luchiana zice:

    @Florin

    Daca cei casatoriti au habar de mantuire, apoi Domnul le va deschide ochii duhovnicesti sa se mantuiasca. Casatoria in biserica are ca scop mai intai mantuirea, apoi nasterea de prunci si deloc placerea dusa la nebunie (perversiuni). Pruncii crescuti cu dragoste de Dumnezeu si oameni, sigur vor cauta mai tarziu deasemenea o casatorie mantuitoare.

  38. Vulturul zice:

    Pentru ,,profu de religie”. Vorbe vorbe, dar de urmat pe Hristos sa o mai facem? Dar ce-i asta? Daca chiar esti profesor de religie atunci nu accepta aceasta asa zisa realitate in care traim, si nu te mai tulbura ca oamenii ajung la Biserica asa ca n-au ce face. Sau ai deenit deja sfant si nu mai ai pacate ci le vezi pe ale altora.
    In nevrednicia mea, si eu am fost profesor de religie la un liceu dintr-un oras, si din mica mea experienta elevii vor modele de urmat, sa gaseasca si alte modele in afara de cele ale ,,sclavilor fericitii” de prin televizoare si mass-media.
    Profesorul de religie trebuie sa fie astfel un model, dar in sensul in care el, profesorul iL aduce pe Hristos in mijlocul eleviilor, un mic exemplu, n-o zic din lauda-domnule administrator al site-ului daca o fac di mandrie sa nu postati acest comentariu- eram la ora, la o sala de SAM-clasa de liceu cu elevii cu comportare de vechea scoala profesionala, astfel eram langa ei, elevii se comportau ca posedati, eu incercam sa le citesc din Sfanta Scriptura, si ei si mai tare urlau. Atunci un elev care facea parte diun ,,golanii” clasei adica era razvratit impotriva profesorilor DAR era respectuos cu cine credea el ca merita, mi-a zis, domn profesor vreti sa fiu eu garda dumneavoastra si sa fac liniste, la care i-am zis, dar Hristos a avut garda, sau el ne-a iubit si a murit pe Cruce pentru noi?, la care el mi-a zis, dar nu sunteti ca ceilalti profesori, va ganditi la sufletul nostru nu cum sa va fie bine dumneavoastra.
    Si astfel pe langa orele care se desfasurau exact ca intr-un iad, am avut si clipe de bucurie ca atunci cand i-am intrebat pe elevii: sunt un dezastru, materia am facut-o aproape ca n-am facut-o, asa ca sa mai ajung profesor, eu am fost suplinitor, la care un elev -acelasi razvratit-mi-a zis: ce vreti sa renuntati?Hristos n-a renuntat sa iubeasca oamenii si a murit pe Cruce, asa ca da sa mai fiti profesor sa ajutati sufletele celor care au nevoie.
    Acum se incearca amestecul intre Lumina si minciuna, insa acest lucru n-o sa se faca niciodata, noua oamenilor ni se pare ca se poate, si pentru confortul si siguranta noastra uitam de Hristos, de Cruce si ne predam singuri necuratului.
    Dar Mantuitorul ne-a zis: INDRAZNITI EU AM BIRUIT LUMEA! Sunt simple vorbe? NU!

  39. Draga Marian, inteleg eu bine multe lucruri, dar ma gandesc ca avem mai multe lucruri in comun decat cele care ne despart.
    Acuma toti privin si vedem partial orce lucru, dar vine vremea cand vom intelege totul. Deci sa nu lasam citeva interpretari sa ne desparta.
    Numai bine

  40. Alecsandru zice:

    Este o mare tampenie. Romania este un stat laic unde traiesc oameni de confesiuni diferite. Dragostea intre doi tineri nu are nici o legatura cu religia.
    Tocmai in crestinism unde iubirea fata de aproape este atat de importanta s-au trezit niste neimportanti sa oblige oameni la diverse lucruri aiurea. Religia tine de traditie – un musulman se naste si moare tot musulman asa cum si un crestin (de orice fel ar fi – catolic, ortodox, protestant, etc) ar trebui sa se comporte. Nu exista religii bune si altele proaste – exista traditii care respectate in spiritul lor duc la o societate mai buna.
    Bine ca preotii parohi sunt oameni cu capul pe umeri si nu dau curs unor astfel de canoane din evul mediu indepartat!

    Numai bine.

  41. eu zice:

    nu exista divort religios in ortodoxie,fratilor.Acest lucru se practica din pogoramant ca sa nu plece oamenii de la credinta ortodoxa.Insa cei care l-au aprobat vor da socoteala in fata lui Dumnezeu deoarece ceea ce El a legat omul nu poate sa dezlege doar de dragul lucrurilor efemere.Domnul sa ierte si sa ne aiba in paza.

  42. Fratilor nu blamati orthodocsi ca ar oficia servicii de divort in Biserica. Aceasta este o blasfemie. In al doilea rand sa nu cumva sa auda panticostalii ca ar trece toti la ortodocsi.
    Ar fi durere

Spuneţi-vă părerea, respectând conţinutul articolului! (Mesajele ce nu corespund vor fi şterse!)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s